Θα παρατηρεί λέει το φαινόμενο, αλλά σε αρκετές περιοχές είναι καλές οι… ελαιοπεριεκτικότητες.
“Είναι αποδεδειγμένο ότι σε κάθε κρίση σταθήκαμε στο πλευρό των παραγωγών με παρεμβάσεις και οικονομική στήριξη. Η κλιματική κρίση έχει διαταράξει βασικές λειτουργίες της φυσιολογίας των φυτών, με συνέπειες στα ίδια ή στον καρπό τους. Η ακαρπία είναι μία από αυτές -και πράγματι- που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια σε κάποιες καλλιέργειες, κυρίως σε δενδρώδεις.
Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους παραγωγούς, τους συνεταιρισμούς αλλά και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, ΕΛΓΑ και ΔΑΟΚ, και ενημερωνόμαστε γι’ αυτήν την πορεία. Ως τώρα πράγματι υπάρχει μειωμένη παραγωγή σε διάφορες περιοχές της χώρας, που οφείλονται στην ανομβρία και στην έλλειψη βροχοπτώσεων. Αλλά σε κάποιες περιοχές όμως έχουμε ενθαρρυντικά δείγματα για την περιεκτικότητα του ελαιοκάρπου σε λάδι και όσον αφορά την ποσότητα αλλά όσον αφορά και την ποιότητα.
Επομένως, πριν τη λήξη της συγκομιδής δεν μπορούμε να έχουμε ακριβή εικόνα για την καλλιέργεια και το προϊόν σε όλη την Ελλάδα. Ο ΕΛΓΑ διενεργεί επισημάνσεις, παρακολουθεί την εξέλιξή τους και σαφή στοιχεία θα έχουμε τους πρώτους μήνες του 2025. Βάσει αυτών θα διερευνηθεί ένα κατάλληλο χρηματοδοτικό εργαλείο αν προκύψει θέμα και ανάγκη κατά τόπους να υπάρχει παρέμβαση, δεδομένου ότι η ακαρπία δεν καλύπτεται ασφαλιστικά από τον ισχύοντα κανονισμό του ΕΛΓΑ. Το ξέρετε και είναι αυτός κοινός τόπος για όλους.
Και εφόσον οι περιφερειακές επιτροπές των ΚΟΕ συνεδριάσουν και αποστείλουν αίτημα ένταξης των ζημιών στο ετήσιο πρόγραμμα και εφόσον πληρούνται οι θεσμικές και δημοσιονομικές προϋποθέσεις θα εξεταστεί η ενίσχυσή τους από το πλαίσιο των ΚΟΕ. Αυτό γίνεται αρχή κάθε έτους.
Διαφορετικά, όπως κάνουμε κάθε χρόνο και έχουμε κάνει και άλλες φορές στο παρελθόν, πιθανόν θα αναζητήσουμε κάποια χρηματοδοτικά εργαλεία λόγω ξηρασίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γι’ αυτό όμως πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συγκομιδή και να έχουμε συγκεκριμένα καταγεγραμμένα στοιχεία.
Θυμίζω ότι τόσο στα εσπεριδοειδή όσο και στην ελιά, καλλιέργειες τις οποίες αναφέρετε, στο παρελθόν είχαν ενισχυθεί γενναία, ειδικά η ελιά είχε ενισχυθεί με το πρωτοφανές ποσό των 150 εκατομμυρίων έναντι των συνεπειών της πανδημίας”, απάντησε στην ερώτηση του κυβερνητικού βουλευτή Λακωνίας κ. Θανάση Δαβάκη, ο ΥφΑΑΤ Διονύσης Σταμενίτης, αναφορικά με το ενδεχόμενο αποζημιώσεων στους ελαιοπαραγωγούς για την ξηρασία.
Είναι πάντως απορίας άξιο, πως για άλλα προϊόντα βρίσκονται πόροι για αποζημιώσεις κατ΄ εξαίρεση των κανονισμών και μάλιστα επί συναπτά έτη, ενώ η ελαιοκαλλιέργεια που εισφέρει τόσα πολλά χρήματα στα ταμεία του ΕΛΓΑ, δεν αποζημιώνεται παρά ελάχιστες φορές.
