Εξαγγελίες Κελέτση στη βουλή.
Αναλυτικά η συζήτηση από τα επίσημα πρακτικά της βουλής έχει ως εξής:
Και συνεχίζουμε με την τέταρτη με αριθμό 221/6-10-2023 επίκαιρη ερώτηση δευτέρου κύκλου του Βουλευτή Σερρών της ΚΟ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ» κ. Κωνσταντίνου Μπούμπα προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα: «Ασυνέπεια της κυβέρνησης στην ρύθμιση των ζητημάτων της αλιείας με βιντζότρατες».
Πρώτη φορά ακούω τον όρο.
Κύριε Μπούμπα, έχετε τον λόγο. Βλέπω πολλοί δεν ξέρουν τον όρο. Βενζινότρατα ναι, αλλά βιντζότρατα πρώτη φορά το ακούω. Εξηγείστε παρακαλώ, πρώτα αυτό.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Είναι από το βίντζι. Υπάρχει βίντζι στα δίχτυα εξ ου και η λέξη βιντζότρατα που ακολουθεί το μολυβόσχοινο. Είναι ένα συγκεκριμένο είδος τράτας, το οποίο αλιεύει κοντά στην ακτή το λεγόμενο ψάρι του φτωχού, δηλαδή μαρίδα και γόπα. Αυτά ψαρεύει. Μπορεί να είμαι Σερραίος, αλλά επειδή συνάμα έζησα πολλά χρόνια και στην Καβάλα, τα ξέρω.
Κύριε Υπουργέ, είμαστε από αγροτικές ακριτικές περιοχές, από τον Έβρο εσείς, από τις Σέρρες εγώ. Θα τα λέμε διότι η Ελληνική Λύση έχει εμπεριστατωμένες προτάσεις για το αγροτικό και κτηνοτροφικό ζήτημα. Δεν σας πειράζει να διασταυρώνουμε εδώ κάποια επιχειρήματα, για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τον πρωτογενή τομέα, που έκανε αναφορά και ο Πρόεδρος. Απλά θα αφήσουμε λίγο τη στάνη και το χωράφι, για να πάμε στη θάλασσα.
Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο με τις βιντζότρατες διότι είναι και νομικής φύσεως το ζήτημα, επειδή είστε και νομικός, είναι όμως και κοινωνικής φύσεως διότι οι άνθρωποι εδώ και δύο χρόνια είναι χωρίς δουλειά, χωρίς μεροκάματο. Τι θα ταΐσουν τις οικογένειές τους; Γιατί και πολύτεκνος είστε και πρέπει να τους καταλάβετε, να υπάρχει ενσυναίσθηση στο ζήτημα, διότι είναι όμηροι και δέσμιοι παρά την έγκριση της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην 66η Ολομέλεια, όπως βλέπω το αρμόδιο ενημερωτικό σημείωμα από την Ένωση Πλοιοκτητών «Η Μεσόγειος» που εδρεύει στον Πειραιά. Παρόλο που έγινε ένα προσχέδιο από πλευράς της Κυβέρνησης και δεν υπήρξε κάποια άλλη παρατήρηση, κωλυσιεργεί. Δεν υπάρχει εκπόνηση διαχειριστικού σχεδίου παρά και την απόφαση του Πέμπτου Τμήματος του ΣτΕ, του Συμβουλίου της Επικρατείας. Επειδή είστε και νομικός, θα σας δώσουμε το νούμερο της απόφασης, φαντάζομαι την έχετε δει. Είναι η απόφαση 2133/2022 η οποία παραβιάζει και το άρθρο 3 παράγραφος 3 του ν.3068/2002, που πρέπει να υποστεί και κυρώσεις η διοίκηση για τη μη εκπόνηση του διαχειριστικού σχεδίου. Διότι οι άνθρωποι δύο χρόνια, χωρίς να έχουν διαγραφεί από το Εθνικό Μητρώο Αλιείας, δεν μπορούν να αλιεύσουν. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν το απαγορεύει αυτό, τουναντίον η βιντζότρατα, σύμφωνα με επιστημονικές τεκμηριωμένες μελέτες, δεν προσβάλλει ούτε τον βυθό ούτε κάποιους άλλους γόνους. που λέγανε παλαιότερα, αν διαβάσει κάποιος, για τα λιβάδια της ποσειδωνίας. Δεν ισχύει. Αλλά εδώ έχουμε δικαστικές αποφάσεις.
