Εκπληρώνοντας τη δέσμευσή της για ελάφρυνση του διοικητικού φόρτου για τους γεωργούς της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε σήμερα την αναθεώρηση ορισμένων διατάξεων της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΓΠ), με στόχο την επίτευξη απλουστεύσεων διατηρώντας παράλληλα μια ισχυρή, βιώσιμη και ανταγωνιστική πολιτική για τη γεωργία και τα τρόφιμα της ΕΕ.

Αυτές οι προτάσεις, που σχετίζονται με τους όρους και τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ, στοχεύουν στη μείωση του φόρτου που σχετίζεται με τους ελέγχους για τους γεωργούς της ΕΕ και να τους παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία για τη συμμόρφωση με ορισμένους περιβαλλοντικούς όρους. Οι εθνικές διοικήσεις θα επωφεληθούν επίσης από μεγαλύτερη ευελιξία για την εφαρμογή ορισμένων προτύπων.

Η σημερινή νομοθετική πρόταση αποτελεί άμεση απάντηση στα εκατοντάδες αιτήματα που ελήφθησαν από αντιπροσωπευτικές οργανώσεις αγροτών και κράτη μέλη και συμπληρώνει τις βραχυπρόθεσμες δράσεις της Επιτροπής που έχουν ήδη ξεκινήσει για να συμβάλει στη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους αγρότες.

Η πρόταση εξισορροπεί τη σωστή ισορροπία μεταξύ της ανάγκης διατήρησης του ρόλου της ΚΓΠ στη στήριξη της μετάβασης της ευρωπαϊκής γεωργίας σε πιο βιώσιμη γεωργία, των προσδοκιών των αγροτών και των κρατών μελών και του στόχου να επιτευχθεί γρήγορη συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Είναι προσεκτικά βαθμονομημένο και στοχευμένο ώστε να διατηρεί υψηλό επίπεδο περιβαλλοντικών και κλιματικών φιλοδοξιών στην τρέχουσα ΚΓΠ.

Για να ανταποκριθεί σε όλες τις ανησυχίες που εκφράστηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες, η Επιτροπή αποστέλλει επίσης στο Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έγγραφο προβληματισμού που περιγράφει διάφορα μέτρα για τη βελτίωση της θέσης των αγροτών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων. Αυτός ο κατάλογος των πιθανών δράσεων θα συζητηθεί με τους υπουργούς Γεωργίας στην επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου.

Η σημερινή δέσμη στήριξης προς τους γεωργούς της ΕΕ ανταποκρίνεται στα τελευταία συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που κάλεσε την Επιτροπή και το Συμβούλιο να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο γεωργικός τομέας της ΕΕ.

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, δήλωσε: «Η Επιτροπή λαμβάνει ισχυρή και γρήγορη δράση για να στηρίξει τους αγρότες μας σε μια εποχή που αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις και ανησυχίες. Οι σημερινές προτάσεις – που εκπονήθηκαν σε στενή συνεργασία με τους αγρότες, τους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς, τα κράτη μέλη και τους ευρωβουλευτές μας – προσφέρουν στοχευμένες ευελιξίες για να βοηθήσουν τους αγρότες να κάνουν το ζωτικής σημασίας έργο τους με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και βεβαιότητα. Στέλνουμε ένα σαφές μήνυμα ότι η γεωργική πολιτική προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες πραγματικότητες, παραμένοντας συγκεντρωμένοι στη βασική προτεραιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να στέκεται σταθερά στο πλευρό των αγροτών μας, οι οποίοι διατηρούν την επισιτιστική ασφάλεια της ΕΕ και υπηρετούν στην πρώτη γραμμή της δράσης μας για το κλίμα και το περιβάλλον».

Προσαρμογή προϋποθέσεων σε νέες πραγματικότητες

Κατά το πρώτο έτος εφαρμογής της τρέχουσας ΚΓΠ (2023-2027), οι αγρότες της ΕΕ αντιμετώπισαν προκλήσεις για να συμμορφωθούν πλήρως με ορισμένα από τα ευεργετικά για το περιβάλλον και το κλίμα πρότυπα που ονομάζονται «καλές γεωργικές και περιβαλλοντικές συνθήκες» (ΚΓΠΣ). Επειδή οι περισσότερες από τις πληρωμές της ΚΓΠ που λαμβάνουν οι αγρότες συνδέονται με αυτό το σύνολο εννέα προτύπων, αναφέρονται επίσης ως προϋποθέσεις.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτείνει μια στοχευμένη αναθεώρηση ορισμένων όρων στον κανονισμό για τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ. Η αναθεώρηση σχετίζεται με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

