Στην με αριθμό 1057/10-6-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Σερρών της Κ.Ο. «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» κ. Κωνσταντίνου Μπούμπα προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Προβλήματα που δημιουργούνται από τη λειτουργία του Ελαιοκομικού Μητρώου» απάντησε ο Διονύσης Σταμενίτης.
Ο ΥφΑΑΤ ανέφερε ότι: “το ελαιοκομικό μητρώο θα αναπτυχθεί με την ίδια λογική που έγινε το αμπελουργικό. Άλλωστε και τα δύο αποτελούν τμήματα του ίδιου συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και το οποίο λειτουργεί από χρόνια. Δηλαδή, θα είναι εξίσου απλό και εύχρηστο. Περαιτέρω, το επόμενο διάστημα θα εκδοθούν και διευκρινιστικές εγκύκλιοι με τις λεπτομέρειες εφαρμογής των διαδικασιών, οι οποίες θα βασίζονται στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, αλλά θα είναι στη λογική της μέγιστης δυνατής απλοποίησης για υπηρεσίες και υπόχρεους, ώστε να μην υπάρχει καμία περιττή ταλαιπωρία. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου ήδη εργάζονται πάνω σε αυτό”. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι: “οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται πριν την 1η Οκτωβρίου του 2026”.
Aναλυτικά οι απαντήσεις Σταμενίτη
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε συνάδελφε, πριν μπω στην ουσία του θέματος της ερώτησης, να κάνω σαφές ότι η στελέχωση των ΔΑΟΚ δεν είναι σε καμία περίπτωση αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Οι ΔΑΟΚ είναι Υπηρεσίες του δευτέρου βαθμού, άρα του Υπουργείου Εσωτερικών. Επίσης, το ίδιο το Υπουργείο Εσωτερικών είναι αρμόδιο γενικά για το σύστημα πιλοτικού στρατηγικού προγραμματισμού προσλήψεων σε όλους τους φορείς του Δημοσίου. Επομένως, θα κάνω μια γρήγορη μόνο αναφορά και σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από το Εσωτερικών, ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων από το 2021 και εντεύθεν βασίζεται πρωτίστως σε αιτήματα των ίδιων των Υπηρεσιών και συνδιαμορφώνεται από το Υπουργείο Εσωτερικών και Οικονομικών. Για τα έτη 2020-2025 συγκεκριμένα για τις ΔΑΟΚ εγκρίθηκαν εξακόσιες τριάντα επτά προσλήψεις, αριθμός που αυξάνει το δυναμικό τους κατά 29%. Παράλληλα, προβλέπονται και προσλήψεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και προσλήψεις ΙΔΟΧ διμήνου, αλλά και στελέχωση μέσω της κινητικότητας. Περνώ τώρα στην ουσία για το Ελαιοκομικού Μητρώο και τις δηλώσεις συγκομιδής, που ουσιαστικά είναι και η ουσία της ερώτησής σας. Το μητρώο φτιάχτηκε από το 2005 ως κανονιστική απαίτηση με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ήταν σημαντικό έργο, καθώς εμπεριέχει όλη τη γεωχωρική και αλφαριθμητική πληροφορία των ελαιοτεμαχίων και των κατόχων τους. Σκοπός του είναι δηλαδή να αποτυπώσει με πληρότητα την εικόνα και την κατάσταση της καλλιέργειας της ελιάς. Ωστόσο, η μη υποχρεωτικότητα εγγραφής σε αυτό, είχε ως αποτέλεσμα, κατά κάποιο τρόπο, τη μη επαρκή επικαιροποίησή του ή τα μη επαρκή στοιχεία. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν επικαιροποιούνται και ότι δεν έχουμε στοιχεία ακριβέστερα σε όλη την Ελλάδα. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
Με μια νομοθετική πρωτοβουλία στρατηγικής σημασίας για την ελιά ως καλλιέργεια και ως προϊόν -αναφέρομαι στον ν.5035/2023- ψηφίσαμε διάταξη, με το άρθρο 49, σύμφωνα με την οποία καθίσταται υποχρεωτική για τους παραγωγούς, για τους μεταποιητές, για τους τυποποιητές και τους εμπόρους προϊόντων ελιάς, η υποβολή δηλώσεων συγκομιδής. Με την υπ’ αριθμόν 77977/2025 εφαρμοστική απόφαση του Υπουργείου μας θεσπίζεται το γενικό -επαναλαμβάνω- πλαίσιο της υποβολής των δηλώσεων συγκομιδής, σύμφωνα με το οποίο οι δηλώσεις συγκομιδής θα διασταυρώνονται με το Ελαιοκομικό Μητρώο, καθιστώντας ουσιαστικά την υποχρεωτική εγγραφή σε αυτό και την ενημέρωσή του. Σε αυτό συμφωνούμε όλοι. Δεν υπάρχει κάποιος που να διαφωνεί. Νομίζω και εσείς. Έτσι; Το δε Μητρώο εκσυγχρονίζεται τεχνολογικά με τη σύμβαση που υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2025 και θα διασταυρώνεται και θα παίρνει και στοιχεία από το ΟΣΔΕ.
