Μέτρο 5.2: Επιλεξιμότητα για πρόχειρα καταλύματα μόνο αν γίνουν σύγχρονοι στάβλοι.

Διευκρινήσεις σε σχέση με το μέτρο 5.2 για την αποκατάσταση ζημιών έδωσε στη βουλή ο ΥφΑΑΤ Σταύρος Κελέτσης.

Όπως είπε απαντώντας σε ερώτηση του ΚΚΕ, όντως η αποζημίωση για τα πρόχειρα καταλύματα κτηνοτρόφων δεν είναι επιλέξιμη, παρά μόνο αν γίνει μετατροπή σε σύγχρονο στάβλο.

Αναλυτικά η συζήτηση από τα επίσημα πρακτικά της βουλής έχει ως εξής:

Θα συνεχίσουμε με τη δεύτερη με αριθμό 936/8-4-2024 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του ΣΤ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Λάρισας της Κ.Ο. «ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ» κ. Γεωργίου Λαμπρούλη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Αποκατάσταση του καταστραφέντος ζωικού κεφαλαίου των κτηνοτρόφων στη Θεσσαλία λόγω της κακοκαιρίας DANIEL».

Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σταύρος Κελέτσης. Παρακαλώ, κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο για δύο λεπτά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ (ΣΤ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ως γνωστό, κύριε Υπουργέ, τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα που είχαμε στη Θεσσαλία τον περασμένο Σεπτέμβριο είχαν ως συνέπεια, πέρα από την απώλεια συνανθρώπων μας, τεράστιες καταστροφές σε υποδομές και κατοικίες, την απώλεια τεράστιου ποσοστού του ζωικού κεφαλαίου αλλά και καταστροφές στην αγροτική παραγωγή, σε αγροτικές και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Τώρα, περίπου επτά-οκτώ μήνες μετά τις καταστροφές και τις απώλειες σε αρκετές περιπτώσεις ολοκληρωτικά του ζωικού κεφαλαίου αλλά και των εγκαταστάσεών τους, οι κτηνοτρόφοι στην περιοχή της Θεσσαλίας, στις πληγείσες περιοχές, στα κομμάτια της Θεσσαλίας που επλήγησαν, βρίσκονται σε αδιέξοδο. Και αυτό, γιατί οι εξαγγελίες της Κυβέρνησης το φθινόπωρο για πλήρη αποκατάσταση όχι μόνο δεν προχώρησαν, δεν προχωρούν, αλλά, όπως καταγγέλλουν και οι ίδιοι οι παραγωγοί, για να αποζημιωθούν, θα πρέπει πρώτα να αντικαταστήσουν τα ζώα με δικούς τους οικονομικούς πόρους, με χρήματα δικά τους που δεν τα έχουν, και στη συνέχεια να προσκομίσουν τα τιμολόγια αγοράς, για να επιστραφούν τα ποσά που καταβάλανε και αυτό ενδεχομένως και τμηματικά.

Πέρα από αυτό, όμως, προέκυψε κι ένα ζήτημα με το μέτρο 5.2 για την αναπλήρωση του ζωικού κεφαλαίου και την αποκατάσταση των ζημιών στις σταβλικές εγκαταστάσεις, που στην ουσία αποκλείει την πλειοψηφία των κτηνοτρόφων που διαθέτουν πρόχειρα καταλύματα, και η αντικατάσταση καταλυμάτων του ζωικού κεφαλαίου κ.λπ. είναι επιλέξιμη με την προϋπόθεση της μετατροπής των καταλυμάτων σε αδειοδοτημένες κατασκευές. Και πολύ καλά γνωρίζετε ότι η αποπεράτωση αυτού του γραφειοκρατικού όγκου του, απαιτεί ένα μεγάλο αρκετά μεγάλο διάστημα, δεκαοκτώ μήνες και βάλε και στην καλύτερη περίπτωση που μπορούν να μαζέψουν τα δικαιολογητικά κλπ.

Τώρα όλα τα παραπάνω και αυτή η εξέλιξη δημιουργούν και αβεβαιότητα και αδιέξοδα στους κτηνοτρόφους της περιοχής. Συσσωρεύονται συγχρόνως οικονομικά προβλήματα, προκειμένου να ανταπεξέλθουν και οι ίδιοι στις ανάγκες των οικογενειών τους, στην ίδια τους τη ζωή που έχει ανατραπεί.

Και φυσικά -το τονίζουμε και στην ερώτηση- αντίστοιχη περίπτωση όχι με μεγάλες απώλειες σε ζωικό κεφάλαιο, αλλά κυρίως με τις σταβλικές εγκαταστάσεις που υπάρχει και εκεί το πρόβλημα με το μέτρο 5.2 είναι στις πυρόπληκτες περιοχές του Έβρου και της Εύβοιας.

