Συζήτηση στη βουλή για τα κτήματα που διεκδικεί το κράτος από αγρότες. Το θέμα με τις κρατικές αγωγές έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων στη Λοκρίδα, όπου υπάρχουν μέτρα για αμφισβητούμενα κτήματα.
“Oι εν λόγω αγωγές δεν έχουν πάντοτε θετική έκβαση για το Δημόσιο, καθώς συχνά τα δικαστήρια κρίνουν ανεπαρκή τα αποδεικτικά μέσα του Δημοσίου ως προς την κτήση της κυριότητάς τους. Ελεγκτέα τα ως άνω, ως προς τη διευκρίνιση του πλαισίου”, απάντησε στη βουλή ο υφυπουργός Οικονομικών, κ. Χρίστος Δήμας, σε ερώτηση του βουλευτή Φθιώτιδας της ΝΔ κ. Γιάννη Οικονόμου, σχετικά με το πρόβλημα που ανέκυψε στη Λοκρίδα, με τα κτήματα παραγωγών, που αμφισβητούνται από το κράτος και για τα οποία έχουν κατατεθεί αγωγές.
“Συγκεκριμένα και με βάση τα σχετικά αιτήματα που υπέβαλε η Κτηματική Υπηρεσία Φθιώτιδας, ασκήθηκαν ενώπιον του Πρωτοδικείου Λαμίας από το καλοκαίρι του 2024 και ενόψει της λήξης της προθεσμίας, όπως είπαμε, συνολικά είκοσι δύο αγωγές του ελληνικού Δημοσίου κατά τρίτων προσώπων. Σε αυτές τις είκοσι δύο περιπτώσεις οι εναγόμενος ανέρχονται στους εκατόν δεκαεπτά. Βέβαια, το ίδιο πρόσωπο μπορεί να είναι εναγόμενο και σε περισσότερες από μία αγωγές”, πρόσθεσε ο Χρίστος Δήμας και συνέχισε: “Είναι αλήθεια πως με αιτία το Κτηματολόγιο, που είναι κορυφαίο έργο για την κοινωνική και οικονομική ζωή της Ελλάδας, αναδείχθηκαν και τέτοια θέματα, τα οποία οφείλουμε να επιλύσουμε, πάντοτε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, αλλά και με αντίστοιχη κοινωνική ευαισθησία και με μέριμνα για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Γι’ αυτό, κιόλας, δεν είναι τυχαίο πως, όταν ανακοινώθηκε η παράταση των διαδικασιών ενώπιον του Κτηματολογίου, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας εξέδωσε εγκύκλιο στα τέλη Νοεμβρίου όπου δυνάμει της παράτασης πάγωσαν όλες οι καταθέσεις τέτοιου είδους αγωγών σαν και αυτές που εξετάζουμε σήμερα. Άρα, η Κυβέρνηση, όντως, σε αυτή την περίπτωση δείχνει αντανακλαστικά.
Βέβαια, οι αγωγές που σήμερα εξετάζουμε ασκήθηκαν πριν και διέπονται από το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο που εκθέσαμε. Ωστόσο, το ζήτημα στο σύνολό του δεν θεωρείται ούτε αδιάφορο ούτε ολοκληρωμένο από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αντιθέτως, είναι ένα ζήτημα το οποίο μας απασχολεί, ένα ζήτημα το οποίο εξετάζουμε σε όλες τις παραμέτρους και ένα ζήτημα επί του οποίου θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ασφαλώς, κάθε περίπτωση που αφορά στη δημόσια περιουσία είναι διαφορετική, κάθε περίπτωση έχει τις δικές της παραμέτρους. Όμως, αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ό,τι κάναμε και σε άλλες όχι όμοιες, αλλά παρεμφερείς περιπτώσεις έτσι και εδώ πέρα θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, ώστε να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον, αλλά πάντοτε με γνώμονα τις πραγματικές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες”.
Αναλυτικά η συζήτηση από τα επίσημα πρακτικά της βουλής:
Προχωράμε στην πρώτη με αριθμό 526/13-2-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Φθιώτιδας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «Νέα Δημοκρατία», κ. Ιωάννη Οικονόμου προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα: «Αναγνωριστικές αγωγές κυριότητας από το Ελληνικό Δημόσιο στην περιοχή της Λοκρίδας».
