Προχωρούμε στη συζήτηση της πρώτης με αριθμό 33/6-10-2022 επίκαιρης ερώτησης δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Λακωνίας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Σταύρου Αραχωβίτη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: «Το κόστος παραγωγής σκοτώνει την εγχώρια κτηνοτροφία». Θα απαντήσει ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Γεώργιος Γεωργαντάς.
Κύριε Αραχωβίτη, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά για να παρουσιάσετε την ερώτησή σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΡΑΧΩΒΙΤΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η ανεξέλεγκτη πλέον αύξηση του κόστους παραγωγής, τόσο σε ζωοτροφές, όσο και σε ηλεκτρικό ρεύμα και σε πετρέλαιο, που γίνεται εδώ και πάνω από ένα χρόνο -μιλάμε για αυξήσεις στις ζωοτροφές από τον Μάιο ήδη του 2021 και το λέω από την αρχή γιατί είναι πολύ πριν τον πόλεμο, για να μην βρούμε ξανά δικαιολογία όπως ο Πρωθυπουργός ότι φταίει ο Πούτιν- απειλεί την εγχώρια κτηνοτροφία.
Από την άλλη μεριά έχουμε ταυτόχρονα τη συμπίεση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών η οποία με ένα δεδομένο πληθωρισμό της τάξης του 12%, που είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη, οδηγεί σε ραγδαία πτώση των πωλήσεων των γαλακτοκομικών προϊόντων. Από τα επίσημα στοιχεία που έχουμε η πτώση κατ’ όγκο είναι πάνω από 5,5% για το πρώτο εξάμηνο του 2022. Αυτά τα επισημαίνει η Διεπαγγελματική Οργάνωση της Φέτας, αλλά και ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας, οι οργανώσεις των κτηνοτρόφων και μια σειρά άλλων παραγόντων της αγοράς.
Παρά την ανοδική τάση του αιγοπρόβειου γάλακτος -γενικότερα του γάλακτος, αλλά ιδιαίτερα του αιγοπρόβειου- που εν πολλοίς οφείλεται και στην ΚΥΑ 838/2019 που είναι γνωστή και ως «ισοζύγιο γάλακτος», η τιμή που διαμορφώνεται σήμερα δεν φτάνει να καλύψει το κόστος παραγωγής, που για το αιγοπρόβειο γάλα εκτιμάται από τους παράγοντες της αγοράς ότι φτάνει στο 1,65 περίπου ευρώ ανά κιλό γάλακτος.
Έτσι, πέρα από την ανάγκη της ουσιαστικής στήριξης για όσο διαρκεί η κρίση ακρίβειας στην αγορά ζωοτροφών, προκύπτει και η ανάγκη της στήριξης της τιμής του γάλακτος με την εντατικοποίηση των ελέγχων στην αγορά και στη γαλακτοβιομηχανία, τόσο στην παραγωγή της φέτας, όσο και στη διακίνησή της.
Ακόμα, αποκαλύπτεται ότι στην Επιτροπή Παρατυπιών του Υπουργείου υπάρχουν εκκρεμείς υποθέσεις, που για διάφορους λόγους, που θα θέλαμε να ακούσουμε ποιοι είναι, εκκρεμούν και δεν έχουν φτάσει σε τελικό αποτέλεσμα, σε επιβολή προστίμων ή στα περαιτέρω, οι οποίες εκτιμώνται από την ΕΔΟΦ ότι είναι πάνω από 100.
Επίσης, το σύστημα «Άρτεμις», το οποίο μάλιστα σας παρουσιάστηκε πριν από λίγες ημέρες, λειτουργεί ακόμα πιλοτικά καλύπτοντας, αν δεν κάνω λάθος, μόλις διακόσιους παραγωγούς στην περιοχή της Θεσσαλίας.
Είναι, λοιπόν, προφανές ότι η κατάσταση έτσι όπως διαμορφώνεται, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή ενός πολύ σημαντικού τομέα της πρωτογενούς παραγωγής, της κτηνοτροφίας, αλλά και της μεταποίησης.
