Τι αναφέρει στη βουλή ο αρμόδιος υπουργός Μάκης Βορίδης, απαντώντας στην υπ’ αριθμ. Πρωτ. 5191/8.5.2025 Ερώτηση.
Σε απάντηση της ανωτέρω σχετικής Ερώτησης που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Κ. Βελόπουλος, με θέμα: «Αιτήματα της Πανεπαρχιακής Αγροκτηνοτροφικής Επιτροπής Ελασσόνας» όπως μας διαβιβάστηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και κατά το μέρος αυτής που αφορά σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σας γνωρίζω τα εξής:
Με το δέκατο έκτο άρθρο του ν. 4783/2021 (Α΄ 38), όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 62 του ν. 4950/2022 (Α΄128), ρυθμίζεται η δυνατότητα υποβολής των αιτήσεων των εργοδοτών για την προσωρινή απασχόληση στον τομέα της εποχικής αγροτικής οικονομίας πολιτών τρίτων χωρών. Η ρύθμιση αυτή αφορά σε πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι, είτε απαλλάσσονται από την υποχρέωση θεώρησης εισόδου, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 5038/2023 (Α’ 81), για την κατά παρέκκλιση διαδικασία εισδοχής και απασχόλησης, είτε διαμένουν στην Ελλάδα και το καθεστώς διαμονής τους δεν έχει ακόμα ρυθμιστεί. Ήδη με το άρθρο 207 ν. 5187/2025 (Α’ 48) η προθεσμία υποβολής αιτήσεων εργοδοτών για προσωρινή απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών στην αγροτική οικονομία παρατάθηκε έως την 30η Σεπτεμβρίου 2025, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άμεσα ζητήματα έλλειψης εργατών.
Όσον αφορά τις προϋποθέσεις εισόδου, σημειώνεται ότι στα άρθρα 63, 64 και 65 του ν. 5038/2023 (Α’ 81) «Κώδικας Μετανάστευσης», με τα οποία ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2014/36/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου «σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρίτων χωρών με σκοπό την εποχιακή εργασία», περιλαμβάνονται διατάξεις αναφορικά με την εισδοχή πολιτών τρίτων χωρών και τη χορήγηση εθνικής θεώρησης εισόδου με σκοπό την εποχιακή εργασία. Στο πλαίσιο αυτό, πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι είναι κάτοχοι του τίτλου διαμονής «Ε.5» (εθνική θεώρηση εισόδου για εποχική εργασία, άρθρο 63 του ν.5038/2023) εισέρχονται στην ελληνική επικράτεια δυνάμει : α) της έγκρισης απασχόλησης της αρμόδιας υπηρεσίας μίας στάσης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία αφορά σε μια ή περισσότερες περιόδους απασχόλησης μέγιστης διάρκειας εννέα (9) μηνών ανά περίοδο δώδεκα (12) μηνών και β) της εθνικής θεώρησης εισόδου (VISA D) για εποχική εργασία και έχουν τη δυνατότητα άμεσης έναρξης της απασχόλησης.
Σύμφωνα με την παρ. 1Α του άρθρου 64 του ν. 5038/2023, οι αιτήσεις για τη χορήγηση εθνικής θεώρησης εισόδου εποχιακού εργαζομένου από πολίτη τρίτης χώρας, ο οποίος είχε λάβει κατά τη τελευταία πενταετία εθνική θεώρηση εισόδου για εποχική εργασία και τήρησε πλήρως τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές απορρέουν από τις διατάξεις του Κώδικα Μετανάστευσης, κατά τη διάρκεια της διαμονής του, εξετάζονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες κατά περίπτωση ελληνικές προξενικές αρχές. Επισημαίνεται ότι πολίτες τρίτων χωρών κάτοχοι εθνικής θεώρησης εισόδου για εποχιακή εργασία δύναται να υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση άδειας διαμονής, εφόσον έχει γίνει έναρξη της εργασίας και έχουν αποκτήσει ενεργή ασφαλιστική ικανότητα.
Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 66 για τη χορήγηση εποχικής άδειας διαμονής σε πολίτη τρίτης χώρας, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη θέση εργασίας, απαιτείται η υποβολή έγκυρης σύμβασης εργασίας, υπογεγραμμένη από εργοδότη που είναι εγκατεστημένος στην ελληνική επικράτεια και από τον αιτούντα, περιλαμβάνει όλα τα προβλεπόμενα της περ. γ της παρ.4 του άρθρου 63 και προβλέπει ότι ο εποχιακός εργαζόμενος πολίτης τρίτης χώρας υπάγεται στην κατά περίπτωση ασφάλιση, η οποία προβλέπεται για τον αντίστοιχο τομέα εποχιακής απασχόλησης. Ειδικά στην περίπτωση που η σύμβαση εργασίας αφορά σε εποχιακό εργαζόμενο στην αγροτική οικονομία, αυτός υπάγεται στην ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων) με εργόσημο, σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν. 2639/1998 (Α’ 205) και το άρθρο 20 του ν. 3863/2010 (Α’ 115). Στην περίπτωση εποχιακής απασχόλησης σε τομέα, όπου δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι ως άνω ρυθμίσεις περί εργοσήμου, εφαρμόζεται η κείμενη εργασιακή και ασφαλιστική νομοθεσία.