Αναλυτικά η συζήτηση από τα επίσημα πρακτικά της βουλής έχει ως εξής:
Θα συνεχίσουμε με τη συζήτηση της πρώτης με αριθμό 159/6-11-2024 επίκαιρης ερώτησης του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Λακωνίας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας «ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» κ. Αθανάσιου Δαβάκη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: «Προβλήματα στην ελαιοπαραγωγή από ανομβρία και υψηλές θερμοκρασίες».
Θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Διονύσιος Σταμενίτης. Ο κύριος συνάδελφος έχει τον λόγο για να πρωτολογήσει για δύο λεπτά.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, παραβιάζω ανοιχτές θύρες, αν σας πω ότι η πρόσφατη, εδώ και αρκετούς μήνες, λειψυδρία, ξηρασία, ανομβρία, η οποία επικρατεί στη χώρα, παρά τις πρόσφατες, θα έλεγα, πολύ ωφέλιμες βροχές, έχει δημιουργήσει τεράστιο ζήτημα στη φυτική, κυρίως, παραγωγή, στην πρωτογενή παραγωγή και όχι μόνον, αλλά και σε όλους τους Έλληνες αγρότες και κτηνοτρόφους.
Οι ξερικές ελιές, δηλαδή οι μη αρδευόμενες ελιές, βρίσκονται σε πολύ άσχημη κατάσταση. Έχουν πρόβλημα. Δεν ξέρουμε αν του χρόνου θα έχουν καρπό, αν θα υπάρξει καρποθεσία. Έχουν αλλάξει χρώμα. Άμα έρθετε στο νομό Λακωνίας, θα δείτε ότι υπάρχει μόνο η φλούδα και το κουκούτσι στην ελιά σε πάρα πολλές ελιές. Και επίσης από πράσινη που είναι ελιά, έχει μαυρίσει με ό,τι αυτό σημαίνει και για την ποιότητα του ελαιολάδου το οποίο θα παραχθεί.
Περιγράφω μια ζοφερή εικόνα, διότι πραγματικά έτσι είναι. Αφήνω και τις πορτοκαλιές οι οποίες ιδιαίτερα τα ομφαλοφόρα, τα μέρλιν πορτοκάλια είναι μικρόκαρπα και αυτό συντείνει στη δυσκολία η οποία υπάρχει. Όλα αυτά δημιουργούν ένα βασικό ερώτημα, ερώτημα των πολιτών όχι μόνο δικό μου, των αγροτών μας, οι οποίοι ζητούν μία στήριξη σε ένα πρωτόγνωρο φαινόμενο που υπήρξε στην ελληνική επικράτεια αυτό το καλοκαίρι και το οποίο έχει επεξετάθη και τους φθινοπωρινούς μήνες, που δημιούργησε ένα τεράστιο ζήτημα όσον αφορά τη φυτική παραγωγή, ελιές, πορτοκαλιές κυρίως, οι οποίες αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε μια πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η ελαιοσυλλογή.
Σκοπός αυτής της ερώτησης, λοιπόν, είναι να εκμαιεύσω, να ρωτήσω, να ζητήσω ποιος σχεδιασμός υπάρχει εκ μέρους της πολιτείας πέραν των συγκεκριμένων υποστηρικτικών οργανισμών ΕΛΓΑ, ΚΟΕ, Κρατική Οικονομική Ενίσχυση; Πώς σχεδιάζεται εκ μέρους της κυβερνητικής πολιτικής να στηριχθεί ο Έλληνας αγρότης και κτηνοτρόφος κατ’ επέκταση -διότι αφορά και τις χορτολιβαδικές εκτάσεις όταν δεν βρέχει όσον αφορά την τροφή των ποιμνίων- προς αυτή την κατεύθυνση, στη λογική μιας στήριξης σε ένα φαινόμενο που όλη τη χώρα την έχει συγκλονίσει, που είναι της λειψυδρίας, της ξηρασίας και της κλιματικής αλλαγής, όπως συνήθως συνηθίζουμε να λέμε;
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Δαβάκη. Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, θα μπω κατευθείαν στο θέμα εξετάζοντας τα θέματα που θίγετε και αυτά δεν είναι άλλα από την κλιματική αλλαγή και το νερό. Αναφέρεστε στο σχεδιασμό της πολιτείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεων που αυτό προκαλεί στην αγροτική παραγωγή.