Τα μέτρα που μέχρι τώρα έχετε λάβει, κύριε Υπουργέ, χαρακτηρίζονται είτε ως ανεπαρκή είτε ως επιεικώς λίγα. Και το ερώτημα εδώ που προκύπτει προφανώς είναι πώς σκοπεύετε να ανατρέψετε την καταστροφική πορεία που έχει πάρει ο κλάδος της κτηνοτροφίας.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, πράγματι στον κλάδο της κτηνοτροφίας το τελευταίο διάστημα και κυρίως λόγω της ενεργειακής κρίσης έχουμε αυξημένο κόστος παραγωγής και το αυξημένο κόστος παραγωγής κυρίως είναι στην αύξηση των ζωοτροφών. Νομίζω ότι είναι ένα θέμα που συζητήθηκε πολλές φορές και καλό είναι να συζητηθεί εκ νέου για να γνωρίζουν και οι κτηνοτρόφοι ποιες ακριβώς παρεμβάσεις κάνουμε, αλλά και ποιες καινούργιες ετοιμαζόμαστε να κάνουμε.
Πρώτα, όμως, να δώσουμε λίγο τα στοιχεία τουλάχιστον όπως από τον ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ διαφαίνονται σε σχέση με την παραγωγή του γάλακτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου επταμήνου του έτους, όπως φαίνονται από το μητρώο που κρατάει ο ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ φαίνεται ότι έχουμε ελάχιστη μείωση της παραγωγής του πρόβειου γάλακτος -αυτό ήταν μέχρι τον Ιούλιο-, έχουμε μείωση 4,2% στο γίδινο γάλα και μείωση επίσης 4,2% στο αγελαδινό γάλα. Επαναλαμβάνω ότι είναι στοιχεία επταμήνου, ο μέσος όρος του επταμήνου από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2022.
Βεβαίως, ακόμα και αυτή η μικρή μείωση είναι μια μείωση η οποία μπορεί να επηρεάσει την αγορά και οφείλουμε να στηρίξουμε τους παραγωγούς για να μπορέσουμε να έχουμε τις παραγωγές που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Να σημειώσω βέβαια εδώ ότι σε όλη την Ευρώπη παρατηρείται μια δυσκολία στην κτηνοτροφία, στον πρωτογενή τομέα.
Σε σχέση με τις τιμές πώλησης, να πω το εξής: Είπατε ένα μέρος της αλήθειας. Θα σας πω τι εννοώ. Η αλήθεια είναι ότι η τιμή γάλακτος έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει ότι αυτή η αύξηση της τιμής δίνει τη δυνατότητα να υπάρχει η προστιθέμενη αξία που κανείς θα περίμενε και για τους κτηνοτρόφους μας. Οι τιμές ξέρετε πολύ καλά ότι είναι ιδιαίτερα αυξημένες στις τελευταίες συμφωνίες οι οποίες γίνονται. Βεβαίως να σημειώσω εδώ, γιατί οφείλω να το πω, ότι την άνοιξη του 2019 προς καλοκαίρι του 2019 οι τιμές ήταν περίπου κατά μέσο όρο 0,78 στο πρόβειο γάλα, τιμές οι οποίες, όπως έχουν διαμορφωθεί αυτή τη στιγμή είναι, όπως ξέρετε, περίπου στο διπλάσιο. Δεν θέλω να μπω στην ανάλυση των τιμών τότε και των τιμών τώρα. Δεν νομίζω ότι έχει καμία αξία. Αξία έχει να μπορούν οι κτηνοτρόφοι μας να πληρώνονται για την πολύ δύσκολη εργασία την οποία κάνουν.
