Από την εταιρεία που έχει αναλάβει την αδειοδότηση του έργου, λάβαμε και δημοσιεύουμε αναλυτικές παρατηρήσεις, οι οποίες αν μη τι άλλο, επιβεβαιώνουν το σχετικό μας δημοσίευμα.
Σημειωτέον ότι οι απαντήσεις αναφέρονται και σε κριτική η οποία ασκείται από τοπικά ΜΜΕ σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι στόχος του Agronewsbomb, με το άρθρο που δημοσίευσε, δεν είναι η κατά κανένα τρόπο κακοπροαίρετη κριτική, αλλά η αναζήτηση της αλήθειας σε σχέση με τα γεγονότα και ένα έργο, που πραγματικά αξίζει να παρέμβει η κεντρική διοίκηση και πολιτεία, προκειμένου να προχωρήσει γιατί θα συμβάλλει στην περαιτέρω ενίσχυση του αγροτικού ΑΕΠ της εν λόγω περιφέρειας, αλλά και της χώρας μας γενικότερα…
Του κ. Γιάννη Τσιριμώκου
Ειδικού συμβούλου ενεργειακών κοινοτήτων
ENERES CPM
4PEOPLE
Ενεργειακές Κοινότητες Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος
Μύθοι και πραγματικότητα….
Αφορμή για την παρέμβαση είναι τα πρόσφατα δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο που αναφέρονται στην πορεία υλοποίησης του έργου των Ενεργειακών Κοινοτήτων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και η παρέμβασή μου αφορά στην ενημέρωση των ωφελούμενων του έργου και κατ’ επέκταση όλων των ενδιαφερομένων.
Το πρώτο θέμα που θα πρέπει να αναλυθεί είναι το τί είναι Ενεργειακή Κοινότητα
Η αλήθεια είναι ότι ο θεσμός των ενεργειακών κοινοτήτων στην Ελλάδα δεν έτυχε της προβολής που του αξίζει με αποτέλεσμα ο πολίτης, που ουσιαστικά γι’ αυτόν δημιουργήθηκε ο θεσμός, να δέχεται πληροφορίες τις οποίες, συχνά, δεν μπορεί λόγω μη επάρκειας εξειδικευμένων γνώσεων.
Το δεύτερο θέμα που θα πρέπει να αναλυθεί, μιας και είναι σύνηθες και αναγκαίο πλέον η διαδικασία να κατασκευαστεί ένα έργο Α.Π.Ε. για την παραγωγή ενέργειας, είναι το θεσμικό πλαίσιο της ενέργειας. Και εδώ, συχνά, ο πολίτης έχει ανεπάρκεια πληροφόρησης οπότε και εδώ βάλλεται από ψέματα ή μισές αλήθειες.
Τα θέματα που επισήμανα και χρήζουν “ερμηνεία” από τα άρθρα που κυκλοφόρησαν τις τελευταίες μέρες είναι τα εξής:
Ως προς τα όσα αναφέρονται σε άρθρο που κυκλοφόρησε σε τοπικό ιστότοπο:
Διαδικασία αδειοδότησης έργου.
Καλό είναι όταν κάνουμε αξιολογούμε (θετικά ή αρνητικά) μια επαγγελματική διαδικασία που αφορά την αδειοδότηση των έργων των ενεργειακών πρέπει :
α) να γνωρίζουμε την διαδικασία αδειοδότησης που απαιτείται στο έργο αυτό.
β) αν δε γνωρίζουμε, τουλάχιστον να συγκρίνουμε με κάποιο αντίστοιχο (που δεν υπάρχει).
Η διαδικασία λοιπόν αδειοδότησης είναι όπως περιγράφεται από τον ΑΔΜΗΕ και πρέπει να τονίσω ότι είναι μια διαδικασία που χρειάστηκε ένα χρόνο όπως λέγεται (επικριτικά, προφανώς εκ του πονηρού ή από άγνοια) να απαντήσουν γιατί δεν υπήρχε προηγούμενο στην Ελλάδα και ναι χρειάστηκε ένα χρόνο να δημιουργηθεί η διαδικασία η οποία ήταν πρωτόγνωρη και για τον ΔΕΔΔΗΕ που καταρχήν υποδέχθηκε τα αιτήματα (όπως προέβλεπε αυστηρά η νομοθεσία του virtual net metering τη περίοδο κατάθεσης των φακέλων αδειοδότησης) και για τον ΑΔΜΗΕ που ήταν υπεύθυνος για τη διασύνδεση των έργων στην υψηλή τάση μιας και λόγω της ισχύος των έργων δεν μπορούσε να συνδεθεί στη μέση τάση διαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ.
Σήμερα, για νέα έργα επιτρέπεται η κατάθεση απευθείας στον ΑΔΜΗΕ έργων virtual net metering, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία όμως που αναφέρεται και που ουσιαστικά δημιουργήθηκε από τις Ενεργειακές Κοινότητες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος!!!