Στην παρ. 5 του ως άνω άρθρου, προβλέπεται η δυνατότητα αλλαγής εργοδότη σε πολίτη τρίτης χώρας, κατόχου της άδειας διαμονής εποχικού εργαζομένου, δυνάμει νέας σύμβασης εργασίας, η οποία πληροί τις προϋποθέσεις της περ. α’ της παρ. 4 του ιδίου ως άνω άρθρου. Στη περίπτωση αυτή ο πολίτης τρίτης χώρας ενημερώνει την αρμόδια υπηρεσία μιας στάσης για την αλλαγή του εργοδότη, υποβάλλοντας την αντίστοιχη νέα σύμβαση εργασίας, η οποία πληροί τις προϋποθέσεις.
Περαιτέρω, προς απλοποίηση και συντόμευση της διαδικασίας χορήγησης αδειών, στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν. 5038/2023 και του άρθρου 10 της με αριθμό 118654/2024 (Β΄2303) Απόφασης του υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, έχει ενεργοποιηθεί από 20.12.2024 στο Ολοκληρωμένο Πληροφορικό σύστημα (Ο.Π.Σ.) «Μετανάστευση» και είναι διαθέσιμη στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Υπουργείου η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αιτημάτων εργοδοτών για την έγκριση απασχόλησης πολιτών τρίτων χωρών για το σύνολο των κατηγοριών εργαζομένων που απαιτείται έγκριση απασχόλησης σύμφωνα με τον Κώδικα Μετανάστευσης. Επισημαίνεται ότι είναι διαθέσιμη η δυνατότητα από τον εργοδότη υποβολής έγκρισης απασχόλησης για τις εξής κατηγορίες: α) απασχόληση υψηλής ειδίκευσης (Ε1), β) άδεια ενδοεταιρικής μετάθεσης (Ε2), γ) ειδικού σκοπού (Ε3), δ) εξαρτημένη εργασία (Ε4), ε) εξαρτημένη εργασία – αγροτική οικονομία (Ε4), στ) εποχική εργασία – αγροτική οικονομία (Ε5), ιε) εποχική εργασία – αλιεργάτες (Ε5) και ιστ) εποχική εργασία – τουριστική οικονομία (Ε5).
Με την ανωτέρω ηλεκτρονική πλατφόρμα επιτρέπεται η ταχεία υποβολή των αιτήσεων των εργοδοτών, καθώς και η ταχεία διεκπεραίωση των αιτήσεων από τις υπηρεσίες μιας στάσης. Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία του ΟΠΣ «Μετανάστευση» η πλειοψηφία των αιτήσεων μετάκλησης διεκπεραιώνονται εντός 30 ημερών από την υποβολή της αίτησης (65%).
Περαιτέρω, η απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών στην αγροτική οικονομία, ρυθμίζεται και από τις διατάξεις των άρθρων 5 και 8 του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας του Μπαγκλαντές για τη μετανάστευση και
την κινητικότητα ν. 4959/2022 (Α’ 144), καθώς και τις διατάξεις της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου, όπως κυρώθηκε με τον ν. 5009/2023 (Α΄ 7), για την είσοδο και διαμονή πολιτών της Αιγύπτου με σκοπό την εποχική εργασία στο γεωργικό τομέα. Ειδικότερα, για την επιτυχή εφαρμογή της συμφωνίας με την Αίγυπτο, το Υπουργείο μας βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους Έλληνες εργοδότες και τις Αιγυπτιακές Αρχές.
Τονίζεται ότι το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και του Υπουργείου Εξωτερικών εξετάζουν, μεταξύ άλλων,
-την αναμόρφωση της διαδικασίας μετάκλησης, καθώς και την επιτάχυνση διαδικασίας έκδοσης θεώρησης εισόδου για το σκοπό αυτό, με απώτερο στόχο την επιτάχυνση της εισδοχής πολιτών τρίτων χωρών για εποχική απασχόληση και εξαρτημένη εργασία,
-την αναθεώρηση του καθορισμού των αναγκών σε εργατικό δυναμικό, ώστε τα νούμερα να ανταποκρίνονται κατά το δυνατό στις ανάγκες των εργοδοτών,
-την αυστηροποίηση του πλαισίου μετάκλησης για τους εργοδότες αλλά και τους μετακαλούμενους εργαζόμενους πολίτες τρίτων χωρών με σκοπό την τήρηση των υποχρεώσεων τους.
Τέλος, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου στο πλαίσιο της διαμόρφωσης ολοκληρωμένης πολιτικής νόμιμης μετανάστευσης έχει προχωρήσει στην επεξεργασία, με τους συναρμόδιους φορείς, διμερών συμφωνιών με την Ινδία και τις Φιλιππίνες.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