Οφείλω, όμως, να δώσω μία απάντηση σε σχέση με την υπουργική απόφαση του Μαρτίου του 2019 που κατά την ερώτησή σας και το κείμενο της ερώτησης είναι αυτή που συνέβαλε ουσιαστικά στην αύξηση της τιμής του γάλακτος. Είναι μια ΚΥΑ η οποία είναι σχετική με το ισοζύγιο γάλακτος, αλλά εδώ οφείλω να πω ότι όπως ξέρουν πολύ καλά οι κτηνοτρόφοι και το γνωρίζουν όλοι ο έλεγχος του ισοζυγίου γάλακτος και η αυστηροποίηση που έγινε στη συνέχεια -και έγινε και με νόμο του 2020 από την παρούσα Κυβέρνηση- είναι κάτι που ξεκίνησε από το 2006, τροποποιήθηκε το 2011, τροποποιήθηκε και με εσάς το 2019 και αυστηροποιήθηκε το πλαίσιο το 2020. Και βεβαίως όλο αυτό το πλαίσιο το οποίο ξεκίνησε από τότε και αυστηροποιήθηκε το 2020 βοήθησε στο να υπάρχουν αυστηρότεροι έλεγχοι στην αγορά, αποτέλεσμα που σίγουρα συνέβαλε και στην αύξηση της τιμής του προϊόντος.
Δυο κουβέντες μόνο θα μου επιτρέψετε να πω, κύριε Πρόεδρε, για τις ενισχύσεις -και μετά θα συνεχίσω στη δευτερολογία μου-, όχι γι’ αυτές οι οποίες έχουν δοθεί, αλλά γι’ αυτές οι οποίες αναμένονται. Ξέρετε, δεν είναι απλά οι άμεσες ενισχύσεις που δίνονται προς τους κτηνοτρόφους είτε με το 2% επί του τζίρου για τις ζωοτροφές είτε με τα 89 εκατομμύρια που θα δοθούν το επόμενο διάστημα, που είναι από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Με πολλούς τρόπους προσπαθούμε να τους βοηθήσουμε. Ένας από αυτούς τους τρόπους είναι η αύξηση των ποσών για τη βιολογική κτηνοτροφία και τη γεωργία στη χώρα. Είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα βιολογικής κτηνοτροφίας και γεωργίας που είχε ποτέ η χώρα, 705 εκατομμυρίων, και αυτά είναι χρήματα που πάνε στους κτηνοτρόφους μας.
Και βεβαίως υπάρχει και η ανακοίνωση, όπως ξέρετε, που άμεσα θα υλοποιηθεί για τα φωτοβολταϊκά επάνω σε μικρές αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, 75.000 περίπου τέτοιες εκμεταλλεύσεις, που ανακοινώθηκαν ήδη από τον Πρωθυπουργό και το επόμενο διάστημα θα αρχίσει η υλοποίησή τους. Προσπαθούμε να μειώσουμε όχι μόνο το κόστος της παραγωγής, αλλά συνολικά το κόστος λειτουργίας αυτών των εγκαταστάσεων για να μπορέσουνε να αντεπεξέλθουν στη δύσκολη αυτή περίοδο.
Και βεβαίως σημαντικό σε αυτό -για να κλείσω αυτή την ενότητα- είναι και οι συνδεδεμένες ενισχύσεις, που και αυξάνονται για την κτηνοτροφία και ενισχύονται με δύο καινούργια προϊόντα: το μαλακό σιτάρι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για ζωοτροφές και τον αραβόσιτο, που επίσης χρησιμοποιείται για ζωοτροφές, για τα οποία έχουμε υποβάλει τα αιτήματα και έχουμε θετική εν πρώτοις ανταπόκριση -τις επόμενες μέρες θα οριστικοποιηθεί- από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να βοηθήσουμε τους κτηνοτρόφους στην παραγωγή ζωοτροφών είτε μέσω ιδιοπαραγωγής, είτε στον έλεγχο των τιμών των συγκεκριμένων προϊόντων.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Αραχωβίτη, έχετε τον λόγο.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΡΑΧΩΒΙΤΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, αναφερθήκατε και εσείς στις τιμές του 2018. Να πούμε το εξής, ότι πράγματι τότε αντιμετωπίσαμε μία κρίση τιμής στο αιγοπρόβειο γάλα. Να θυμίσουμε ότι στη Γαλλία την ίδια περίοδο το γάλα είχε φτάσει στα 50 λεπτά.