ΚΓΠΣ 8 για μη παραγωγικά χαρακτηριστικά: Οι γεωργοί της ΕΕ θα πρέπει να διατηρήσουν τα υπάρχοντα χαρακτηριστικά τοπίου στη γη τους, αλλά δεν θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να αφιερώνουν ελάχιστο μέρος της αρόσιμης γης τους σε μη παραγωγικές περιοχές, όπως αγρανάπαυση. Αντίθετα, μπορούν να επιλέξουν, σε εθελοντική βάση, να διατηρήσουν ένα μερίδιο της αρόσιμης γης τους μη παραγωγικό – ή να δημιουργήσουν νέα χαρακτηριστικά τοπίου (όπως φράκτες ή δέντρα) – και ως εκ τούτου να λάβουν πρόσθετη οικονομική υποστήριξη μέσω ενός οικολογικού συστήματος που όλα τα μέλη Τα κράτη θα πρέπει να προσφέρουν στα στρατηγικά τους σχέδια της ΚΓΠ. Θα δοθούν κίνητρα σε όλους τους αγρότες της ΕΕ να διατηρήσουν μη παραγωγικές περιοχές που είναι ωφέλιμες για τη βιοποικιλότητα χωρίς να φοβούνται την απώλεια εισοδήματος.

GAEC 7 για την αμειψισπορά: Οι γεωργοί της ΕΕ θα μπορούν να εκπληρώσουν αυτήν την απαίτηση επιλέγοντας είτε να εναλλάσσουν είτε να διαφοροποιούν τις καλλιέργειές τους, ανάλογα με τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν και εάν η χώρα τους αποφασίσει να συμπεριλάβει την επιλογή διαφοροποίησης των καλλιεργειών στο στρατηγικό τους σχέδιο της ΚΓΠ. Η ευελιξία για τη διαφοροποίηση των καλλιεργειών αντί για αμειψισπορά μόνο θα επιτρέψει στους αγρότες που πλήττονται από τακτική ξηρασία ή υπερβολικές βροχοπτώσεις να συμμορφωθούν πιο εύκολα με αυτήν την απαίτηση.

GAEC 6 για την κάλυψη του εδάφους κατά τις ευαίσθητες περιόδους: Τα κράτη μέλη θα έχουν πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στον καθορισμό των ευαίσθητων περιόδων που ορίζουν και των πρακτικών που επιτρέπεται να εκπληρώσουν αυτήν την απαίτηση, υπό το φως των εθνικών και περιφερειακών συνθηκών τους και στο πλαίσιο των αυξανόμενων καιρικών συνθηκών μεταβλητότητα.

Εκτός από αυτές τις ειδικές αλλαγές, η Επιτροπή προτείνει τα κράτη μέλη να μπορούν να εξαιρούν ορισμένες καλλιέργειες, τύπους εδάφους ή συστήματα γεωργίας από τη συμμόρφωση με απαιτήσεις για την άροση, την κάλυψη του εδάφους και την αμειψισπορά/διαφοροποίηση καλλιεργειών (αντίστοιχα ΚΓΠΚ 5, 6, 7). Θα μπορούσαν επίσης να είναι δυνατές στοχευμένες εξαιρέσεις για να επιτραπεί το όργωμα για την αποκατάσταση μόνιμων λιβαδιών σε τοποθεσίες Natura 2000 σε περίπτωση που υποστούν ζημιές λόγω αρπακτικών ή χωροκατακτητικών ειδών (ΕΓΓΠ 9). Αυτές οι εξαιρέσεις μπορούν να καθοριστούν για ολόκληρη την περίοδο της ΚΓΠ στα Στρατηγικά Σχέδια της ΚΓΠ. Θα πρέπει να περιορίζονται ως προς την έκταση και να καθιερώνονται μόνο όπου αποδεικνύονται απαραίτητα για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλημάτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επανεξετάσει τις απαραίτητες τροποποιήσεις για να επικυρώσει τις εξαιρέσεις και να διατηρήσει τη συνοχή με τους γενικούς περιβαλλοντικούς στόχους των Σχεδίων.

Σε ακραίες περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών που εμποδίζουν τους γεωργούς να εργαστούν σωστά και να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις της ΕΕΑΕ, τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να θεσπίσουν προσωρινές παρεκκλίσεις. Αυτές οι παρεκκλίσεις θα πρέπει να είναι χρονικά περιορισμένες και να ισχύουν μόνο για τους δικαιούχους που επηρεάζονται.

Για να διασφαλιστεί ότι οι χώρες της ΕΕ μπορούν να προσαρμόζουν συχνότερα τα στρατηγικά τους σχέδια για την ΚΓΠ στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, η Επιτροπή προτείνει να διπλασιαστεί ο αριθμός των τροποποιήσεων που επιτρέπονται κάθε χρόνο. Κάθε επιτυχής άσκηση απλούστευσης πρέπει να πραγματοποιείται σε στενή συνεργασία με τις εθνικές διοικήσεις.