Είναι μια ερμαφρόδιτη κατάσταση, κύριε Υπουργέ, να την χαρακτηρίσω έτσι. Ούτε από το Εθνικό Μητρώο Αλιείας διαγράφονται, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν απαγορεύει την αλιεία με εκατόν τριάντα εναπομείνασες βιντζότρατες εν Ελλάδι. Οι περισσότερες είναι στα Επτάνησα και όχι μόνο, Λευκάδα, Κεφαλονιά, Ιθάκη, Κέρκυρα. Έχουμε όμως και σε άλλες περιοχές.
Πρόκειται για μια παραδοσιακή αλιεία του φτωχού μεροκαματιάρη ψαρά. Ούτε αστακούς ψαρεύουν, ούτε ροφούς, ούτε σαργούς, ούτε φαγκρί. Ψαρεύουν γόπα και μαρίδα, δηλαδή αφρόψαρα, του μεροκάματου. Οι άνθρωποι αυτοί εδώ και δύο χρόνια δεν μπορούν να κάνουν μεροκάματο. Το θέμα είναι ότι η ίδια η Ναυτιλιακή Ένωση πρέπει να τους προσδιορίσει αυτή την άδεια αλιείας και έχεις μια Κυβέρνηση που ενώ ψάρευε η βιντζότρατα μέχρι το Μάρτιο του 2020 και εκπονεί σχέδιο τον Απρίλιο του 2021, παρά την έγκριση της Αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής –εδώ δείτε το και ως νομικός- υπάρχει έκνομη ενέργεια που παραβιάζει το Ενωσιακό Δίκαιο, το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο. Σήμερα περιμένουν οι άνθρωποι αυτοί, που μας βλέπουν τούτη την ώρα, να ξέρουν αν θα δουλέψουν ή δεν θα δουλέψουν. Δεν πάει άλλο. Ούτε ανάκληση από τη μία ούτε έγκριση άδειας αλιείας από την άλλη. Και μιλάμε για ένα παραδοσιακό επάγγελμα που έχει ένα ελληνικό μεσογειακό αποτύπωμα παραδοσιακού χαρακτήρα. Είναι δηλαδή και θέμα αν θέλετε παράδοσης απέναντι στην ελληνική αλιεία.
Αλλά γεννάται το ερώτημα γιατί ενοχλούν αυτοί οι άνθρωποι. Μήπως ενοχλούν για κάτι άλλο σε παραγωγή μέσω ιχθυοκαλλιέργειας; Μπαίνει ένα ερώτημα εύλογο. Γιατί τους έχουμε λοιπόν, κύριε Υπουργέ μου, σε ομηρία; Δεν πρέπει να είναι αρωγός το Υπουργείο σας απέναντι στο προσκεφάλι στο μεροκάματο αυτών των ανθρώπων; Περιμένουν και κρέμονται από τα χείλη σας να επιλυθεί επιτέλους αυτό το ζήτημα που λιμνάζει εδώ και μια διετία στη μη εκπόνηση διαχειριστικού σχεδίου από πλευράς της Ελληνικής Κυβέρνησης, ενώ τουναντίον υπάρχει η έγκριση από πλευράς της Ενωμένης Ευρώπης. Λύστε το, σας παρακαλώ, επιτέλους.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Κύριε Πρόεδρε, ελπίζω από τη δική μου τοποθέτηση να πάρετε ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τη βιντζότρατα, που την ακούσατε για πρώτη φορά.