Κύριε Οικονόμου, έχετε το λόγο για την πρωτολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, νομίζω θα συμφωνείτε ότι μια από τις πιο επικίνδυνες και διαλυτικές συμπεριφορές τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό βίο, είναι αυτή του παραλογισμού. Όταν μάλιστα ο παραλογισμός αυτός δεν αφορά σχέσεις μεταξύ πολιτών ή διενέξεις, αλλά εκπορεύεται από το ίδιο το κράτος σε σχέση με τη συμπεριφορά του προς τους πολίτες, τότε η κατάσταση είναι δραματική. Δημιουργεί το αίσθημα της αδικίας, προκαλεί ανασφάλεια, προκαλεί αγανάκτηση. Κυρίως όμως, επιδεινώνει την αντίληψη ότι το βαθύ κράτος στον τόπο μας, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων, ανεξαρτήτως προθέσεων, στερείται της στοιχειώδους κοινής λογικής.
Μια τέτοια περίπτωση ακραίου παραλογισμού, κύριε Υπουργέ, από τη μεριά του κράτους, αντιμετωπίζουν οι αγρότες της Αταλάντης και της ευρύτερης περιοχής.
Ακούστε τι συμβαίνει, κύριε Υπουργέ: Ακίνητα, κτήματα που βρίσκονται στην ιδιοκτησία και στη διάθεση των ανθρώπων αυτών εδώ και δεκάδες χρόνια, από ογδόντα πέντε χρόνια και πάνω, μέχρι και ορισμένα για εκατοντάδες έτη -συνυπολογισμένων και των τίτλων κτήσης των ιδιοκτητών τους, με την πλειοψηφία αυτών των ακινήτων, αυτών των κτημάτων, να έχουν περιέλθει στην κυριότητά τους με συμβολαιογραφικά έγγραφα, κατόπιν μάλιστα και του απαραίτητου προβλεπόμενου νόμιμου ελέγχου από το αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο- διεκδικούνται αυτή τη στιγμή, αυτά τα κτήματα που τα έχουν από ογδόντα πέντε μέχρι και εκατόν είκοσι χρόνια, σύμφωνα με μια έρευνα που έχω κάνει, για αποκλειστική κυριότητα από το ελληνικό δημόσιο.
Δηλαδή όλα αυτά τα χρόνια, κύριε Υπουργέ -προέρχεται από αγροτική περιοχή, είμαι βέβαιος καταλαβαίνετε- από το 1940 ή και παλαιότερα, οι ιδιώτες ιδιοκτήτες προέβαιναν σε πράξεις νομής με νόμιμους τίτλους, καλλιεργούσαν τα χωράφια αυτά, τα ενέτασσαν στη φορολογική τους δήλωση, τα δήλωναν στον ΟΣΔΕ, έπαιρναν επιδοτήσεις οι άνθρωποι, πλήρωναν κανονικά τους αναλογούντες σε αυτά φόρους και όλα αυτά ως απόρροια της αίσθησης και της πραγματικότητας που υπήρχε ότι ήταν δικά τους, ότι ήταν ιδιόκτητα.
Επιπλέον, επειδή η περιοχή της Λοκρίδας είναι μια περιοχή κατ’ εξοχήν αγροτική, καθώς ουδέποτε μέχρι τώρα είχαν έρθει αντιμέτωποι οι άνθρωποι αυτοί με θέμα αμφισβήτησης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της περιουσίας τους, πολλές φορές είχαν προβεί σε δαπάνη, δηλαδή επένδυαν χρήματα, έτσι ώστε να πάρουν εξοπλισμό, να αξιοποιήσουν τα χωράφια τους καλύτερα, να κάνουν τις παρεμβάσεις που χρειάζονταν, γιατί προέβλεπαν στη μακροπρόθεσμη αξιοποίησή τους, έτσι ώστε στον πρωτογενή τομέα να μείνουν, να ριζώσουν και να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εισόδημα μέσα από την παραγωγική διαδικασία. Ξαφνικά, λοιπόν, οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονται αντιμέτωποι με αγωγές από το ελληνικό Δημόσιο που ζητούν την περιουσία τους, με την επίκληση, φαντάζομαι, κάποιων διατάξεων προπολεμικών, πριν από το 1940, ορισμένες από τις οποίες εδράζονται και στο οθωμανικό δίκαιο. Πρόκειται για μια εντελώς γραφειοκρατική αντίληψη της διοίκησης, η οποία κινείται εκτός κάθε έννοιας και λογικής και δικαίου.
