Ιστορικό υψηλό αγγίζει πλέον, το ύψος των ναύλων για τη μεταφορά ηλιέλαιου εκτός Ουκρανίας, τη στιγμή που οι εξαγωγές γίνονται, ούτως ή άλλως, με πολύ μεγάλη δυσκολία λόγω του αποκλεισμού των μεγάλων λιμανιών της χώρας στην Μαύρη Θάλασσα, όπως αναφέρει σε πρόσφατη ανάλυσή της η Standard & Poor’s.

Ειδικότερα, τα λιμάνια του Ρένι και του Ισμαήλ, κατά μήκος του Δούναβη στο νοτιοδυτικό μέρος της χώρας, παραμένουν μεν ανοιχτά, ωστόσο η δυναμικότητά τους υπολείπεται κατά πολύ εκείνων της Οδησσού και του Τσορνομόρσκ. Πέραν αυτού, αν και κάποιες ποσότητες κατέστη εφικτό να φορτωθούν και να αναχωρήσουν το τελευταίο διάστημα από την Ουκρανία, τα αυξημένα μεταφορικά κόστη φαίνεται πλέον, να μπλοκάρουν εκ νέου τις εξαγωγές.

Όπως αναφέρει η Standard & Poor’s, επικαλούμενη πηγές της αγοράς, τα ναύλα ενός φορτίου ηλιέλαιου 6.000 τόνων από το Ρένι σε ευρωπαϊκό λιμάνι ανέρχονται πλέον, σε $283/τόνο, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος της αποστολής σχεδόν στα $1,7 εκατ., επίπεδα στα οποία είναι απρόθυμη να ανέβει η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών. Πριν από τη ρωσική εισβολή, τα ναύλα για ένα ίδιο φορτίο κινούνταν μεταξύ $30-35/τόνο.

Featured Image

Επιπλέον, είδος υπό εξαφάνιση αρχίζουν να αποτελούν και οι αποθηκευτικοί χώροι, αναγκάζοντας τους μεταποιητές να είναι ιδιαίτερα φειδωλοί με τις ποσότητες ηλίανθου που επεξεργάζονται.

Αντίστοιχα προβλήματα εντοπίζονται βέβαια και στις εξαγωγές της Ρωσίας, που επιβαρύνονται έτι περαιτέρω από τους εξαγωγικούς δασμούς. Οι τελευταίοι προβλέπεται να αυξηθούν τον Ιούνιο στα $525/τόνο από $372/τόνο τον Μάιο. Υπενθυμίζεται ότι η Μόσχα έχει επιβάλει ταβάνι 1,5 εκατ. τόνων προς εξαγωγή για το διάστημα Απριλίου – Σεπτεμβρίου, με όσες ποσότητες υπερβαίνουν την ποσόστωση αυτή, να υπόκεινται σε υψηλό φόρο.