Θα ξεκινήσω από ένα από τα ερωτήματα που θέσατε στο τέλος, μήπως είναι κάτι άλλο που έχει να κάνει με τις ιχθυοκαλλιέργειες. Εσείς ο ίδιος είπατε ότι η βιντζότρατα ψαρεύει αφρόψαρα, δηλαδή γαύρο, μαρίδα και γόπα. Συνεπώς, επειδή, όπως ξέρετε, τα ιχθυοτροφεία δεν έχουν τέτοιου είδους ψάρια, η λογική λέει ότι δεν τίθεται ζήτημα τέτοιου ανταγωνισμού. Άλλα είναι τα ψάρια που υπάρχουν στα ιχθυοτροφεία.
Τώρα, σε σχέση με τη βιντζότρατα πράγματι η βιντζότρατα και το εργαλείο γρίπος που χρησιμοποιεί είναι ένας παραδοσιακός τρόπος αλιείας. Όμως τα προβλήματα που δημιουργεί στο θαλάσσιο περιβάλλον και κυρίως στην ποσειδωνία έχουν εντοπιστεί ήδη από πολύ παλιά. Το μακρινό 1979 με το προεδρικό διάταγμα 553/79 όπως τροποποιήθηκε με το 669/80 απαγορεύτηκε η έκδοση νέων αδειών αλιείας με το αλιευτικό εργαλείο γρίπος της βιντζότρατας και απαγορεύτηκε το δικαίωμα αντικατάστασης και χορήγησης νέων αδειών. Επαναλαμβάνω το 1979, τότε που -αντιλαμβάνεστε τόσες δεκαετίες πίσω- ούτε οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες ήταν τόσο έντονες όσο είναι σήμερα, αλλά ούτε και η Κοινή Αλιευτική Πολιτική είχε τις προτεραιότητες που έχει σήμερα.
Για περισσότερα λοιπόν από σαράντα χρόνια το εργαλείο αυτό έχει τεθεί σε έναν αυστηρό περιορισμό με τον αριθμό σκαφών που το χρησιμοποιούν να μειώνεται σταδιακά, λόγω των κρατικών παρεμβάσεων και της αποχώρησης των αλιέων. Το 2006 ψηφίστηκε ο κανονισμός 1967 της Μεσογείου που υποχρέωνε τα κράτη-μέλη να εκπονήσουν διαχειριστικά σχέδια για τη λειτουργία των συρόμενων εργαλείων μεταξύ των οποίων είναι και το εργαλείο γρίπος που χρησιμοποιεί βιντζότρατα. Με το άρθρο 19 του κανονισμού αυτού η βιντζότρατα μπορούσε να λειτουργεί μόνο στο πλαίσιο παρεκκλίσεων που έχουν μεταβατικό χαρακτήρα όμως για την Ένωση και μετά από έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το 2013 υλοποιήθηκε σχέδιο διαχείρισης με κίνητρα που δόθηκαν τότε. Μεταξύ αυτών ήταν και το Μέτρο Μ1.1 όπου οδήγησε στη διάλυση διακοσίων είκοσι δύο σκαφών βιντζότρατας τα οποία έτσι αποσύρθηκαν από την αλιεία μας. Το 2016 με υπουργική απόφαση θεσπίστηκε τριετές σχέδιο διαχείρισης, το οποίο έληξε στις 31/3/2020. Το 2020 δόθηκε το κίνητρο της οικειοθελούς αποχώρησης με οικονομική ενίσχυση με πρόγραμμα de minimis 25.000 ευρώ ανά σκάφος. Αυτή η κίνηση είχε ως αποτέλεσμα την αποχώρηση αρκετών εργαλείων. Από τα διακόσια τριάντα σκάφη τότε διαγράφηκαν από το συγκεκριμένο εργαλείο εκατόν ένα.