Νομίζω ότι είναι περιττό να πω ότι πρέπει αυτές οι τρεις βάσεις δεδομένων, δηλαδή το ΟΣΔΕ, το Ελαιοκομικό Μητρώο, αλλά και το Αμπελουργικό Μητρώο, να ελέγχονται διασταυρωτικά και να συμπίπτουν και να ταυτοποιούνται, για να έχουμε σωστά αποτελέσματα. Σε συγκεκριμένη υπουργική απόφαση περιγράφονται επίσης οι διαδικασίες, οι προθεσμίες και οι ποινές. Πιο συγκεκριμένα, η ενημέρωση του Ελαιοκομικό Μητρώου θα γίνεται με ευθύνη των κατόχων των ελαιοτεμαχίων. Οι δηλώσεις συγκομιδής θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω ψηφιακής πλατφόρμας που θα αναπτυχθεί για τον σκοπό αυτόν, και νομίζω ότι είναι ήδη σε διαδικασία λειτουργίας, είναι δηλαδή σε δοκιμαστικό στάδιο, αλλά είναι έτοιμο. Και θα υποβάλλονται κάθε έτος από 1η Οκτωβρίου μέχρι 31 Μαΐου του επόμενου έτους, δηλαδή σε διάστημα οκτώ μηνών. Όπως σας εξήγησα και νωρίτερα, οποιαδήποτε στιγμή πριν τη δήλωση συγκομιδής –δηλαδή και μία και δύο ημέρες πριν- πρέπει να γίνει ενημέρωση του Ελαιοκομικό Μητρώο. Άρα, δεν προκύπτει από πουθενά η υποχρέωση των παραγωγών να δηλώσουν και να επικαιροποιήσουν το μητρώο ως τις 30 Σεπτεμβρίου, όπως αναφέρατε στην ερώτησή σας και όπως το είπατε και εσείς. Άρα, επαναλαμβάνω ότι αυτό που περιγράφετε στη μία, είναι ότι πρέπει να έχουν ενημερώσει το Μητρώο πριν υποβάλλουν τη δήλωση συγκομιδής, και η δήλωση συγκομιδής γίνεται από 1η Οκτωβρίου μέχρι 30 Μαΐου. Τα δε υπόλοιπα για τις ποινές και για το πώς θα λειτουργήσει το σύστημα, θα σας τα αναφέρω στη δευτερολογία μου. Ευχαριστώ.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Αγαπητέ συνάδελφε, προτού απαντήσω, απλώς να επαναλάβω ότι καταληκτική ημερομηνία δεν είναι η 30η Σεπτεμβρίου, αφού υπάρχει αυτό που αναφέρεται στην απόφαση, ότι πριν τη δήλωση συγκομιδής θα πρέπει να γίνει ενημέρωση του Ελαιοκομικού Μητρώου και αυτά θα διασταυρώνονται με τη δήλωση ΟΣΔΕ, η οποία τελειώνει 30 Ιουνίου. Άρα, και στη δήλωση ΟΣΔΕ έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία. Άρα, δεν έχουμε τρεις μήνες, έχουμε περισσότερους μήνες. Πράγματι θα πρέπει να αποφασίσουμε όλοι, γιατί νομίζω ότι ο αγώνας είναι κοινός, να κάνουμε μια αρχή και να επικαιροποιήσουμε όλοι τα αρχεία μας, αν θέλετε, όπως είπατε, να γίνουμε όπως οι χώρες οι προηγμένες.
