Η Έλλη Γκόλτσιου, ιδρύτρια του τυροκομείου «Το Αληθινό της Φανής», είναι μια πρωτοπόρος επιχειρηματίας που αγαπά την παράδοση και την ποιότητα. Με αγάπη για τη γη και την τέχνη της τυροκομίας δημιούργησε έναν χώρο, όπου η παράδοση συναντά τη σύγχρονη γεύση.
Με αφοσίωση στην ποιότητα και τη γεύση, η Έλλη δημιούργησε μια σειρά προϊόντων στο Τυροκομείο που αποπνέουν γνήσιο ελληνικό πνεύμα και γίνονται αγαπητά τόσο στο εγχώριο όσο και στο διεθνές κοινό. Η πορεία της αποδεικνύει πώς η αγάπη για τη γεύση και η δέσμευση στην ποιότητα μπορούν να οδηγήσουν σε μια επιτυχημένη επιχείρηση που αναδεικνύει την αξία της ελληνικής γαστρονομίας.
Πότε ξεκίνησε η ενασχόληση σας με την τυροκομία;
Τα Καλύβια Ολύμπου είναι ένα χωριό όπου η αγροτιά και η κτηνοτροφία ήταν από πάντα τα βασικά επαγγέλματα. Οι παππούδες μας έφτιαχναν μόνοι τους τα περισσότερα από τα προϊόντα που κατανάλωναν. Οι γονείς μας το ίδιο. Αναπόφευκτα η γνώση στα αντικείμενα αυτά πέρασε και στη δική μας γενιά. Στα τραπέζια μας πρώτα έμπαινε το τυρί και μετά το ψωμί. Το 2016 εκμεταλλευόμενοι ένα από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ φτιάξαμε επιτέλους το δικό μας τυροκομείο. Το 2017 βγαίνουμε στην αγορά με το πρώτο μας προϊόν, τη φέτα, η οποία έχει την ιδιαιτερότητα, ότι παράγεται από 100% πρόβειο γάλα. Ακολουθεί η παραγωγή νέων προϊόντων όπως Βούτυρο πρόβειο, Ξινοτύρι, Ξινοτύρι καυτερό, Μυζήθρα νωπή και πρόβειο παραδοσιακό γιαούρτι.
Δηλαδή είχατε ασχοληθεί και νωρίτερα με το επάγγελμα της Τυροκομίας;
Είμαστε κτηνοτρόφοι από το 2003. Οι συγκυρίες που βιώναμε, πώληση του γάλακτος σε χαμηλή τιμή -σε σχέση με το αυξημένο κόστος παραγωγής-, μας οδήγησε στην αναζήτηση επιπλέον πόρων εισοδήματος. Το σκεφτήκαμε, το μελετήσαμε και το αποφασίσαμε. Κάνουμε το μεγάλο βήμα και δημιουργούμε το τυροκομείο μας, ώστε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την πρώτη ύλη που ήδη είχαμε, το πρόβειο γάλα, για την παραγωγή τυροκομικών προϊόντων.
Παλαιότερα η τυροκομία ήταν μία εμπειρική τέχνη που περνούσε από γενιά σε γενιά, αλλά πλέον οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Τι αλλαγές έχετε εντοπίσει;
Όταν μιλάμε για «τέχνη» ακόμη μιλάμε για την εμπειρία που περνάει από γενιά σε γενιά. Η εμπειρία οδηγεί στη γνώση και η γνώση στο επάγγελμα. Όταν μιλάμε για «επάγγελμα» μιλάμε για όλες εκείνες τις γνώσεις και τις αλλαγές που συμβαίνουν και σχετίζονται με την τεχνολογία, την τεχνογνωσία και το περιβάλλον. Στην πραγματικότητα απλώς έχουμε περισσότερα εργαλεία που κάνουν πιο εύκολη την παραγωγή και οφείλουμε να τα χρησιμοποιούμε σωστά.