Σημειωτέον ότι το ίδιο σκάφος μπορεί να χρησιμοποιεί και άλλα εργαλεία, εκτός δηλαδή του γρίπου. Σήμερα έχουμε εκατόν είκοσι δύο σκάφη που εκτός των άλλων εργαλείων χρησιμοποιούν και τον γρίπο. Να σημειώσω ότι τα περισσότερα σκάφη βιντζότρατας είναι γερασμένα σκάφη, είναι δηλαδή ηλικίας άνω των σαράντα πέντε ετών, όπως αντιλαμβάνεστε, λόγω της πολιτικής που υπήρξε από το 1979 και μετά.
Γνωρίζετε βέβαια, κύριε συνάδελφε, ότι η κοινή αλιευτική πολιτική προσβλέπει στη μέγιστη βιώσιμη απόδοση και στη βιώσιμη αλιεία όπως αυτή η κοινή αλιευτική πολιτική διαγράφηκε με τον κανονισμό 1380 του 2013. Στο πλαίσιο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση δέχεται ορισμένα αλιευτικά εργαλεία μόνο κατά παρέκκλιση -όπως είναι και αυτό- και για ορισμένο χρονικό διάστημα στο πλαίσιο εγκεκριμένου σχεδίου διαχείρισης και μετά από εκτελεστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην ανακοίνωση σχετικά με το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία και αποκατάσταση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων για βιώσιμη και ανθεκτική αλιεία και ειδικότερα για τη δράση, για τη μείωση των επιπτώσεων της αλιείας στον βυθό της θάλασσας, αναφέρεται μεταξύ των μέτρων που πρέπει να ληφθούν και η διασφάλιση ότι έως το 2030 η αλιεία με συρόμενα εργαλεία ή κινητά εργαλεία βυθού θα καταργηθεί σταδιακά σε όλες τις περιοχές μέχρι τα 3 ναυτικά μίλια και ισοβαθές 50 μέτρων. Άρα, συμπέρασμα, γρίπος μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο κατά παρέκκλιση. Σε κάθε περίπτωση η παρέκκλιση αυτή δεν μπορεί να πάει πέραν του 2030. Άρα, μιλάμε για μία κατάσταση η οποία έχει ημερομηνία λήξης.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Τα υπόλοιπα στη δευτερολογία, κύριε Υπουργέ. Έχετε ξεπεράσει κατά πολύ τον χρόνο.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Πολύ λίγο χρόνο για να ολοκληρώσω θα ήθελα. Και να μη μιλήσω καθόλου στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Παρακαλώ, συνεχίστε.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Το 2021 αποφασίστηκε η χώρα να μην υποβάλλει νέο σχέδιο διαχείρισης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Επιτροπή, επίσης, ενημερώθηκε ότι η χώρα θα προχωρήσει στην κατάργηση του εργαλείου. Κατά των ανωτέρω πράξεων της διοίκησης πράγματι οι ενδιαφερόμενοι και έχοντες έννομο συμφέρον προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και εκδόθηκε η υπ’ αριθμόν 2133 του 2022 απόφαση. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δέχεται μεταξύ άλλων ότι η διοίκηση δεν είναι υποχρεωμένη να αιτηθεί προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την προβλεπόμενη από τον κανονισμό παρέκκλιση και καλεί τη διοίκηση να λάβει μέτρα για τη ρύθμιση της κατάστασης των αδειούχων αλιείας με το εργαλείο της βιντζότρατας. Δηλαδή, από τη μια λέει «δεν είστε υποχρεωμένοι» από την άλλη «πάρτε μέτρα». Τι κάνουμε εμείς; Σε εφαρμογή της ανωτέρω απόφασης…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Όχι, όχι, κύριε Υπουργέ. Στη δευτερολογία σας αυτά. Έχετε μιλήσει επτάμισι λεπτά.
Τον λόγο έχει ο κ. Μπούμπας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΟΥΜΠΑΣ: Νομικός εσείς, δημοσιογράφος εγώ. Για να δούμε τώρα πώς θα πρέπει να τοποθετούνται οι ερωτήσεις.