Εδώ πώς αντιμετωπίσαμε την κρίση εκείνη την περίοδο; Πρώτον, με άμεση στήριξη των κτηνοτρόφων με τα de minimis που δόθηκαν λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2018 και ήταν 44 εκατομμύρια μόνο για την αιγοπροβατοτροφία.
Δεύτερον, με συντονισμό των ελέγχων. Γιατί δεν είναι οι κυρώσεις μόνο, κυρώσεις μπορείς να βάλεις στον παραβάτη που πιάνεις. Αν δεν πιάσεις, τι νόημα έχει το πλαίσιο των κυρώσεων; Άρα ο συντονισμός των ελέγχων με το ΣΥΚΕΑΑΠ που συντόνιζε όλους τους φορείς που πραγματοποιούν μέρος του ελέγχου, είτε είναι ΕΦΕΤ, είτε είναι ΕΛΓΟ, σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία, με το ΣΔΟΕ, με το Λιμενικό ακόμα, όπου κι εκεί συνεισέφερε πολύ στον έλεγχο του τι μπαίνει και τι βγαίνει –κυρίως τι μπαίνει- από τα θαλάσσια σύνορά μας, εκτός από τα χερσαία, που κι εκεί και τα Τελωνεία συνέβαλαν, ο συντονισμός όλων αυτών, λοιπόν, έφερε αποτελέσματα.
Και τρίτον, ήταν η ΚΥΑ 838 για το ισοζύγιο, η οποία συνεισέφερε -όχι ότι έκανε τα πάντα, αλλά ήταν ένα βασικό πλαίσιο- για να έχουμε τις τιμές που απολαμβάνουν σήμερα οι παραγωγοί, οι οποίες όμως -ξαναλέω- είναι κατά πολύ χαμηλότερες από το κόστος παραγωγής ενός κιλού γάλακτος. Δηλαδή με λίγα λόγια, η τιμή που παίρνει σήμερα ένας κτηνοτρόφος δεν φτάνει να καλύψει το κόστος. Όχι να του αφήσει ένα μικρό κερδάκι για να επιβιώσει, αλλά δεν φτάνει ούτε για να καλύψει το κόστος παραγωγής του, δηλαδή να ξεπληρώσει τις ζωοτροφές του, να ξεπληρώσει τη ΔΕΗ για τις παγολεκάνες, για το ρεύμα, να ξεπληρώσει το πετρέλαιο για να πάει στον στάβλο του ή να κάνει τη μεταφορά του νερού, και όλα αυτά τα πράγματα.
Και η δεύτερη ερώτηση που σας υπέβαλα, δηλαδή ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεσθε να λάβετε, είναι συναφής και σε συνέχεια όλων αυτών, γιατί πραγματικά τα 40 εκατομμύρια που δόθηκαν για όλη την κτηνοτροφία με το 2% επί των τιμολογίων -από όλους τους παράγοντες της αγοράς φαντάζομαι έχει φθάσει και από συναδέλφους όλων των κομμάτων αλλά και από φορείς των παραγωγών- δεν ωφέλησαν, ήταν σταγόνα στον ωκεανό για τους παραγωγούς.
Τα 89 εκατομμύρια που αναφέρατε είναι χρήματα του ΠΑΑ, το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να λάβετε ως Κυβέρνηση την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καθυστερεί. Ακόμα κι ο χρόνος έχει τη σημασία του, γιατί η παραγωγή στο χωράφι έχει τελειώσει, οπότε τώρα που θα μπορούσε να γίνει αγορά από τους κτηνοτρόφους κατευθείαν από τους παραγωγούς, σιγά σιγά παρέρχεται η δυνατότητα. Οι ζωοτροφές αποθηκεύονται και δυνατότητα αποθήκευσης έχουν μόνο οι έμποροι ή στην καλύτερη περίπτωση οι συνεταιρισμοί, άρα χάνεται η διαπραγματευτική ικανότητα.