«Ένα χρόνο» λοιπόν χρειάστηκε μια διαδικασία, η οποία ουσιαστικά πλέον αποτελεί οδηγό για όλα τα έργα Ενεργειακών Κοινοτήτων στην Ελλάδα που έπονται της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Μάλλον τιμητικό είναι λοιπόν για το γεγονός ότι η περιοχή μας και το σύνολο των φορέων που συμμετέχουν στον εν λόγω εγχείρημα, κινήθηκαν πρωτοπορώντας και ανοίγοντας θεσμικούς δρόμους σε κάτι που θα οδηγήσει σε λύση. Αυτό χρήζει μάλλον επιβράβευσης και όχι αβάσιμης κακοπροαίρετης κριτικής.
Στην ερώτηση πότε θα είναι έτοιμη η αδειοδότηση και η απάντηση από πλευρά τους «σε τρεις ή τέσσερις μήνες» δεν ήταν με σκοπό να αποφευχθεί η απάντηση αλλά γιατί αυτή η ενημέρωση υπάρχει από τις αρμόδιες Αρχές. Και για να γίνω συγκεκριμένος:
Με το νόμο 5037/23 δίνεται η δυνατότητα προτεραιότητας ενεργειακών κοινοτήτων σε θέματα αδειοδότησης αλλά δεν έχουμε τη συνοδευτική Υπουργική Απόφαση (λόγω προεκλογικής περιόδου μιας και ο Ν.5037/2023 ήταν το τελευταίο νομοσχέδιο πριν τη διάλυση της βουλής) η οποία θα αλλάξει τις ισχύουσες προτεραιότητες αδειοδότησης.
Χρηματοδότηση έργου.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι ενεργειακές κοινότητες της περιφέρειας δυτικής Ελλάδος μιας και συμμετέχουν σε όλες Ο.Τ.Α. διέπονται από τις διατάξεις του νόμου 4412 . Αυτό σημαίνει ότι τηρείται πλήρης διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες και αποφάσεις της κάθε ενεργειακής.
Το παραπάνω υποχρεώνει τις ενεργειακές κοινότητες να ακολουθούν το καταστατικό τους και τους νόμους που διέπουν το θεσμό των ενεργειακών, των αστικών συνεταιρισμών και των Κ.Α.Λ.Ο. επιχειρήσεων.
Καμιά απόφαση δεν είναι «ενός ανδρός» ή ενός μέλους π.χ. περιφέρεια δυτικής Ελλάδος. Εάν υπήρχε απόφαση χρηματοδότησης και υλοποίησης έργου με οποιοδήποτε τρόπο θα ακολουθούσε τη μελέτη σκοπιμότητας του έργου η οποία θα είχε έρθει προς ψήφιση στις γενικές συνελεύσεις των ενεργειακών κοινοτήτων και κατ’ επέκταση στις γενικές συνελεύσεις των ΤΟΕΒ, των δημοτικών συμβουλίων και του περιφερειακού συμβουλίου.
Καμία μελέτη σκοπιμότητας για την κατασκευή του έργου δεν έχει έρθει προς έγκριση ως εκ τούτου κάθε αναφερόμενο «σενάριο» διακινείται μάλλον αυθαίρετα. Καλό είναι λοιπόν, πριν γίνονται αναφορές δήθεν «προς ενημέρωση» τουλάχιστον να γνωρίζουμε τα βασικά. Επιπλέον, με την ενσωμάτωση των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 περιγράφεται στον νόμο 5037/2023 ο τρόπος χρηματοδότησης αντιστοίχων έργων και θα μπορούσε κάθε καλοπροαίρετος, να ανατρέξει στη νομοθεσία πριν γραφτούν ανακρίβειες και αβάσιμα στοιχεία, ως δήθεν ειδήσεις.
Οφείλω, από πλευράς μου, ως πολίτης να δώσω διπλά εύσημα στην Περιφερειακή Αρχή, στις Δημοτικές Αρχές και στις διοικήσεις των ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ που συναποφάσισαν την προώθηση του συγκεκριμένου Project, πρώτον, για την προώθηση του έργου των ενεργειακών στον ευρωπαίο επίτροπο με σκοπό την έγκριση χρηματοδότησης τμήματός του , έγκριση η οποία έγινε οδηγός για τα υπόλοιπα έργα στην Ελλάδα και δεύτερον, γιατί προέβλεψαν ως υπεύθυνοι του έργου όλες οι διαδικασίες να διέπονται από τις παραπάνω ευρωπαϊκές οδηγίες.