Η διαχείριση της κλιματικής κρίσης γενικότερα και του νερού είναι μια σύνθετη αντιμετώπιση και απαιτεί μακροπρόθεσμη στρατηγική και συντονισμό πολλών θεσμών από την πλευρά της πολιτείας, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης, Υπουργείο Εσωτερικών και Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με σχεδιασμό, συντονισμό δράσης, πρωτοβουλίες, πιλοτικές εφαρμογές και χρηματοδότηση.
Προφανώς δεν μπορώ να αναφερθώ από εδώ αναλυτικά στις αρμοδιότητες και τις δράσεις του κάθε Υπουργείου, ούτε να αναπτύξω τη στρατηγική και το σχεδιασμό που έχει το κάθε Υπουργείο. Θα περιοριστώ θα περιοριστώ στα καθ’ ημάς. Κατ’ εξαίρεση μόνο θα αναφερθώ, αν και δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στην πρωτοβουλία για την ίδρυση του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων στο πρότυπο του οποίου πιστεύω και φιλοδοξούμε να υπηρετούν και να λειτουργήσουν και οργανισμοί σε άλλες περιφέρειες.
Για το Υπουργείο μας τώρα, η βέλτιστη διαχείριση του υδατικού αποθέματος αποτελεί στρατηγικό στόχο. Για την εξυπηρέτηση αυτού του στόχου χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα μέσα και χρηματοδοτικά εργαλεία. Ενδεικτικά αναφέρω τη δράση 431 «Υποδομές Εγγείων Βελτιώσεων» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 1420, το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης 2125, το «Ύδωρ 2.0», το μεγαλύτερο πρόγραμμα αρδευτικών έργων των τελευταίων πενήντα ετών. Είναι έργα τα οποία θα πραγματοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το εθνικό ΠΔΕ.
Ήδη έξι μεγάλα αρδευτικά έργα έχουν ενταχθεί σε αυτό το σχεδιασμό και τα πέντε του Ταμείου Ανάκαμψης συνολικού προϋπολογισμού 192 εκατομμύρια και την παρέμβαση Π3731.1, έργα υποδομών εγγείων βελτιώσεων του στρατηγικού σχεδίου της νέας ΚΑΠ με προϋπολογισμό 350 εκατομμύρια για τη χρηματοδότηση νέων έργων εξοικονόμησης νερού. Και τέλος είναι και το έργο της ευφυούς γεωργίας προϋπολογισμού 33 εκατομμυρίων, που φιλοδοξούμε να μεταβάλει όλη τη λογική της ελληνικής καλλιεργητής πρακτικής. Με την εγκατάσταση σύγχρονων τεχνολογιών ακριβείας θα εξορθολογίσει και επομένως θα περιορίσει τις ανάγκες για νερό με σαφές όφελος ποιοτικό και οικονομικό για τον παραγωγό.
Αναφορικά με τα έργα υποδομών τονίζω ότι ο δικός μας ρόλος είναι η εξεύρεση πόρων και σε αυτό ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πέτυχε τα μέγιστα, καθώς η χώρα μας, ίσως η μοναδική χώρα, κατάφερε αυτή την προγραμματική περίοδο να διατηρήσει το ποσό των 19,3 δισεκατομμυρίων ευρώ ίδιο με τα προηγούμενα. Είναι και ο σχεδιασμός των προσκλήσεων, η δημοσίευσή τους και η αξιολόγηση των προτάσεων και φυσικά έλεγχος πληρωμών.