Και τρίτον, είναι πόροι που στερούνται από το ΠΑΑ, είναι πόροι οι οποίοι θα μπορούσαν να έχουν πάει στους νέους αγρότες. Κι εδώ το ερώτημα που τίθεται είναι: ο κρατικός προϋπολογισμός, ο οποίος έχει εργαλεία να στηρίξει άμεσα τους παραγωγούς, πού είναι; Το Υπουργείο Οικονομικών τι λέει γι’ αυτό; Είναι διατεθειμένο το Υπουργείο Οικονομικών να συνεισφέρει στη στήριξη των αγροτών; Διότι οι πόροι του ΠΑΑ την τελευταία χρονιά είναι ιδιαίτερα πολύτιμοι και το ξέρετε.
Και ένα σημείο ακόμα, μιας κι αναφερθήκατε για τις σφαγές. Τα στοιχεία που έχουμε πράγματι είναι αυτά που αναφέρατε, δεν τα αμφισβητεί κανένας. Όμως να δούμε κάτι άλλο. Στον τομέα της αγελαδοτροφίας οι σφαγές είναι 17%, είναι ένα ιλιγγιώδες νούμερο -και μιλώ για την εγχώρια, όχι για τα εισαγόμενα- και αντίστοιχα έχουμε μια πολύ μεγάλη μείωση στο γάλα. Η αναντιστοιχία των στοιχείων μεταξύ της αγελαδοτροφίας και της αιγοπροβατοτροφίας μάς παραξενεύει. Δεν θέλω να πω όσον αφορά τα στοιχεία ότι δεν είναι ορθές οι καταγραφές, αλλά ενδεχομένως να το δούμε στο δεύτερο εξάμηνο ή να δούμε στην πορεία μια μεγάλη μείωση. Πάντως 17% μείωση σε ένα εξάμηνο είναι ένα τεράστιο, ασύλληπτο νούμερο, συγκρίνοντας εξάμηνο με εξάμηνο.
Θα κλείσω λέγοντας κάτι τελευταίο για τη νέα ΚΑΠ. Κάνατε μια αναφορά, δεν είχα σκοπό να αναφερθώ, θα το κάνω όμως μιας και το αναφέρατε. Τη φετινή χρονιά στην τελευταία πληρωμή σε αυτή την ΚΑΠ οι κτηνοτρόφοι έχουν και το κομμάτι του «πρασινίσματος» που είναι ένα σημαντικό μέρος, είναι σχεδόν το 40% του συνόλου της επιδότησής τους. Από την επόμενη χρονιά αυτό δεν θα υπάρχει. Θα έχουμε τα οικολογικά σχήματα, τα οποία οικολογικά σχήματα όμως για να πάρει κάποιος μέρος του ποσού που αντιστοιχεί στο σημερινό «πρασίνισμα» θα πρέπει να κάνει κάτι. Είμαστε τρεις μήνες πριν την έναρξη της επόμενης χρονιάς -τα συζητούσαμε την προηγούμενη βδομάδα σε άλλη ερώτηση, ακόμα δεν έχουμε έγκριση του εθνικού στρατηγικού σχεδίου-, χωρίς να ξέρουμε πώς θα εξειδικευτούν, πώς θα λειτουργήσουν οι υπηρεσίες έτσι ώστε οι κτηνοτρόφοι να πάρουν μέρος του «πρασινίσματος» ακολουθώντας κάποια από τα οικολογικά σχήματα. Αυτό δεν μας καθησυχάζει και τόσο για το πώς θα είναι η κατάσταση στην ελληνική κτηνοτροφία την επόμενη χρονιά.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Βίτσας): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Απλά για να αποσαφηνίζουμε λίγο τα νούμερα, αυτά τα οποία ανέφερα πριν, κύριε συνάδελφε, είναι οι εισκομίσεις γάλακτος. Αυτά ανέφερα. Όντως έχουμε τη μικρή μείωση στο αγελαδινό και στο γίδινο, ενώ τουλάχιστον μέχρι τον Ιούλιο δεν φαινόταν κάποια μείωση στο πρόβειο. Αυτό απλά σε σχέση με τις εισκομίσεις γάλακτος. Σίγουρα όμως εμείς θέλουμε να μην υπάρχει καθόλου μείωση, διότι βεβαίως μέσα από αυτή την πρώτη ύλη παράγεται εξαιρετικό ελληνικό προϊόν που βοηθάει και την εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας.