Ποια είναι τα προβλήματα και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας τυροκόμος; Υπάρχει κάποιο μειονέκτημα στην ενασχόληση με τη τυροκομία;
Οι προσκλήσεις στο επάγγελμα μας πολλές. Αρχικά η εύρεση και διασφάλιση της σωστής πρώτης ύλης. Στην περίπτωση μας αυτό είναι ένα προτέρημα. Σαν κτηνοτρόφοι έχουμε τη δυνατότητα να ελέγχουμε και να διασφαλίζουμε την άριστη πρώτη ύλη. Μέγιστο πρόβλημα αποτελεί η προστασία των ΠΟΠ προϊόντων της χώρας μας, γεγονός που δεν αφορά μόνο τους τυροκόμους, αφού οι εξαγωγές γαλακτοκομικών είναι σημαντικός οικονομικός παράγοντας της χώρας μας. Ακολουθούν τα εμπορικά ζητήματα, οι τιμές πρέπει να κρατηθούν χαμηλά ενώ παράλληλα πρέπει να πληρωθεί ο κόπος των κτηνοτρόφων και να αντιμετωπιστεί ο ανταγωνισμός σε εγχώριο και παγκόσμιο επίπεδο.
Γνωρίζετε και τα προβλήματα του κτηνοτρόφου από πρώτο χέρι αφού το γάλα που χρησιμοποιείτε στο τυροκομείο σας είναι παραγωγή σας.
Ο κτηνοτρόφος στην καθημερινότητά του απασχολείται με τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εκμετάλλευσης των ζώων, με τη μελέτη για κατάλληλες ζωοτροφές, φάρμακα, μηχανήματα και νέες μεθόδους εργασίας και τελειώνει με την παραγωγή γάλακτος. Η βοήθεια είναι δυσεύρετη και όταν τελικά βρεθεί, όχι μόνο κοστίζει αλλά δεν έχει και διάρκεια. Ο χρόνος που αφιερώνει ο κτηνοτρόφος είναι δυσανάλογος των αποδοχών του και όταν βγει από τον στάβλο με γεμάτα τα «καρδάρια» έχει να αντιμετωπίσει τον τυροκόμο που θέλει να αγοράσει το γάλα του όσο πιο φθηνά γίνεται, τις εισαγωγές ξένου γάλακτος που βαπτίζεται «ελληνικό», την πολιτεία που εισπράττει όλο και περισσότερα από φόρους και λογαριασμούς, ενώ ταυτόχρονα μειώνει τις επιδοτήσεις και τέλος την αγορά που συνεχώς ακριβαίνει ενώ τα έσοδα μειώνονται.
Έχετε σκεφτεί να επεκταθείτε και στον αγροτικό τομέα;
Εννοείται, πως σαν κτηνοτρόφους μας αφορά άμεσα και ο αγροτικός τομέας. Μελλοντικό σχέδιο μας αποτελεί η παραγωγή βιολογικών ζωοτροφών, με το σκεπτικό ότι θα καλύπτουν εξολοκλήρου τις ανάγκες της κτηνοτροφικής μας μονάδας.
Πως πιστεύετε ότι θα μπορούσε να ανασυνταχθεί η αγροτική παραγωγή;
Ζούμε σε μια χώρα που μας παρέχει μεγάλο πλούτο. Επιβάλλεται να το εκμεταλλευτούμε αυτό και να το αξιοποιήσουμε στο μέγιστο. Ο πρωτογενής τομέας αποτελεί τον πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και έτσι πρέπει να τον βλέπουμε και να τον αξιοποιούμε. Πρωτίστως, απαιτείται ο εκσυγχρονισμός του πρωτογενή τομέα. Υπάρχουν ειδικοί σύμβουλοι και προγράμματα που μπορούν να εκμεταλλευτούν αγρότες και τυροκόμοι. Επιπλέον, χρήσιμη θα ήταν η πράσινη μετάβαση στη μεταποίηση των αγροτικών προϊόντων. Ο αγροτουρισμός, η εξαγωγή των αγροτικών προϊόντων και σαφώς η δημιουργία συνεταιρισμών.