Η πρωτοβουλία για την υποβολή προτάσεων και τη διοικητική ωρίμανση των έργων είναι δουλειά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δηλαδή δήμων, περιφερειών είτε άλλων φορέων ανάλογα με την πρόσκληση. Αυτοί γνωρίζουν καλύτερα τις ανάγκες και υποβάλλουν προτάσεις για χρηματοδότηση και κάποιο από τα εργαλεία που διαθέτουμε εμείς. Ως εκ τούτου στο πλαίσιο της Π3731.1, που προαναφέρθηκα, θα εκδοθεί το επόμενο διάστημα πρόσκληση και μπορεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου να υποβάλει τις προτάσεις.
Εδώ αναφέρω ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει ήδη ενταχθεί ένα από τα έξι και ένα έργο που αφορά την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Δεν είναι στο Νομό σας, αλλά είναι στη Μεσσηνία. Αυτό όμως έχει τη λογική ότι μία, μία περιοχή αποκτά μια χρηματοδότηση και έτσι λοιπόν και η περιοχή η δική σας μπορεί να είναι επιλέξιμη στα υπόλοιπα έργα.
Όσον αφορά τώρα σημειακά και τι παρεμβάσεις θα κάνουμε για το πρόβλημα που έχουν οι παραγωγοί το 2024, θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου. Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Υφυπουργό. Κύριε Δαβάκη έχετε τον λόγο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Κυρίως ενδιαφέρον θα έχει η δευτερολογία σας, διότι θα εστιάζεται στο ερώτημα το οποίο σας έθεσα.
Αυτό το οποίο έχω να πω εφόσον μιλήσατε για τον συντονισμό πολλών φορέων και θεσμών, πράγματι υπάρχουν έργα υπό εξέλιξη για τη διαχείριση του νερού και για την εξοικονόμηση ύδατος και στον Νομό Λακωνίας, αλλά δυστυχώς κύριε Υπουργέ, έχουν δεκαπέντε χρόνια να γίνουν.
Και περιμένουμε την τελευταία εξαετία με μεγάλη αγωνία όλοι οι Λάκωνες και για το θέμα του φράγματος της Κελεφίνας -απ’ ότι πληροφορούμαι υπάρχει μία διάσταση μεταξύ των δύο εταιρειών, οι οποίες έχουν προκριθεί, για την κατασκευή του φράγματος- και για το θέμα του κλειστού δικτύου Τυρνάσου –τα λέω τώρα εν όψει της λειψυδρίας γιατί αυτά αφορούν τον εμπλουτισμό του υπόγειου εδάφους και γενικότερα της αγροτικής παραγωγής- που περιμένουμε την επικείμενη, όπως θα αναφερθείτε τη φαντάζομαι στην δευτεροομιλία σας, πρόσκληση για τα μεγάλα έργα προκειμένου να ενταχθεί.
Αλλά μέχρι τότε υπάρχουν οι Δήμαρχοι του Νομού Λακωνίας, ο Δήμος Ανατολικής Μάνης, ο Δήμος Σπάρτης, ο Δήμος Ευρώτα, ο Δήμος Μονεμβασίας, οι οποίοι εκφράζουν κραυγή αγωνίας για το επικείμενο ζήτημα που έχει να κάνει με αφετηρία και αιτία τη λειψυδρία πολλών μηνών, που περιμένει το δέντρο της ελιάς και οι πορτοκαλιές να στηριχθούν προκειμένου να αποδώσουν παραγωγικά.
Υπάρχουν επίσης φωνές ανθρώπων οι οποίοι ζητούν μικρά εγγειοβελτιωτικά έργα, τα οποία θα μπορούσε να συντονίσει το Υπουργείο σας μέσω της περιφέρειας και του προγράμματος του μέτρου το οποίο αναφέρατε, τα οποία πρέπει να ξεφύγουν από τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας που είναι πάρα πολλές. Κονταροχτυπούμεθα συνέχεια με αυτό και δυστυχώς δεν έχουμε και τι να απαντήσουμε στον κόσμο, πότε θα ενταχθεί το έργο του κλειστού δικτύου Τυρνάσου, πότε θα αρχίσει να κατασκευάζεται η Κελεφίνα. Είναι έργα του Προγράμματος Μπαλτατζής της δεκαετίας 2010, 2008 κλπ. Για να ξέρουμε και εμείς τι να λέμε στον κόσμο.