Είπατε «κατά παρέκκλιση». Εμένα μου θυμίζει λίγο αυτό με το euro στο πετρέλαιο: euro 3, euro 4, euro 5 κλπ. Γιατί δεν τους δίνετε μεροκάματο; Εγώ ανθρωποκεντρικά θέλω να μιλήσω. Εμείς ως Ελληνική Λύση αφουγκραστήκαμε αυτούς τους ανθρώπους. Δεν έχουν να δουλέψουν. Δεν έχουν να φάνε. Το καταλαβαίνετε; Μιλάμε για 122 –ή όσες είπατε- παραδοσιακές βιντζότρατες. Γιατί δεν τους δίνετε αυτό το περιθώριο; Λέτε τώρα εσείς για το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από αυτήν την προσφυγή, το ενημερωτικό υπόμνημα που διαβάζω από την ένωση πλοιοκτητών. Για τα λιβάδια Ποσειδωνίας έχω μελετήσει κάποια ισπανικά, ιταλικά, και γαλλικά άρθρα. Δεν έχει τεκμηριωθεί απόλυτα. Τα λιβάδια της Ποσειδωνίας Τα λιβάδια της Ποσειδωνίας είναι ένα συστατικό του βυθού το οποίο είναι απαραίτητο για τον θαλάσσιο πλούτο. Να μην ανοίξουμε κουβέντα γι’ αυτό. Λέει «Μετά από αίτηση ακύρωσής μας», αυτό που λέτε εσείς, ο 2133 του 2022 του πέμπτου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, «η διοίκηση οφείλει να ρυθμίζει την επαγγελματική δραστηριότητα των κατόχων της αδείας αλιείας με βιντζότρατα κατά μείζονα δε λόγο εφόσον το εν λόγω εργαλείο δεν έχει διαγραφεί από το εθνικό αλιευτικό μητρώο». Δεν έχουμε καμία διαγραφή. Άρα, λοιπόν, μπορεί. «Ειδικότερα η διοίκηση οφείλει να λάβει συγκεκριμένα μέτρα που αφενός μεν θα εξασφαλίζουν ότι η εν λόγω δραστηριότητα δεν θα ασκείται άνευ εγκεκριμένου διαχειριστικού σχεδίου όπως και στο προαναφερθέν από 23/3.
Τι κάνουμε μ’ αυτούς τους ανθρώπους; Συγγνώμη αλλά τους κοροϊδεύουμε. Από τη μία λέμε κατάργηση για περιβαλλοντικούς λόγους -πείτε το όπως θέλετε σ’ ένα παραδοσιακό επάγγελμα με μεσογειακό αποτύπωμα- από την άλλη εδώ και 24 περίπου μήνες δεν έχουν ανακληθεί οι άδειες. Δηλαδή, μια κατάσταση ολίγον έγκυος, να το πω έτσι απλά στην καθομιλουμένη, να καταλαβαίνει κι ο κόσμος. Οι άνθρωποι ούτε να ψαρέψουν μπορούν, ούτε να πάρουν αν θέλετε κάποια εχέγγυα. Είπατε βέβαια ότι δόθηκαν τα 25 χιλιάρικα αλλά δεν ξεκαθαρίζει το τοπίο. Υπάρχει πέπλο μυστηρίου, ομίχλη, μανδύας. Πώς να το κάνουμε; Οι άνθρωποι θέλουν να δουλέψουν.