Featured Image

Τέλος, η Επιτροπή προτείνει να εξαιρεθούν οι μικρές εκμεταλλεύσεις έκτασης κάτω των 10 εκταρίων από ελέγχους και κυρώσεις που σχετίζονται με τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις όρων. Αυτό θα μειώσει σημαντικά τον διοικητικό φόρτο που σχετίζεται με τους ελέγχους για τους μικρούς αγρότες που αντιπροσωπεύουν το 65% των δικαιούχων της ΚΓΠ.

Τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ διαθέτουν το 32% του συνολικού προϋπολογισμού της ΚΓΠ (περίπου 98 δισεκατομμύρια ευρώ) σε εθελοντικές δράσεις για την προώθηση των στόχων για το περιβάλλον, το κλίμα και την καλή διαβίωση των ζώων. Αυτές οι προτεινόμενες αλλαγές διατηρούν αυτόν τον άνευ προηγουμένου προϋπολογισμό και παρέχουν αυξημένη ευελιξία για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της ΚΓΠ.

Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα πρέπει να επανεξετάσουν τα στρατηγικά τους σχέδια για την ΚΓΠ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, εάν επικαιροποιηθούν σε επίπεδο ΕΕ συγκεκριμένες περιβαλλοντικές και κλιματικές πράξεις (για παράδειγμα για τη διατήρηση των άγριων πτηνών και των φυσικών ενδιαιτημάτων της άγριας πανίδας και χλωρίδας και την προστασία των υδάτων). .

Βελτίωση των αμοιβών των αγροτών και της θέσης τους στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων

Η ενίσχυση της θέσης των γεωργών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων είναι ένας από τους βασικούς στόχους της ΚΓΠ. Υπάρχουν ήδη πολλά μέτρα σε επίπεδο ΕΕ για τη διασφάλιση μεγαλύτερης δικαιοσύνης και την προστασία των αγροτών από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ενώ ο βαθμός εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ των παραγόντων στην αλυσίδα αυξάνεται, η πλήρης εφαρμογή και επιβολή των διαθέσιμων εργαλείων πολιτικής απαιτεί χρόνο και πρέπει να γίνουν περισσότερα.

Για να συμβάλει στις συνεχιζόμενες συζητήσεις με τους υπουργούς γεωργίας και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Επιτροπή παρουσιάζει διάφορες επιλογές για ενέργειες που θα μπορούσαν να αναληφθούν βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.

Πρώτον, ως μέρος ενός άμεσου παραδοτέου, η Επιτροπή θα δημιουργήσει ένα παρατηρητήριο κόστους παραγωγής, περιθωρίων και εμπορικών πρακτικών στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων διατροφής. Αποτελούμενο από εκπροσώπους όλων των τομέων της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων και εκπροσώπους των κρατών μελών και της Επιτροπής, αυτό το παρατηρητήριο θα αυξήσει τη διαφάνεια σχετικά με το κόστος και τα περιθώρια στην αλυσίδα δημοσιοποιώντας δεδομένα και ανταλλάσσοντας πληροφορίες, με σκοπό την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των των ενδιαφερομένων και καθιέρωση κοινής διάγνωσης της κατάστασης. Αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του συνάντηση αυτό το καλοκαίρι.

Δεύτερον, η Επιτροπή προτείνει επιλογές για στοχευμένες βελτιώσεις στο ισχύον νομικό πλαίσιο που ορίζεται στον κανονισμό για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης αγοράς γεωργικών προϊόντων (ΚΟΑ). Αυτές οι επιλογές περιλαμβάνουν την ενίσχυση των κανόνων που ισχύουν για τις συμβάσεις που συνάπτουν οι αγρότες με αγοραστές στη βιομηχανία τροφίμων ή στο λιανικό εμπόριο και την ενίσχυση των οργανώσεων παραγωγών ώστε να επιτρέπουν στους αγρότες να συνεργάζονται και να ενεργούν συλλογικά με πιο αποτελεσματικό τρόπο έναντι άλλων παραγόντων στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων. . Στόχος είναι να βοηθήσει στη διόρθωση των ανισορροπιών στην αλυσίδα, διατηρώντας παράλληλα τη θεμελιώδη αρχή του προσανατολισμού προς την αγορά. Στο ίδιο πνεύμα, η Επιτροπή προτείνει τη δυνατότητα νέων κανόνων για τη διασυνοριακή επιβολή κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών. Επί του παρόντος, τουλάχιστον το 20% των γεωργικών και τροφίμων που καταναλώνονται σε ένα κράτος μέλος προέρχονται από άλλο κράτος μέλος. Υπάρχει ανάγκη να ενισχυθεί η συνεργασία των εθνικών αρχών επιβολής, ιδίως με τη βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών και τη συλλογή κυρώσεων.

