Η Ρωσία, η Τουρκία και το Κατάρ αναπτύσσουν μια τριμερή συμφωνία για να αντικαταστήσουν τη ληγμένη συμφωνία για τα σιτηρά, αναφέρει η γερμανική εφημερίδα BILD.
Οι συντάκτες απέκτησαν πρόσβαση στην επίσημη αλληλογραφία μεταξύ των Υπουργείων Εξωτερικών και των πρεσβειών της Ρωσίας και της Τουρκίας, που διεξήχθη την περίοδο από 21 Ιουλίου έως 8 Αυγούστου. Καθίσταται σαφές ότι μαζί με το Κατάρ, οι χώρες αναπτύσσουν μια νέα συμφωνία για να αντικαταστήσει αυτήν που έληξε τον Ιούλιο.
Η νέα συμφωνία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το επόμενο Σαββατοκύριακο, με το έγγραφο να αναμένεται να μονογραφηθεί στην ουγγρική πρωτεύουσα, Βουδαπέστη. Στην τελετή, τη ρωσική πλευρά θα εκπροσωπήσει ο ηγέτης του Ταταρστάν, Ρουστάμ Μινιχάνοφ.
Η νέα συμφωνία προβλέπει ότι τα ρωσικά σιτηρά θα πηγαίνουν κυρίως σε αφρικανικές χώρες. Την ίδια ώρα, η Άγκυρα θέλει και προμήθειες αγροτικών προϊόντων από την Ουκρανία, σε σχέση με την οποία ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν ζήτησε από τη Ρωσία να επιστρέψει στην προηγούμενη συμφωνία.
Σύμφωνα με τη συμφωνία που αναπτύσσεται, η Τουρκία θα ενεργεί ως διοργανωτής των ρωσικών προμηθειών σιτηρών στην Αφρική και το Κατάρ θα ενεργεί ως χορηγός τους.
Η Άγκυρα προτείνει η νέα συμφωνία να εφαρμοστεί υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών. Ο Μινιχάνοφ φέρεται να έχει ήδη πετάξει στη Βουδαπέστη για να λάβει μέρος στις τελικές διαπραγματεύσεις, ενώ ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναμένεται να φτάσει αργότερα για την επίσημη τελετή.
Η Bild δεν έχει πληροφορίες για το αν θα μεταβούν εκπρόσωποι του Κατάρ στη Βουδαπέστη.
Οι προσπάθειες του Κρεμλίνου να παραλύσει τις ουκρανικές αποστολές τροφίμων έχουν επιτυχία, με το ένα τρίτο των εξαγωγών της χώρας να έχει εξαλειφθεί από τότε που τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας μπλοκαρίστηκαν ουσιαστικά τον περασμένο μήνα, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Η πτώση αυτή σηματοδοτεί ένα σημαντικό πλήγμα για την οικονομία της Ουκρανίας και την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, ακόμη και με την ώθηση ύψους 1 δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δημιουργία εναλλακτικών οδών από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας. Οι ΗΠΑ δήλωσαν αυτή την εβδομάδα ότι συνεργάζονται με Ευρωπαίους εταίρους για να διατηρήσουν τις εξαγωγές σιτηρών, βασιζόμενες σε ποτάμια όπως ο Δούναβης και άλλες οδούς, αφού η θαλάσσια διέλευση έχει καταστεί επισφαλής.
