Ενεργοποιείται ο “Μεγάλος Αδελφός” στη διακίνηση προϊόντων από την 1η Δεκεμβρίου καθώς περισσότερες από 155.000 επιχειρήσεις θα διαθέτουν ψηφιακό δελτίο αποστολής.

Σε 2,5 μήνες η διακίνηση στην αγορά των καυσίμων, φαρμακευτικών προϊόντων, ιατρικών αναλώσιμων, οικοδομικών υλικών και ελαιόλαδου θα γίνεται αφού προηγουμένως έχουν εκδοθεί τα ψηφιακά παραστατικά, με την ΑΑΔΕ να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Με το νέο σύστημα οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα είναι υποχρεωμένες να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA έχουν λάβει σχετικό email από τις ΑΑΔΕ για τις υποχρεώσεις τους αλλά και για τα πρόστιμα που τους περιμένουν σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν.

Συγκεκριμένα, σε περίπτωση μη έκδοσης των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, το πρόστιμο ανέρχεται:

· στα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα ή

· στα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.

Η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής στη διακίνηση των αγαθών στην αγορά θα γίνει σε δυο φάσεις.

Πρώτη
Από την 1η Δεκεμβρίου 2024 το μέτρο το οποίο σήμερα εφαρμόζεται προαιρετικά θα είναι υποχρεωτικό για:

– Επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, με βάση τις φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν για το φορολογικό έτος 2022

– Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιολάδου, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων.

Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις θα εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά, θα διαβιβάζουν τα δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA, θα ενημερώνεται ο λήπτης των αγαθών ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.

Δεύτερη
Από την 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων/ μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.

Από την 1η Ιανουαρίου 2026 θα διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

Εξαιρέσεις

Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:

Featured Image

– Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).

– Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.

– Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.

– Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.

– Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Χρόνος και διαδικασία διαβίβασης παραστατικών

– Ο εκδότης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση αποστολής και διακίνησης αγαθών, διαβιβάζει στα myDATA, χρεωστικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής) ή Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία αποστολής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης, σε πραγματικό χρόνο και πριν την έναρξη διακίνησης των αγαθών.

– Ο εκδότης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, χρεωστικούς και πιστωτικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (συναλλαγή με μη υπόχρεο ή περιπτώσεις άρνησης έκδοσης παραστατικού ή επιστροφής πωληθέντων αγαθών) ή Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης, σε πραγματικό χρόνο κατά την παραλαβή τους.

– Σε περίπτωση αποκλίσεων κατά την παραλαβή αγαθών, ο εκδότης παραστατικών διακίνησης, διαβιβάζει στα myDATA, Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης, εντός 15 ημερών από την ημερομηνία διακίνησής τους.

– Ο λήπτης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών από εκδότη ημεδαπής διαβιβάζει στα myDATA, την αποδοχή της παραλαβής μέσω σάρωσης του δισδιάστατου γραμμωτού κωδικού (QR code) των παραστατικών διακίνησης, σε πραγματικό χρόνο που αντιστοιχεί στον χρόνο ολοκλήρωσης της παραλαβής των σχετικών αγαθών.

– Ο λήπτης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών από εκδότη αλλοδαπής, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέχρι την 20η ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης των σχετικών παραστατικών διακίνησης αγαθών χρεωστικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αποκτήσεις τρίτων χωρών).

– Οι επιχειρήσεις που παραλαμβάνουν αγαθά στην περίπτωση μεταφορτώσεων μέσω σάρωσης του δισδιάστατου γραμμωτού κωδικού (QR code) των παραστατικών διακίνησης και λειτουργούν ως συσχετιζόμενα ΑΦΜ εκάστης διακίνησης, διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στα myDATA σε πραγματικό χρόνο που αντιστοιχεί στον χρόνο ολοκλήρωσης της μεταφόρτωσης των σχετικών αγαθών.

Newsroom Agronewsbomb με πληροφορίες από capital.gr

Featured Image