Τώρα πάμε στα πρόστιμα γιατί οφείλω να απαντήσω συγκεκριμένα. Τα πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση ανακριβούς δήλωσης ή μη υποβολής δήλωσης, έχουν προκύψει με βάση την αξία παραγωγής και είναι υπολογισμένα ώστε να έχουν νόημα, αλλά να μην είναι εξοντωτικά, και να έχουν αποτρεπτικό χαρακτήρα σε περίπτωση επανάληψης της παράβασης.
Σε κάθε, όμως, περίπτωση -που μάλλον αυτό δεν έχει γίνει κατανοητό- το γράφει η ίδια υπουργική απόφαση στο άρθρο 7, οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται πριν την 1η Οκτωβρίου του 2026. Δηλαδή γίνεται μια περίοδος χάριτος για ένα έτος εφαρμογής, προκειμένου να μεσολαβήσει ικανό χρονικό διάστημα εξοικείωσης με τις διαδικασίες και την αντιμετώπιση οποιωνδήποτε προβλημάτων μπορεί να προκύψουν, όπως αυτά που αναφέρατε εσείς, στο πρώτο διάστημα εφαρμογής τους.
Πέραν αυτού, όμως, θα εφαρμοστεί απαρεγκλίτως το εκδοθέν και υπό έκδοση ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για να προστατευθεί η πλειοψηφία των έντιμων παραγωγών, μεταποιητών, τυποποιητών και εμπόρων έναντι της μειοψηφίας των επιτηδείων.
Έχει νόημα και αποτέλεσμα αυτή η πρωτοβουλία μας, διότι ακριβώς αυτός είναι ο σκοπός της, η διασφάλιση του Έλληνα ελαιοπαραγωγού και των συμφερόντων τους. Με την οργάνωση, τη διαφάνεια, τη διαλειτουργικότητα με βάσεις δεδομένων άλλων Υπουργείων και απλούστερους αλλά ουσιαστικότερους ελέγχους, ενδυναμώνεται τελικά η θέση του προϊόντος και του παραγωγού στην αγορά. Παράλληλα, γίνεται και ένα σημαντικό βήμα κατά της ελληνοποίησης και της παρανομίας γενικότερα.
Θέλω δε να επισημάνω ότι το ελαιοκομικό μητρώο θα αναπτυχθεί με την ίδια λογική που έγινε το αμπελουργικό. Άλλωστε και τα δύο αποτελούν τμήματα του ίδιου συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και το οποίο λειτουργεί από χρόνια. Δηλαδή, θα είναι εξίσου απλό και εύχρηστο. Περαιτέρω, το επόμενο διάστημα θα εκδοθούν και διευκρινιστικές εγκύκλιοι με τις λεπτομέρειες εφαρμογής των διαδικασιών, οι οποίες θα βασίζονται στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, αλλά θα είναι στη λογική της μέγιστης δυνατής απλοποίησης για υπηρεσίες και υπόχρεους, ώστε να μην υπάρχει καμία περιττή ταλαιπωρία. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου ήδη εργάζονται πάνω σε αυτό.
Θα ενημερωθήκατε, φαντάζομαι, για την τελευταία σύσκεψη που έγινε στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με θέμα το «Ελαιοκομικό Μητρώο και τις δηλώσεις συγκομιδής», πριν από λίγες μέρες με συμμετοχή όλων των παραπάνω, γιατί μόνο μέσα από συνεργασία ξεπερνιούνται τα προβλήματα και προκύπτουν ωφέλιμα και ρεαλιστικά αποτελέσματα.
Κλείνοντας, όμως, θα πρέπει να εκφράσω μία απορία, κύριε συνάδελφε. Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να εναντιωνόμαστε σε μια διαδικασία που μόνο ωφέλιμη μπορεί να είναι για τους παραγωγούς και την οικονομία; Άλλωστε, νομίζω είναι βέβαιο, ότι και εσείς και εμείς είμαστε ενάντια και θέλουμε να πατάξουμε το παράνομο εμπόριο και τις ελληνοποιήσεις. Και εσείς φωνάζετε και πάρα πολύ για τους ανεπαρκείς ελέγχους. Κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, την οργάνωση του χώρου της ελιάς, την ισχυροποίηση των ελέγχων με νέα μέσα, με νέες μεθόδους, με σκοπό την πάταξη της παρανομίας, την προστασία, όπως είπατε και εσείς, του εμβληματικότερου ελληνικού προϊόντος.
Newsroom Agronewsbomb