Αν μπαίνει αυτό το χρονικό περιθώριο, κύριε Υπουργέ, μέχρι το 2030, γιατί δεν συνεχίζετε τουλάχιστον στους εναπομείναντες ιδιοκτήτες και ανθρώπους του μεροκάματου. Δεν είναι όλοι οι ιδιοκτήτες. Εκεί δουλεύουν άνθρωποι από γενιά σε γενιά και χρησιμοποιούν αυτόν τον γρίπο που λέτε ότι θα είναι απαγορευμένος πλέον αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το ενέκρινε αυτό. Δεν έχουμε θέμα, δηλαδή, να υποστούμε κάποια πρόστιμα ή κυρώσεις από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Βγαίνει το ΣτΕ με την απόφαση αυτή. Δηλαδή, νομικά είστε κατοχυρωμένοι. Δεν σας εμποδίζει κάτι. Να δώσετε μια παράταση, λοιπόν, με αυτόν τον χρονικό ορίζοντα που λέτε εσείς προκειμένου οι άνθρωποι να έχουν τα προς το ζην. Εδώ τώρα πρόκειται για μια τραγική κατάσταση στα ελληνικά νησιά. Και ξέρετε κάτι; Από τη μία να βλέπουν τις τράτες από την άλλη να μην πηγαίνουν οι βιντζότρατες, να μην κρυβόμαστε. Όλα αλιευτικά είναι.
Πρέπει να παρθούν μέτρα ασφαλείας αλλά υπάρχει και μια ανεξέλεγκτη κατάσταση. Εκεί όπου υπάρχουν έκνομες ενέργειες, συμφωνώ. Να πέσουν τα πρόστιμα, να επιβληθούν κυρώσεις. Αλλά εδώ δεν γίνεται. Ή θα τους διαγράψετε από το εθνικό μητρώο και θα τους δώσετε επιδοτήσεις ή αντισταθμιστικά οφέλη για να αποσυρθούν σταδιακά και ομαλά ή δεν μπορούμε να παίζουμε με αυτούς τους ανθρώπους. Να βγουν να ψαρέψουν δεν μπορούν. Να πάρουν κάποια αντισταθμιστικά οφέλη που χρειάζονται προκειμένου να αποσυρθούν οριστικά. Γιατί δεν τους διαγράφετε; Διαγράψτε τους από το εθνικό μητρώο ή δώστε τους μια παράταση με χρονικό ορίζοντα το 2030 προκειμένου οι άνθρωποι να μπορέσουν να εναρμονιστούν στο νέο περιβάλλον, να κάνουν τον δικό τους οικογενειακό προγραμματισμό, να πουν στα νέα παιδιά δεν μπορείς να κάνεις το συγκεκριμένο επάγγελμα ασχέτως αν μπορεί ένα αλιευτικό καΐκι να βάλει κι άλλα εργαλεία. Αλλά εδώ μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι γεννήθηκαν με αυτό το επάγγελμα. Να τους λέμε από τη μία δεν διαγράφεστε από το μητρώο, από την άλλη δεν μπορείτε να ψαρέψετε, δεν εγκρίνουμε εμείς ως Ελληνική Κυβέρνηση ενώ υπάρχει η έγκριση από πλευράς της Κομισιόν σε ό,τι αφορά το διαχειριστικό σχέδιο, είναι μια κατάσταση τραγελαφική. Είναι μια κατάσταση ερμαφρόδιτη. Είσαι, δεν είσαι. Μπορείς, δεν μπορείς.
Αυτό πρέπει να λύσουμε σήμερα γιατί το θέμα είναι κοινωνικό, είναι ανθρωποκεντρικό, έχει να κάνει με ψυχές. Έχει να κάνει με Έλληνες ψαράδες, αλιείς στη βιντζότρατα, ένα παραδοσιακό καΐκι. Όπως εσείς επιχειρηματολογείτε επ’ αυτού, πρέπει ένα ακόμη επάγγελμα να αφανιστεί αλλά αυτή η κατάσταση δημιουργεί άρρωστα ελληνικά κύτταρα. Αυτό δημιουργεί. Δηλαδή, οι άνθρωποι αισθάνονται παραμελημένοι ως φορολογούμενοι Έλληνες πατριώτες πολίτες. Όπως και να το κάνουμε, δηλαδή. Η Κυβέρνηση πρέπει να είναι στο προσκεφάλι τους.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Έγινε αντιληπτό, κύριε Μπούμπα.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κατ’ αρχήν να πούμε ότι η κοινή αλιευτική πολιτική έχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και βάζει συγκεκριμένες στοχεύσεις τις οποίες οφείλουμε να ακολουθούμε και να παρακολουθούμε. Επαναλαμβάνω -σας το είπα και προηγουμένως- ότι κάποια συγκεκριμένα συρόμενα εργαλεία μόνο κατά παρέκκλιση για ένα χρονικό διάστημα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και θα πρέπει μέχρι το 2030 να αποσυρθούν. Πρώτον αυτό.