Και υπήρξε μία πολύ σημαντική παρέμβαση του παλιού συναδέλφου μας, του καθηγητού του κ. Ταραντίλη, σχετικά με τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών, που θα μπορούσε να στηρίξει την κυβερνητική πολιτική, που σαφέστατα εξαπλώνεται σε διάφορα επίπεδα και την οποία στηρίζω. Αλλά ελάτε στη θέση και τη δική μου που είμαι αρκετές δεκαετίες Βουλευτής ότι έργα τα οποία χρονίζουν στους διαδρόμους των Υπουργείων για πολλά χρόνια, επιτέλους πρέπει να ξεκινήσουν. Είναι το κλειστό δίκτυο Τυρνάσου, κλειστός υπό πίεση αγωγός ποτίσματος και το φράγμα της Κελεφίνας. Και τα λέω επειδή μου αναφέρατε για δημόσια έργα υδροληψίας.
Από εκεί και μπρος ο στόχος της ερώτησής μου ήταν άλλος. Δηλαδή από τα συνεργεία του ΕΛΓΑ τα οποία ήρθαν και είδαν ακροθιγώς την κατάσταση που είναι τραγική, πώς θα μπορέσει να στηριχθεί το αγροτικό εισόδημα έτι περαιτέρω σε ένα καινοφανές γεγονός;
Επίσης υπάρχει χαρακτηριστικά μια πρόταση του ΤΟΕΒ της Μαγούλας, ενός προαστίου της Σπάρτης, ενός μικρού αλλά πολύ σημαντικού για την περιοχή ΤΟΕΒ –θα τα καταθέσω στα Πρακτικά αυτά για να τα δείτε- που ζητάει με συγκεκριμένο πρόγραμμα μια ενίσχυση και αναδιάρθρωση, όπως το ΤΟΕΒ Τρινάσου στην περιοχή του Δήμου Ευρώτα, δημιουργία μιας νέας κατάστασης εκεί.
Η πρόκληση είναι μεγάλη. Νομίζω ότι αυτό που συνέβη ήταν ένα καμπανάκι και πρέπει εμείς να είμαστε έτοιμοι να αντιδράσουμε ως πολιτεία, εσείς ως πολιτεία και εμείς ως στηρίζοντες την παρούσα Κυβέρνηση, και πιστεύω και προσδοκώ στην απάντησή σας ότι θα είναι πολύ καλύτερη και πιο ελπιδοφόρα από αυτό το οποίο στην αρχή συζητήσαμε.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Αθανάσιος Δαβάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Δαβάκη. Πολύ σωστά αναφερθήκατε στα έργα. Είναι κάτι που θα μας εξοικονομούσε πολλές επιδοτήσεις.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Αγαπητέ συνάδελφε, πράγματι η μακρόχρονη παρουσία σας στη Βουλή σάς δίνει την εμπειρία να μπορείτε να καταγράψετε και να έχετε και εικόνα των έργων, πότε ξεκίνησαν και τι ακριβώς έχει συμβεί. Πράγματι, παρατηρούνται, ειδικά στα έργα με τα φράγματα και τα γεωπολιτικά, λόγω της φύσης του έργου, μεγάλα ζητήματα με τις μελέτες και με την ολοκλήρωση των έργων. Γι’ αυτό και από το 2019, όταν ανέλαβε αυτή η Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης μπήκαμε σε μια έντονη και συγκεκριμένη διαδικασία, επί υπουργίας των τότε Υπουργών κ.κ. Βορίδη και Λιβανού, και έτσι λοιπόν οργανώθηκαν το τι υπήρχε, ποια ήταν η αξία, ποια ήταν η χρηματοδότηση. Έτσι λοιπόν φτιάχτηκαν συγκεκριμένα έργα, ώστε να προωθηθούν με ΣΔΙΤ. Νομίζω ότι ο αριθμός ήταν δεκαοκτώ και τώρα έχουν προχωρήσει τα έξι για να αντιμετωπιστεί πράγματι αυτό που είπατε.