Παράλληλα, το κράτος οφείλει να διενεργεί εντατικούς ελέγχους για την πραγματική ταυτότητα των προϊόντων, να επιβάλει κυρώσεις στα «ελληνοποιημένα» τρόφιμα και να συμβάλει μείωση της γραφειοκρατίας, εξαιτίας της όποιας ο Έλληνας πολίτης δυσανασχετεί να υλοποιήσει τα παραπάνω.
Ποια είναι η σημασία της καινοτομίας για το τυροκομείο, όσον αφορά στην παραγωγική διαδικασία και τα προϊόντα; Και ποιος ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην παραγωγή;
Όπως προαναφέρθηκε χρησιμοποιούμε μόνο γάλα που παράγουν τα δικά μας ζώα και γνωρίζουμε ακριβώς πόσο εξαιρετικό ποιοτικά είναι αφού γνωρίζουμε τόσο τι τρώνε τα πρόβατά μας που μεγαλώνουν στους πρόποδες του Ολύμπου, όσο και τις συνθήκες διαβίωσής τους. Η πρώτη μας ύλη είναι καθαρά πρόβειο γάλα όπως ήταν η παραδοσιακή συνταγή που πήραμε από τους προγόνους μας. Η καινοτομία λοιπόν της εταιρείας μας έγκειται στην αγνότητα και στην αυθεντικότητα που συνδυάζει η παράδοση, όταν όλος ο κόσμος τρέχει να προλάβει «ψεύτικα» προϊόντα
και απολαύσεις.
Έχετε δημιουργήσει ένα κινητό κατάστημα – τυροκομείο όπου διανέμετε τα προϊόντα σας σε όλη την Ελλάδα. Πως σας ήρθε αυτή η ιδέα;
Τα social media ήταν ο βασικός συντελεστής αυτής της ιδέας. Υπήρξε ενδιαφέρον για τα προϊόντα μας μέσω της ομάδας αλλά λόγω ευαισθησίας των προϊόντων μας, οι αποστολές με μεταφορικές εταιρείες ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθούν. Έτσι, το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε για τα ευπαθή προϊόντα μας και τους ανθρώπους που μας τιμούσαν, ήταν οι προσωπικές διανομές. Η πρώτη διανομή στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2021. Σήμερα αυτή η διαδρομή γίνεται κάθε 20 μέρες στην Αθήνα, ενώ κάθε εβδομάδα σε Θεσσαλονίκη, Κατερίνη και Λάρισα.
Οι εποχές είναι δύσκολες και ο ανταγωνισμός μεγάλος. Πως καταφέρνετε να κρατήσετε χαμηλές τιμές σε σχέση με το ποιοτικό προϊόν παραγωγής;
Θεωρούμε τα προϊόντα μας χρυσής ποιότητας και αξίας! Απορροφούμε όσο μπορούμε τις αυξήσεις της αγοράς και κατανοώντας ως καταναλωτές την ανάγκη για χαμηλές τιμές, προσφέρουμε την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής. Επιτυγχάνουμε αυτό τον στόχο μας , καθώς τα προϊόντα μας είναι από την δική μας παραγωγή και μέχρι να φτάσουν στην πόρτα του καταναλωτή δεν υπάρχει κανένας μεσάζοντας.
Σας ενδιαφέρει το άνοιγμα στο εξωτερικό;
Έχουμε ήδη συνεργάτες σε Γερμανία και Πολωνία τα τελευταία χρόνια. Οι καλές συνεργασίες όμως, πάντα μας ενδιαφέρουν είτε αυτές είναι εντός, είτε εκτός συνόρων.
Πηγή: businessvoice.gr