Να πούμε, κύριε συνάδελφε, δυο πράγματα που νομίζω ότι αξίζει να ακουστούν. Αυτή τη στιγμή το ελεγκτικό πλαίσιο στηρίζεται κατά βάση σε μια υπουργική απόφαση του 2007, στην ΚΥΑ 261611 του 2007, η οποία προέβλεπε τη λειτουργία πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων επιτροπών παρατυπιών και παραβάσεων. Δεν νομίζω ότι κανείς μπορεί να είναι ευχαριστημένος από αυτό το πολυδαίδαλο, πολύπλοκο και γραφειοκρατικό σύστημα, το οποίο δυστυχώς το είδαμε στην πράξη να λειτουργεί και τουλάχιστον εγώ δεν είμαι ευχαριστημένος από αυτή τη λειτουργία. Είμαι αποφασισμένος το αμέσως επόμενο διάστημα και αμέσως μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου για τον ΕΛΓΟ να προβώ στις αναγκαίες εκείνες παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορέσουν να εξορθολογίσουν το σύστημα του ελέγχου κυρίως ως προς τους χρόνους και τη γραφειοκρατία, που πρέπει αυτό να γίνεται, έτσι ώστε να μπορέσουμε και τις προτάσεις της διεπαγγελματικής να υιοθετήσουμε κατά μεγάλο μέρος, οι οποίες με πολύ σωστό τρόπο γίνονται. Γιατί, κύριε Πρόεδρε, είναι απαράδεκτο να υπάρχει από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δυνατότητα μεγάλων καθυστερήσεων στην επιβολή των κυρώσεων και αυτό να δημιουργεί, όπως καταλαβαίνετε, μια πολύ άσχημη εντύπωση σε όλους τους παράγοντες της αγοράς.
Για να δώσω και την εικόνα της λειτουργίας των συγκεκριμένων αυτών επιτροπών οφείλω να αναφέρω και τα στοιχεία έτσι όπως υπάρχουν αυτή τη στιγμή και μου δόθηκαν. Με την εντολή τη δική μου -παρ’ όλο που υπήρχε η πανδημία το 2020 και το 2021 και καταλαβαίνουμε ότι έκανε δυσλειτουργικές τις συγκεκριμένες επιτροπές- να έχουμε μια επιτάχυνση πλέον των διαδικασιών, για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν οι έλεγχοι των εκκρεμών υποθέσεων, οι οποίοι δεν είναι όλοι της ίδιας σημασίας, αλλά σίγουρα πρέπει να τελειώσουν όλοι.
Όμως, οφείλω εδώ να σημειώσω το εξής. Το ΄20, ΄21, ΄22 έως σήμερα οι συνεδριάσεις της πρωτοβάθμιας επιτροπής και ο αριθμός των παραπομπών που εξετάστηκαν ήταν εκατόν τρεις, όταν, κύριε συνάδελφε –και λυπάμαι που το αναφέρω- το ’16, το ’17, το ’18 και όλο το ’19 και οι συνεδριάσεις και οι παραπομπές ήταν μηδέν. Τέσσερα ολόκληρα χρόνια, κύριε Πρόεδρε, οι δύο συγκεκριμένες επιτροπές δεν συνεδρίασαν ποτέ.