Οφείλουμε, κύριε Υπουργέ, να αντιμετωπίσουμε αυτόν τον παραλογισμό. Οφείλουμε να εξηγήσουμε στους πολίτες εκεί της Αταλάντης, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας που συμβαίνει από ό,τι πληροφορήθηκα με αφορμή την ενασχόλησή μου με το ζήτημα αυτό, γιατί έχουμε περιέλθει στην κατάσταση αυτή τώρα και οφείλουμε να κάνουμε ό,τι απαιτείται, προκειμένου οι νόμιμοι εδώ και ογδόντα πέντε και πλέον χρόνια κάτοχοι των κτημάτων, των ιδιοκτησιών, των περιουσιών αυτών, να βρουν το δίκιο τους, χωρίς να περάσουν από τη βάσανο των δικαστικών περιπετειών. Θέλω, λοιπόν, να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, τι σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο προς την κατεύθυνση αυτή και συγκεκριμένα με ποιο χρονοδιάγραμμα. Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Κύριε Υπουργέ, θα μου επιτρέψετε, πριν πάρετε τον λόγο, να κάνω κάποιες ανακοινώσεις. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, γίνεται γνωστό στο Σώμα ότι από τα άνω δυτικά θεωρεία παρακολουθούν τη συνεδρίαση, αφού ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτιρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής και ξεναγήθηκαν στην έκθεση της Αίθουσας «Ελευθέριος Βενιζέλος», τριάντα μαθήτριες και μαθητές και τρεις συνοδοί εκπαιδευτικοί από το Δημοτικό Σχολείο «Εκπαιδευτήρια Απόστολος Παύλος» Θεσσαλονίκης. Σας καλωσορίζουμε στη Βουλή και σας ευχόμαστε καλή πρόοδο.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Επίσης, οι Υπουργοί Εθνικής Άμυνας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εξωτερικών, Εσωτερικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατέθεσαν στις 2-2-2025 σχέδιο νόμου «Κύρωση της Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής Δημοκρατίας και της πορτογαλικής Δημοκρατίας. Παραπέμπεται στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή. Επίσης, δύο συνάδελφοι, η κ. Μαρία – Αλεξάνδρα Κεφάλα από τη Νέα Δημοκρατία και ο κ. Γεώργιος Παπανδρέου από το ΠΑΣΟΚ αιτούνται ολιγοήμερη άδεια για το εξωτερικό. Η Βουλή εγκρίνει;
ΠΟΛΛΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Μάλιστα, μάλιστα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Η Βουλή ενέκρινε τις ζητηθείσες άδειες.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την απάντησή σας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Αξιότιμε, κύριε συνάδελφε, το ζήτημα το οποίο θίγετε είναι πράγματι πολύ σημαντικό, διότι εκτός των άλλων έχει μια κοινωνική διάσταση, την οποία αναδείξατε με πολύ μεγάλη σαφήνεια. Επομένως και για να απαντήσω στο πρώτο σας ερώτημα, το ζήτημα στην ουσία ανακινήθηκε λόγω της έναρξης λειτουργίας του Κτηματολογίου Γραφείου Στερεάς Ελλάδος που έχει ιστορική αρμοδιότητα για το Κτηματολογικό Γραφείο Αταλάντης. Γενικώς, οι λειτουργίες του Κτηματολογίου έχουν ανακινήσει τέτοιου είδους διαδικασίες, όπως γνωρίζετε. Το αναφέρατε στην πρωτολογία σας.