Το 2020, όλοι οι παραπάνω, μετά από πρωτοβουλία της Περιφερειακής Αρχής, αποφάσισαν να λειτουργήσουν και να προετοιμάσουν ένα έργο που στην πραγματικότητα δεν τόλμησε να ξεκινήσει καμιά άλλη περιφέρεια ακολουθώντας τις οδηγίες της ΕΕ, οι οποίες ενσωματώθηκαν το 2023 στην ελληνική νομοθεσία καθιστώντας τις ενεργειακές της περιφέρειας έτοιμες για τα προνόμια του νόμου πριν την νομοθεσία !!!
Τα «πρακτικά» των γενικών συνελεύσεων, η γραμματειακή υποστήριξη, η λογιστική, η τεχνική, η νομική κ.τ.λ. των ενεργειακών κοινοτήτων δεν είναι ευθύνη ενός μέλους ή της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος αλλά της κάθε ενεργειακής κοινότητας. Εάν λοιπόν ένα, δύο ή τρία μέλη κάποιας ενεργειακής επιθυμούν τις παραπάνω υπηρεσίες τις προτείνουν στο ΔΣ και μετά από ένταξη των αντίστοιχων εξόδων στο προϋπολογισμό (και έγκριση γενικής συνέλευσης) απολαμβάνουν τις υπηρεσίες.
Ως προς τα όσα αναφέρονται σε άρθρο που κυκλοφόρησε στον κάτωθι σύνδεσμο:
Στα περισσότερα έχω ήδη αναφερθεί, εκτός από την αναφορά στη μη δυνατότητα αδειοδότησης των ΤΟΕΒ λόγω μη εκπροσώπησης προμηθευτή.
Ισχύει η παραπάνω αναφορά του αρθρογράφου όπως και οι περισσότερες επισημάνσεις του, όμως το είχε προβλέψει και είχε ζητήσει ο κ. Φαρμάκης με επιστολή του https://www.pde.gov.gr/gr/enimerosi/deltia-tupou/item/18823-epistoli-n-farmaki-stoys-ypoyrgous-agrotikis-anaptyxis-kai-periballontos-me-treis-protaseis-gia-na-min-kindyneusei-i-ardeytiki-periodos-apo-diakopes-reymatodotisis-se-toeb-kai-goeb.html την ένταξη των ΤΟΕΒ – ΓΟΕΒ και ΔΕΥΑ ( ως οργανισμοί κοινής ωφελείας) στον καθολικό προμηθευτή και αν είχε γίνει αποδεκτή η πρότασή του τα ΤΟΕΒ που δεν έχουν προμηθευτή (όπως και οι ΔΕΥΑ που πιθανόν να αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα) θα είχαν προμηθευτή, θα τιμολογούνταν κανονικά και θα είχαν δικαίωμα αδειοδότησης net metering!!! Να επισημάνουμε εδώ ότι στην πρόταση είχε συναινέσει και ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιος Λιβανός (https://www.agrinionews.gr/epistoli-livanoy-se-skreka-to-zitima-ton-toev/)!!! Είναι προφανές όμως ότι σε κάθε περίπτωση είναι ένα ζήτημα που εύκολα λύνεται θεσμικά όταν υπάρχει βούληση από την κεντρική εξουσία (Κυβέρνηση).
Τα προβλήματα που αναφέρονται στην προτεραιότητα αντίστοιχων έργων και το πρόβλημα που δημιούργησε η υπουργική απόφαση που αναφέρεται στο άρθρο είναι υπαρκτά και αναφέρθηκαν και στο συνέδριο της ΚΕΔΕ από το δήμαρχο Αγρινίου κ. Παπαναστασίου και Προέδρου της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Διαχείρισης Απορριμμάτων της ΚΕΔΕ με σκοπό να αλλάξει η προτεραιότητα εξέτασης και αδειοδότησης των έργων ενεργειακών κοινοτήτων μη κερδοσκοπικού σκοπού (https://kede.gr/eisigisi-tou-proedrou-tis-epitropis-perivallontos-energeias-kai-diacheirisis-aporrimmaton-tis-kede-g-papanastasiou/) την οποία και προτείνω να διαβαστεί.
Σαν εταιρεία είχαμε αναλάβει από τις ενεργειακές κοινότητες της περιφέρειας την προετοιμασία των φακέλων αδειοδότησης και θα μου επιτρέψετε να έχω ιδία άποψη για τη διαδικασία που ακολουθήσαμε και τη δυσκολία του εγχειρήματος. Εκπλήσσομαι πραγματικά όταν ασκείται κακοπροαίρετη κριτική και δημιουργούνται εντυπώσεις χωρίς καμία απολύτως βάση, τη στιγμή που ολόκληρη η κοινωνία και κυρίως ο αγροτικός κόσμος θα πρέπει να είναι στοχοπροσηλωμένος στο πώς θα πιεστεί η Πολιτεία για το προφανές: να δοθεί προτεραιότητα στην αδειοδότηση τέτοιων κοινωφελών έργων.