Δεύτερον, οι άνθρωποι αυτοί –ξαναλέω- που έχουν τη βιντζότρατα μπορούν να αλιεύσουν και με άλλα εργαλεία εκτός του γρίπου που θεωρείται ότι είναι ένα εργαλείο που προκαλεί ζημιά στο περιβάλλον.
Διαβάσατε μέρος της αποφάσεως. Καλό είναι να διαβάζουμε το σύνολο της απόφασης. Εγώ συνεχίζω εκεί που σταματήσατε. Λέει ότι η διοίκηση οφείλει να λάβει συγκεκριμένα μέτρα που θα ρυθμίζουν αφετέρου «την κατάσταση των αδειούχων αλιείας με το εργαλείο αυτό ενδεχομένως με τρόπους που και στο παρελθόν είχαν επιλεγεί, όπως με παροχή επιδοτήσεων-ενισχύσεων ή με χορήγηση άλλων αδειών ή αντισταθμισμάτων». Αναφέρεται σε κάποιες κοινές υπουργικές αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης που εφαρμόστηκαν στο παρελθόν.
Επειδή, λοιπόν, ισχύει και αυτό, άρα μπορούμε να ρυθμίσουμε και με άλλα μέτρα –και ολοκληρώνω και την απάντηση- εμείς σε εφαρμογή του διατακτικού αυτής της απόφασης, ήδη, προχωράμε: Πρώτον, σε νέο Πρόγραμμα De Minimis με οικονομική ενίσχυση 25.000 ευρώ -εκ νέου, δηλαδή- οικειοθελούς αποχώρησης, ως αντιστάθμισμα για νέα οικειοθελή απόσυρση του εργαλείου από τους χρήστες. Το κόστος αυτού του Προγράμματος ανέρχεται στα 3.050.000 ευρώ, δηλαδή, είναι εκατόν είκοσι δύο σκάφη επί 25 χιλιάδες κάθε σκάφος.
Επιπλέον, σε υπουργική απόφαση που ετοιμάζουμε και θα υπογραφεί σε πολύ σύντομο χρόνο και αφορά τη διανομή της πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας της χώρας, δηλαδή την κατανομή του αλιευτικού πλεονάσματος της χώρας, σκοπεύουμε να μοριοδοτήσουμε τους αλιείς που χρησιμοποιούν τον γρίπο, εφόσον αποφασίσουν να τον αποσύρουν, με επιπλέον μόρια -μάλιστα με γενναία επιπλέον μοριοδότηση- προκειμένου να λειτουργήσει και αυτό ως κίνητρο, σε συνδυασμό με τα 25 χιλιάδες ευρώ, ώστε να αποσύρουν τον γρίπο και ενδεχομένως να μετατρέψουν τα σκάφη τους ή να τα αντικαταστήσουν.
Πιστεύουμε ότι ο συνδυασμός των δύο ανωτέρω μέτρων θα λειτουργήσει ως κίνητρο προκειμένου να έχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή αποχώρηση και από εκεί και πέρα όταν έχουμε μία νέα κατάσταση, που πιστεύουμε ότι θα δημιουργηθεί, τότε θα την επανεξετάσουμε και θα δούμε πώς θα την αντιμετωπίσουμε και θα εφαρμόσουμε, ενδεχομένως, έναν νέο σχεδιασμό.
Ευχαριστώ πολύ.
Newsroom Agronewsbomb