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, λόγω της πολυπλοκότητας αυτού του θέματος, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τις υπηρεσίες, δηλαδή από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, να αναφέρω τα εξής: Πρώτον, η Κτηματική Υπηρεσία Φθιώτιδας, ως όφειλε από τη νομοθεσία των δημοσίων κτημάτων και την υπάρχουσα νομοθεσία για το ελληνικό Κτηματολόγιο, συνέταξε ολοκληρωμένους φακέλους για τα ακίνητα που είχε καταγεγραμμένα ως δημόσια στις περιοχές του λειτουργούντος Κτηματολογίου Αταλάντης.
Δεύτερον, στη συνέχεια τα απέστειλε στο γραφείο του Νομικού Συμβουλίου στη Λαμία για να τα εξετάσει κατά περίπτωση, για να προβεί σε δικαστικές ενέργειες με σκοπό αφενός, να αναγνωριστεί η κυριότητα του Δημοσίου και αφετέρου, να γίνουν διορθώσεις στο σχετικό κτηματολογικό βιβλίο. Αυτή η διαδικασία έγινε κυρίως κατά το καλοκαίρι του 2024, αυτό που μας πέρασε, διότι τότε έληγε η σχετική προθεσμία για τη διόρθωση των πρώτων εγγραφών και σε αυτή την περιοχή μεταξύ πολλών άλλων σε όλη τη χώρα.
Βέβαια, όπως γνωρίζετε, τελικά η προθεσμία αυτή παρατάθηκε. Η άσκηση τέτοιων αγωγών εκ μέρους του Δημοσίου είναι αλήθεια πως συνηθιζόταν τα τελευταία χρόνια, για να διορθωθούν κάθε είδους ανακρίβειες στις εγγραφές, προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και των συναλλαγών. Είναι γενικώς κρίσιμο, διότι οι αρχικές εγγραφές θα καταστούν με την παρέλευση της προθεσμίας οριστικές και αμετάκλητες, κάτι που συνιστά αμάχητο τεκμήριο για την ακρίβειά τους. Επομένως, οποτεδήποτε οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν κάποια αποδεικτικά μέσα, προέβαιναν στις σχετικές ενέργειες.
Πάντως οφείλουμε να διευκρινίσουμε, όπως υπογραμμίζει και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, πως οι εν λόγω αγωγές δεν έχουν πάντοτε θετική έκβαση για το Δημόσιο, καθώς συχνά τα δικαστήρια κρίνουν ανεπαρκή τα αποδεικτικά μέσα του Δημοσίου ως προς την κτήση της κυριότητάς τους. Ελεγκτέα τα ως άνω, ως προς τη διευκρίνιση του πλαισίου.
Συνεχίζω τώρα αναφερόμενος στην ειδική περίπτωση που εξετάζουμε σήμερα. Συγκεκριμένα και με βάση τα σχετικά αιτήματα που υπέβαλε η Κτηματική Υπηρεσία Φθιώτιδας, ασκήθηκαν ενώπιον του Πρωτοδικείου Λαμίας από το καλοκαίρι του 2024 και ενόψει της λήξης της προθεσμίας, όπως είπαμε, συνολικά είκοσι δύο αγωγές του ελληνικού Δημοσίου κατά τρίτων προσώπων. Σε αυτές τις είκοσι δύο περιπτώσεις οι εναγόμενος ανέρχονται στους εκατόν δεκαεπτά. Βέβαια, το ίδιο πρόσωπο μπορεί να είναι εναγόμενο και σε περισσότερες από μία αγωγές.