“Το βασικό ερώτημα είναι τα ποτάμια λιμάνια”, δήλωσε η Evghenia Sleptsova, ανώτερη οικονομολόγος στην Oxford Economics. Αλλά η αύξηση των όγκων μέσω αυτών θα μπορούσε να αποδειχθεί δύσκολη “τώρα που η Ρωσία άρχισε να βομβαρδίζει το Izmail και το Reni”, δύο λιμάνια κατά μήκος του Δούναβη τα οποία δέχθηκαν επίθεση νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
Ουκρανία: Κατά 1/3 μειώθηκαν οι εξαγωγές σιτηρών μετά την απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας
Η Ουκρανία ήταν σε θέση να εξάγει μόνο 3,2 εκατομμύρια τόνους σιτηρών, φυτικών ελαίων και αλεύρων κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 15 Αυγούστου, από 4,4 και 4,8 εκατ. τόνους τον Μάιο και τον Ιούνιο, όταν η συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα ήταν ακόμη σε ισχύ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της UkrAgroConsult. Τα αποθέματα των καλλιεργειών αναμένεται τώρα να διογκωθούν μέχρι το επόμενο έτος, καθώς οι συγκομιδές που είναι καλύτερες από τις αναμενόμενες διαθέτουν λιγότερες διαδρομές προς την αγορά.
Ακόμη και σε καιρό πολέμου, η Ουκρανία εξακολουθεί να είναι σημαντικός εξαγωγέας σιτηρών σε παγκόσμιο επίπεδο και η συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα, από την οποία παραιτήθηκε η Ρωσία στις 17 Ιουλίου, συνέβαλε στην ηρεμία των παγκόσμιων τιμών και στη διατήρηση των ροών προς τους καταναλωτές. Το εμπόριο σιτηρών της ίδιας της Ρωσίας επωφελείται από την αδυναμία της Ουκρανίας. Οι εξαγωγές των καλλιεργειών της ανθούν και αναμένεται να αποτελέσουν σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου σιταριού την περίοδο 2023-24.
Ο Ουκρανός πρόεδρος Volodymyr Zelenskiy δήλωσε ότι μέσα σε ένα μήνα μετά τη διακοπή της συμφωνίας για τα σιτηρά έχουν ήδη γίνει επτά επιθέσεις σε λιμάνια με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους, γεγονός που σηματοδοτεί πόσο δύσκολο ήταν να βρεθούν αξιόπιστες λύσεις.
Υπάρχουν επίσης λογιστικά εμπόδια: Ορισμένα φορτία χρειάζονται τέσσερις φορές περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στον Δούναβη τώρα σε σύγκριση με ένα μήνα πριν, λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης, σύμφωνα με τον Alex Lissitsa, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ουκρανικής Λέσχης Αγροτικών Επιχειρήσεων.
Οι καθυστερήσεις και ο μικρότερος όγκος φορτίων οδηγούν επίσης σε υψηλότερο κόστος μεταφοράς. Η Olena Vorona, επιχειρησιακή διευθύντρια στον προμηθευτή Agrotrade Group, δήλωσε ότι η εταιρεία της αναπροσανατόλιζε πλήρως τις ροές προς τα λιμάνια και τους σιδηροδρόμους του Δούναβη, ακόμη και πριν καταρρεύσει η συμφωνία για τα σιτηρά, αλλά το κόστος μεταφοράς είναι έως και 50% υψηλότερο.
“Σε πολλές περιοχές, οι αγρότες πιθανότατα θα σκεφτούν να μειώσουν τη σπορά των χειμερινών σιτηρών, επειδή οι τιμές που προσφέρει η αγορά δεν καλύπτουν το κόστος”, δήλωσε η Lissitsa.
Εν τω μεταξύ, ο διαχειριστής σιδηροδρόμων της Ουκρανίας δήλωσε ότι οι χρόνοι αναμονής στις συνοριακές διαβάσεις προς τις ευρωπαϊκές χώρες είναι σήμερα περίπου 5-6 ημέρες. Ο επικεφαλής της, Yevhen Lyashchenko, δήλωσε στο Bloomberg ότι προετοιμάζεται για την αύξηση των σιδηροδρομικών εξαγωγών.
Ωστόσο, αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό για να αποτρέψει μια ευρύτερη επιβράδυνση. Οι εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας θα μπορούσαν να μειωθούν κατά ένα τέταρτο το δεύτερο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο, σύμφωνα με την Sleptsova.
“Αυτό θα αποτελούσε απώλεια 3% για το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Ουκρανίας κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους”, δήλωσε η ίδια.
Newsroom Agronewsbomb