Τώρα, όμως, πράγματι υπάρχουν κι άλλες δύο προσκλήσεις, η μία που σας ανέφερα για τα μεγάλα έργα, όπου εκεί οι περιφέρειες θα πρέπει να υποβάλουν πρόταση, και υπάρχουν και τα μικρά αρδευτικά, που είναι και αυτά πολύ χρήσιμα, που εντός του 2025 θα βγει η πρόσκληση και εκεί μπορεί και οι δήμοι να υποβάλουν πρόταση, ώστε με μικρότερα έργα, με μικρότερο κοστολόγιο να αντιμετωπίσουμε μικρότερης μεν έκτασης αγροτικές εκτάσεις, αλλά πάλι πάρα πολύ χρήσιμες.
Όμως προτού μπω στο συγκεκριμένο να απαντήσω για να καταγραφούν τα έργα που γίνονται στη δράση 4.3.1. Έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται στην Πελοπόννησο έργα μεταφερόμενα από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, όπως αναφέρεται, συνολικού προϋπολογισμού 80.000.000 ευρώ. Εξ αυτών η μελέτη για το αρδευτικό έργο Τρινάσου Λακωνίας με προϋπολογισμό 368.000 ευρώ, που αν ολοκληρωθεί κι έχει μελετητική ωριμότητα, θα πρέπει η Περιφέρεια να το υποβάλει στο μεγάλο μας πρόγραμμα.
Επίσης μικρά έργα που εντάχθηκαν στην πρόσκληση του 2021, συνολικού προϋπολογισμού 26,8 εκατομμύρια ευρώ. Ένα εξ αυτών είναι στη Λακωνία, το αρδευτικό δίκτυο στη θέση Μικρά Νιάτα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Το έργο Τρινάσου είναι έτοιμο να ενταχθεί από το Υπουργείο.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Μα σας είπα ότι αν έχει ολοκληρωθεί, θα υποβληθεί από την Περιφέρεια, θα αξιολογηθεί και τώρα θα βγει η πρόσκληση. Άρα λοιπόν αναμένουμε σε αυτήν την πρόσκληση να το υποβάλει η Περιφέρεια και θα αξιολογηθεί. Μακάρι να είναι όλα καλά.
Άρα λοιπόν στα μικρά έργα έχει ενταχθεί το αρδευτικό δίκτυο στη θέση Μικρά Νιάτα του Αγίου Δημητρίου Δήμου Ευρώτα, προϋπολογισμού 1,75 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ υπάρχουν και μεγάλα έργα, όπως στην πρόσκληση του 2019, με προϋπολογισμό 158 εκατομμυρίων ευρώ. Και σε αυτό, όπως είπατε, έχει ενταχθεί η κατασκευή του Φράγματος Κελεφίνας του Νομού Λακωνίας, προϋπολογισμού 24 εκατομμυρίων ευρώ.
Επομένως, σε καμία περίπτωση δεν έχουν αφεθεί αυτά. Από το 2019 και μετά κάνουμε συγκεκριμένες προσπάθειες, συγκεκριμένη οργάνωση, ώστε πράγματι να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες και κτηνοτρόφοι με το θέμα της λειψυδρίας. Και θέλουμε, και μπορούμε, και σχεδιάζουμε, και υλοποιούμε.
Αυτά είναι πράγματα που δεν γίνονται όμως από τη μια μέρα στην άλλη, το αναφέρατε, απαιτούν χρόνο και για να μπορούν να γίνουν, να αποδώσουν και να φέρουν αποτέλεσμα.