Η συνολική έκταση, αν αθροίσουμε όλες τις περιοχές, είναι περίπου διακόσια είκοσι οκτώ στρέμματα. Είναι μεγάλη η έκταση. Τα περισσότερα από τα κτήματα καταγράφηκαν, όπως σωστά αναφέρατε πιο πριν, το 1940 στο Γενικό Βιβλίο Καταγραφής των Δημοσίων Κτημάτων της Οικονομικής Εφορίας Λοκρίδας και συμπεριλήφθηκαν τότε στο Βιβλίο Διαχειριζόμενων Δημοσίων Κτημάτων. Εκτός από την περίπτωση της αρχικής καταγραφής και της πιο πρόσφατης επαναμέτρησής τους, ακόμα και αν το Δημόσιο πιθανότατα δεν έχει κάνει κάποιες ενδιάμεσες διαχειριστικές πράξεις, θεωρείται πάντα νομέας των δημοσίων κτημάτων και τα δικαιώματά του δεν υπόκεινται σε κάποιου είδους παραγραφή, σύμφωνα με τον αναγκαστικό νόμο 1539/1938. Πάνε πολλά χρόνια, όντως. Όμως, πέρα από αυτή τη γενική και γνωστή διαπίστωση, δεν θα υπεισέλθω σε περαιτέρω νομικά ζητήματα για ευνόητους λόγους. Με βάση, όμως, τα όσα ανέφερα, νομίζω πως θέσαμε ένα σαφές πλαίσιο σύμφωνα με τα στοιχεία των υπηρεσιών. Απάντησα στο πρώτο ερώτημα και επιτρέψτε μου στη δευτερολογία να απαντήσω και στο δεύτερο ερώτημά σας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Ορίστε, κύριε Οικονόμου, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος, για να σας συμψηφίσω λίγο την υπέρβαση στην πρωτολογία.
Ήταν πολύ χρήσιμες οι διευκρινήσεις σας, κύριε Υπουργέ, όχι προς εμένα αλλά προς τους ανθρώπους, τους εκατό και πλέον -όπως σωστά αναφέρατε-, που βρίσκονται αντιμέτωποι με αυτό τον παραλογισμό. Όντως υπάρχει μια αυτοματοποιημένη διαδικασία που με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου ήρθε στην επιφάνεια και οι υπηρεσίες, ενεργώντας κατά τον νόμο, προέβησαν σε αυτού του είδους τις πράξεις.
Δασικοί χάρτες: Προστασία εκτάσεων εντός ΟΣΔΕ ζητά ο Αρναούτογλου
Εγώ θέλω να υπογραμμίσω, όμως, διότι εδώ κάνουμε πολιτικό έλεγχο και πολιτικά μιλάμε και η Κυβέρνηση έχει πολλές φορές αποδείξει ότι βάζει τη λογική μπροστά και τον πολιτικό σχεδιασμό, πως όντως υπήρχε μία διάταξη από το 1938, η οποία ήταν ανενεργή, εξαιτίας της κατάστασης που επικρατούσε με την κτηματογράφηση. Ογδόντα πέντε χρόνια οικογένειες μεγάλωσαν στην Αταλάντη, καλλιεργώντας τα χωράφια, τις περιουσίες τους. Πάνω από ογδόντα πέντε χρόνια άλλες οικογένειες -μέχρι και εκατόν είκοσι χρόνια έχω στοιχεία, κύριε Υπουργέ- είχαν στη διάθεσή τους αυτά τα κτήματα. Γινόντουσαν αγοραπωλησίες. Κανένας ποτέ δεν τους ζήτησε τίποτα πίσω. Αντιθέτως, τους ζητούσαν φόρους και πλήρωναν οι άνθρωποι τους φόρους. Δήλωναν τα κτήματά τους στο ΟΣΔΕ, έπαιρναν τις επιχορηγήσεις, έπαιρναν τις επιδοτήσεις, με βάση αυτά οργάνωναν τους οικονομικούς τους προϋπολογισμούς, έκαναν έξοδα, για να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικοί.
Έρχονται σήμερα, επειδή η διοίκηση δεν κάθισε να δει, να κρίνει, να σκεφτεί πολιτικά -αυτό είναι μιας άλλης τάξεως συζήτηση, δεν αφορά αυτή την επίκαιρη ερώτηση- και προέβη σε αυτού του είδους τις αγωγές. Σωστά τους ενημερώσαμε, λοιπόν, τι έγινε. Δεν στοχοποιήθηκαν ξαφνικά από την Κυβέρνηση ή εν πάση περιπτώσει, δεν είχε καμιά έγνοια το Υπουργείο Οικονομικών να τους βάλει απέναντι. Επειδή μια αυτοματοποιημένη διαδικασία από κάποιους δημοσίους υπαλλήλους έγινε κατά το γράμμα του νόμου, είναι τώρα στο χέρι της Κυβέρνησης, είναι στο χέρι του νομοθέτη, είναι στο χέρι της πολιτικής εξουσίας, που συνυπολογίζει μια σειρά από ζητήματα, να δώσει οριστικά λύση σε αυτό το πρόβλημα, με βάση το δίκαιο, με βάση την κοινή λογική, με βάση τα όσα ισχύουν εδώ και πολλές δεκαετίες στην περιοχή της Λοκρίδας και αλλού.