Ο ρυθμός των συνεδριάσεων το ’20, το ’21, το ’22 δεν με ικανοποιεί. Θα ήθελα να είναι μεγαλύτερος. Αλλά έχουν εκατόν τρεις υποθέσεις που εκδικάστηκαν. Υπάρχουν και αρκετές άλλες που εκκρεμούν. Όμως δυστυχώς δεν συνεδρίασε τέσσερα χρόνια. Αναφέρω πάλι ότι αυτές οι συνεδριάσεις έγιναν σε περίοδο πανδημίας. Είναι δυσλειτουργικό, γιατί συμμετέχουν μέλη τα οποία έρχονται «ex officio» από διευθύνσεις συγκεκριμένες. Όταν αλλάζουν τα πρόσωπα αυτά, πρέπει να αλλάξουν και οι συνθέσεις. Είναι ένα σύστημα το οποίο θεωρώ ότι μπορεί να γίνει πιο λειτουργικό.
Είμαι αποφασισμένος το επόμενο άμεσο διάστημα και ήδη υπάρχει ο σκελετός των παρεμβάσεων αυτών στον οποίο θα χρησιμοποιήσω και νέους και θα ενισχύσω τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αλλά πάνω απ’ όλα το πιο σημαντικό νομίζω είναι να υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό σημείο επί του οποίου αποφαίνεται η κάθε μία από αυτές τις επιτροπές ή από όποιο όργανο αποφασιστεί, έτσι ώστε να υπάρχει απόδοση ευθυνών ή όχι ανάλογα με την περίπτωση.
Καταλήγοντας, κύριε Πρόεδρε, σίγουρα η κτηνοτροφία είναι σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Δεν είναι η ενίσχυση προς την κτηνοτροφία μόνο τα χρήματα των 50 εκατομμυρίων που δόθηκαν για τις ζωοτροφές ή τα 89 που σωστά είπε ο κύριος συνάδελφος θα δοθούν από το ΠΑΑ το επόμενο διάστημα.
Η στήριξη γίνεται με πολλούς τρόπους και επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πήγε και προς τους κτηνοτρόφους. Προς τους αγρότες έχουμε το επόμενο διάστημα την επιδότηση που θα δοθεί για την αγορά λιπασμάτων. Έχουμε την ενίσχυση στο κόστος του πετρελαίου με τα 15 λεπτά που μέχρι πρόσφατα ίσχυε επάνω στην αντλία. Έχουμε την ενίσχυση σε σχέση με την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος. Κανείς δεν ισχυρίστηκε από την Κυβέρνηση και βεβαίως δεν είμαι εγώ αυτός που θα πω κάτι διαφορετικό ότι όλο αυτό βοηθάει στο να πάρουμε όλο το βάρος αυτών των επιβαρύνσεων από τους Έλληνες κτηνοτρόφους. Προσπαθούμε να τους ενισχύσουμε με διάφορους τρόπους και μερικοί είναι θεσμικοί και είναι μεσοπρόθεσμοι.
Μπορούν να καταλάβουν αυτοί που μας ακούν πόσο σημαντικό είναι να έχουμε βιολογική κτηνοτροφία σε νούμερο που δεν το είχαμε ποτέ άλλοτε και να έχουμε επίσης και συνδεδεμένες ενισχύσεις δύο καινούργιες ζωοτροφές, τον αραβόσιτο και το μαλακό σιτάρι. Θα βοηθήσει την κτηνοτροφία αυτό.
Βεβαίως η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι συνεχώς πάνω από τα ζητήματα και παρεμβαίνει, όταν βεβαίως το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές δυνατότητες κατά προτεραιότητα στον πρωτογενή τομέα και νομίζω ότι αυτό είναι κατανοητό από όλους τους Έλληνες παραγωγούς.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Featured Image