Τρίτον, η Επιτροπή θα διενεργήσει διεξοδική αξιολόγηση της οδηγίας για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, που ισχύει από το 2021. Μια πρώτη έκθεση θα παραδοθεί την άνοιξη του 2024, παρουσιάζοντας μια ενοποιημένη κατάσταση της εφαρμογής της παρούσας οδηγίας από τα μέλη κράτη. Αυτή η έκθεση θα τροφοδοτήσει στη συνέχεια μια λεπτομερέστερη αξιολόγηση που θα παρουσιάσει η Επιτροπή το 2025, η οποία θα μπορούσε να συνοδεύεται, εάν χρειάζεται, από νομοθετικές προτάσεις.

Οι συζητήσεις με τα κράτη μέλη σχετικά με αυτά τα πιθανά μέτρα θα διεξαχθούν σε διάφορες μορφές, κυρίως το επερχόμενο Συμβούλιο Γεωργίας στις 26 Μαρτίου.

Ιστορικό

Η Επιτροπή εργάστηκε σκληρά για να προσφέρει έγκαιρες και συγκεκριμένες ενέργειες που ανταποκρίνονται στις ανησυχίες των αγροτών για μείωση του διοικητικού φόρτου. Η εργασία αυτή διεξήχθη σε στενή συνεργασία με εκπροσώπους των αγροτών και τα κράτη μέλη, με την πολύτιμη βοήθεια της βελγικής Προεδρίας της ΕΕ. Είναι πλέον υψίστης σημασίας οι συννομοθέτες να καταλήξουν έγκαιρα σε συμφωνία για τη σημερινή νομοθετική πρόταση για να καθησυχάσουν τους αγρότες ότι αυτά τα νέα μέτρα μπορούν να εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατό.

Το σύστημα προϋποθέσεων και ο δημοσιονομικός περιορισμός, μαζί με μια σειρά άλλων βασικών εργαλείων της πράσινης αρχιτεκτονικής της ΚΓΠ, παραμένουν σε ισχύ για να διασφαλιστεί ένα συνολικό υψηλότερο επίπεδο φιλοδοξίας της τρέχουσας ΚΓΠ σε σύγκριση με το παρελθόν. Οι αλλαγές που προτείνονται σήμερα θα οδηγήσουν σε μια πιο προβλέψιμη πολιτική που δεν απαιτεί ετήσιες παρεκκλίσεις και δυσανάλογες προσπάθειες από τους αγρότες.

Πέρυσι, η Επιτροπή επέδειξε ήδη μια ευέλικτη και ρεαλιστική προσέγγιση παρέχοντας παρεκκλίσεις σχετικά με τους όρους για την αμειψισπορά (ΕΓΓΠ 7) και την αγρανάπαυση (ΕΓΓΠ 8). Φέτος, η μερική παρέκκλιση για την αγρανάπαυση για τους γεωργούς της ΕΕ για το 2024 επιβεβαιώθηκε στις 13 Φεβρουαρίου. Εκτός από αυτήν την παρέκκλιση, η Επιτροπή ξεκίνησε στις 22 Φεβρουαρίου μια σειρά βραχυπρόθεσμων δράσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ήδη εφαρμοστεί. Για παράδειγμα, η αλλαγή στον υπολογισμό της έκτασης των μόνιμων βοσκοτόπων εγκρίθηκε στις 12 Μαρτίου για να ληφθεί υπόψη η κατάσταση των γεωργών που μετατρέπονται από κτηνοτροφικές σε αροτραίες καλλιέργειες.

Στις 7 Μαρτίου, η Επιτροπή ξεκίνησε μια έρευνα για την απλούστευση που απευθύνεται άμεσα στους αγρότες της ΕΕ για να εντοπίσει την πολυπλοκότητα που απορρέει από τους κανόνες της ΚΓΠ καθώς και από άλλους κανόνες της ΕΕ για τα τρόφιμα και τη γεωργία. Παράλληλα, μια διαδικτυακή έρευνα που συγκεντρώνει τις απόψεις των αγροτών και των μικρότερων προμηθευτών σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ξεκίνησε και έκλεισε σήμερα, 15 Μαρτίου.

Τα κράτη μέλη διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη διατήρηση του διοικητικού φόρτου για τους γεωργούς περιορισμένο και ανάλογο προς την επίτευξη των στόχων της νομοθεσίας της ΕΕ. Είναι σημαντικό να μην επιβάλλονται απαιτήσεις που υπερβαίνουν τα απαιτούμενα στη νομοθεσία της ΚΓΠ. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κάθε επιτυχημένη διαδικασία απλούστευσης πρέπει να πραγματοποιηθεί σε στενή συνεργασία με τις εθνικές διοικήσεις και τους ίδιους τους γεωργούς. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να διευκολύνει τις ανταλλαγές καλών πρακτικών.

Featured Image