Νομίζω ότι την απάντησή σας αυτή την περιμένουν με αγωνία οι κάτοικοι της Λοκρίδας. Υπάρχει και ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου. Υπάρχει γενικότερη αναστάτωση. Μάλιστα, την Κυριακή έχουν προκαλέσει οι άνθρωποι αυτοί και μια συγκέντρωση, για να μας ενημερώσουν περαιτέρω και για να ακούσουν μια ενημέρωση για το τι μέλλει γενέσθαι.
Σε ό,τι αφορά τις συγκεκριμένες πράξεις, νομίζω ότι δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και την ταλαιπωρία να περάσουν μέσα από τα δικαστήρια, που σωστά είπατε ότι πολλές φορές τους δικαιώνουν αλλά και με το χρονοδιάγραμμα, θα αποκατασταθεί η ηρεμία και η ησυχία και θα κάνουν αυτό που ξέρουν χρόνια να κάνουν εκεί. Τίμια με αξιοπρέπεια να καλλιεργούν τη γη τους.
Σας ευχαριστώ πολύ. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ευχαριστώ, κύριε Οικονόμου.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την απάντησή σας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ (Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Κύριε συνάδελφε, πράγματι, όλοι αντιλαμβανόμαστε το πλαίσιο στο οποίο αναφέρεστε. Εκθέσατε με πολύ μεγάλη σαφήνεια την κατάσταση στην οποία βρίσκονται πολλοί συμπολίτες μας στην περιοχή, με βάση τις οικονομικές και τις κοινωνικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σε βάθος, μάλιστα, δεκαετιών. Επιτρέψτε μου να πω πως αντίστοιχα ή παρεμφερή ζητήματα έχουν αναδειχθεί και σε άλλες περιοχές της χώρας μας. Είναι αλήθεια πως με αιτία το Κτηματολόγιο, που είναι κορυφαίο έργο για την κοινωνική και οικονομική ζωή της Ελλάδας, αναδείχθηκαν και τέτοια θέματα, τα οποία οφείλουμε να επιλύσουμε, πάντοτε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, αλλά και με αντίστοιχη κοινωνική ευαισθησία και με μέριμνα για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Γι’ αυτό, κιόλας, δεν είναι τυχαίο πως, όταν ανακοινώθηκε η παράταση των διαδικασιών ενώπιον του Κτηματολογίου, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας εξέδωσε εγκύκλιο στα τέλη Νοεμβρίου όπου δυνάμει της παράτασης πάγωσαν όλες οι καταθέσεις τέτοιου είδους αγωγών σαν και αυτές που εξετάζουμε σήμερα. Άρα, η Κυβέρνηση, όντως, σε αυτή την περίπτωση δείχνει αντανακλαστικά.
Βέβαια, οι αγωγές που σήμερα εξετάζουμε ασκήθηκαν πριν και διέπονται από το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο που εκθέσαμε. Ωστόσο, το ζήτημα στο σύνολό του δεν θεωρείται ούτε αδιάφορο ούτε ολοκληρωμένο από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αντιθέτως, είναι ένα ζήτημα το οποίο μας απασχολεί, ένα ζήτημα το οποίο εξετάζουμε σε όλες τις παραμέτρους και ένα ζήτημα επί του οποίου θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ασφαλώς, κάθε περίπτωση που αφορά στη δημόσια περιουσία είναι διαφορετική, κάθε περίπτωση έχει τις δικές της παραμέτρους. Όμως, αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ό,τι κάναμε και σε άλλες όχι όμοιες, αλλά παρεμφερείς περιπτώσεις έτσι και εδώ πέρα θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, ώστε να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον, αλλά πάντοτε με γνώμονα τις πραγματικές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.
Newsroom Agronewsbomb