Επομένως, εύλογα, όπως και εσείς αναρωτηθήκατε, τι κάνουμε μέχρι τότε; Κι εδώ ερχόμαστε στο δεύτερο θέμα που θίγετε και αυτό είναι της καταβολής ενισχύσεων μέσω των κρατικών οικονομικών ενισχύσεων, ΚΟΕ.
Είναι αποδεδειγμένο ότι σε κάθε κρίση σταθήκαμε στο πλευρό των παραγωγών με παρεμβάσεις και οικονομική στήριξη. Η κλιματική κρίση έχει διαταράξει βασικές λειτουργίες της φυσιολογίας των φυτών, με συνέπειες στα ίδια ή στον καρπό τους. Η ακαρπία είναι μία από αυτές -και πράγματι- που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια σε κάποιες καλλιέργειες, κυρίως σε δενδρώδεις.
Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους παραγωγούς, τους συνεταιρισμούς αλλά και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, ΕΛΓΑ και ΔΑΟΚ, και ενημερωνόμαστε γι’ αυτήν την πορεία. Ως τώρα πράγματι υπάρχει μειωμένη παραγωγή σε διάφορες περιοχές της χώρας, που οφείλονται στην ανομβρία και στην έλλειψη βροχοπτώσεων. Αλλά σε κάποιες περιοχές όμως έχουμε ενθαρρυντικά δείγματα για την περιεκτικότητα του ελαιοκάρπου σε λάδι και όσον αφορά την ποσότητα αλλά όσον αφορά και την ποιότητα.
Επομένως, πριν τη λήξη της συγκομιδής δεν μπορούμε να έχουμε ακριβή εικόνα για την καλλιέργεια και το προϊόν σε όλη την Ελλάδα. Ο ΕΛΓΑ διενεργεί επισημάνσεις, παρακολουθεί την εξέλιξή τους και σαφή στοιχεία θα έχουμε τους πρώτους μήνες του 2025. Βάσει αυτών θα διερευνηθεί ένα κατάλληλο χρηματοδοτικό εργαλείο αν προκύψει θέμα και ανάγκη κατά τόπους να υπάρχει παρέμβαση, δεδομένου ότι η ακαρπία δεν καλύπτεται ασφαλιστικά από τον ισχύοντα κανονισμό του ΕΛΓΑ. Το ξέρετε και είναι αυτός κοινός τόπος για όλους.
Και εφόσον οι περιφερειακές επιτροπές των ΚΟΕ συνεδριάσουν και αποστείλουν αίτημα ένταξης των ζημιών στο ετήσιο πρόγραμμα και εφόσον πληρούνται οι θεσμικές και δημοσιονομικές προϋποθέσεις θα εξεταστεί η ενίσχυσή τους από το πλαίσιο των ΚΟΕ. Αυτό γίνεται αρχή κάθε έτους.
Διαφορετικά, όπως κάνουμε κάθε χρόνο και έχουμε κάνει και άλλες φορές στο παρελθόν, πιθανόν θα αναζητήσουμε κάποια χρηματοδοτικά εργαλεία λόγω ξηρασίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γι’ αυτό όμως πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συγκομιδή και να έχουμε συγκεκριμένα καταγεγραμμένα στοιχεία.
Θυμίζω ότι τόσο στα εσπεριδοειδή όσο και στην ελιά, καλλιέργειες τις οποίες αναφέρετε, στο παρελθόν είχαν ενισχυθεί γενναία, ειδικά η ελιά είχε ενισχυθεί με το πρωτοφανές ποσό των 150 εκατομμυρίων έναντι των συνεπειών της πανδημίας.
Καταλήγοντας, δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη. Και μακροχρόνιος σχεδιασμός υπάρχει, και πρόθεση στήριξης υπάρχει. Οι παραγωγοί, εφόσον χρειαστεί, θα μας βρουν ξανά δίπλα τους με λύσεις, όπως το έχουν δει τόσες φορές από το 2019 μέχρι τώρα.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Υφυπουργό.
Newsroom Agronewsbomb