Συνεπώς, τα ερωτήματα, κύριε Πρόεδρε, είναι αν θα ενταχθεί το σύνολο των κτηνοτρόφων στο μέτρο 5.2, και να μην ισχύσουν οι ασφυκτικοί όροι της χρηματοδότησης του μέτρου, ώστε να μπορέσουν οι κτηνοτρόφοι στη Θεσσαλία αλλά και στις υπόλοιπες περιοχές να αποκαταστήσουν χωρίς καμία δική τους επιβάρυνση το ζωικό κεφάλαιο αλλά και τις καταστραφείσες εγκαταστάσεις τους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστώ πολύ τον κ. Λαμπρούλη.
Κύριε Κελέτση, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Αντιπρόεδρε και συνάδελφε, πράγματι, οι καταστροφές που προκλήθηκαν από τον DANIEL στη Θεσσαλία ήταν πάρα πολύ μεγάλες και πράγματι, πολλοί, πάρα πολλοί αγρότες μας και κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι περιήλθαν σε δύσκολη κατάσταση. Σε αυτό συμφωνούμε και είναι αλήθεια. Δεν είναι, όμως, αλήθεια αυτό το οποίο είπατε, ότι επτά-οκτώ μήνες μετά η Κυβέρνηση εγκατέλειψε τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, δεν έχει κάνει τίποτε και δεν υλοποίησε αυτές τις εξαγγελίες που είχε κάνει. Και θα σας εξηγήσω. Θα τα πάρουμε με τη σειρά.
Πρώτα απ’ όλα, σε σχέση με τις αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ, θα περιοριστώ στη Θεσσαλία, γιατί η ερώτηση σας αφορά τη Θεσσαλία. Στις 8 Νοεμβρίου, δεκαεννιά μόλις μέρες μετά το κλείσιμο της διαδικασίας υποβολής των αιτήσεων, μετά από δύο παρατάσεις τις οποίες είχαν ζητήσει οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι και έδωσε το Υπουργείο, καταβλήθηκε ως προκαταβολή σε 2035 κτηνοτρόφους -μιλάω μόνο για την κτηνοτροφία- της Θεσσαλίας το ποσό των 16.528.449 ευρώ. Αυτό μόλις σε δεκαεννιά μέρες μετά το κλείσιμο των αιτήσεων. Και αυτό ήταν η προκαταβολή. Ο σχεδιασμός μας είναι μέχρι τον Ιούλιο να έχει γίνει η πλήρης εκκαθάριση.

Επιπλέον, να τονίσω ότι, ενώ η τιμή βάσης, δηλαδή η τιμή που υπήρχε στον κατάλογο του κανονισμού του ΕΛΓΑ για τα βοοειδή, παραδείγματος χάριν, ήταν 500 ευρώ, αυξήσαμε το ποσό αυτό στα 800 ευρώ. Ενώ στα αιγοπρόβατα η τιμή ήταν 100 ευρώ, το κάναμε 125 ευρώ και για τα βελτιωμένα από 125 ευρώ, 150 ευρώ.

Από την κρατική αρωγή, δεύτερη πηγή αποζημίωσης, καταβλήθηκαν στην περίπτωση των πολύ σοβαρών ζημιών στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, πάλι για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, 6 εκατομμύρια ευρώ σε χίλιους διακόσιους ενενήντα επτά δικαιούχους κτηνοτρόφους. Συνολικά στη Θεσσαλία, από αυτή την αιτία καταβλήθηκαν 69,82 εκατομμύρια σε εικοσιπέντε χιλιάδες εννιακόσιους ενενήντα τέσσερις δικαιούχους, δηλαδή αγρότες, γεωργούς και κτηνοτρόφους.

Επιπλέον, πάλι από την κρατική αρωγή, για επιχορήγηση 70% για ζημιές που έγιναν σε επιχειρήσεις και του αγροτικού τομέα, δηλαδή και κτηνοτροφικές μονάδες που αφορούσαν στον μηχανολογικό εξοπλισμό, τις πρώτες ύλες, τα εμπορεύματα και τα οχήματα, καταβλήθηκαν 2 εκατομμύρια σε τετρακόσιους εβδομήντα οκτώ αγρότες και κτηνοτρόφους.

Επιπλέον, να τονίσω ότι υπήρξε πρόνοια και με νομοθετικές ρυθμίσεις προχωρήσαμε στην αναστολή των φορολογικών υποχρεώσεων, στην αναστολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, στην τριετή απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ, στη ρύθμιση και αναστολή των ασφαλιστικών εισφορών.

Επιπλέον, 15,8 εκατομμύρια ευρώ δόθηκαν από το Αποθεματικό Γεωργικό Ταμείο σε περιπτώσεις που αφορούσαν πάλι και στην κτηνοτροφία και τη μελισσοκομία, για εκείνες τις περιπτώσεις που δεν υπήρχε υποχρέωση ασφάλισης από τον ΕΛΓΑ. Για τους χοίρους, παραδείγματος χάρη, δώσαμε 160 ευρώ στο ζώο και στις χοιρομητέρες 600 ευρώ. Ταυτόχρονα, καλύψαμε τις όρνιθες, καλύψαμε και στις μέλισσες από αυτή την πηγή 15 ευρώ ανά κυψέλη.

Σε σχέση με το Μέτρο 5.2, πολύ σύντομα θα πω τα εξής. Το μέτρο αυτό τι αφορά; Αφορά στην πλήρη αποκατάσταση με κάλυψη 100% από ευρωπαϊκά χρήματα που αφορούσαν στην περίοδο 2014-2022. Είναι μέτρο ύψους συνολικά 45 εκατομμυρίων. Μιλάμε για αποκατάσταση, λοιπόν, των ζημιών ζωικού κεφαλαίου και εγκαταστάσεων από φυσικές καταστροφές και αφορά κτηνοτρόφους-μελισσοκόμους. Ξεκίνησε ήδη η υποβολή των αιτήσεων και είναι μέχρι το τέλος Απριλίου. Επαναλαμβάνω, κάλυψη 100%.

Featured Image

Ποια είναι η σκοπιμότητα αυτού του μέτρου; Η σκοπιμότητα είναι οι κτηνοτρόφοι μας και οι μελισσοκόμοι, πρώτον, να μείνουν στο επάγγελμά τους, δεύτερον, να μείνουν στον τόπο τους. Επιπλέον, οι κτηνοτροφικές μονάδες και οι εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν να γίνουν σε σύγχρονες βάσεις. Είναι αυτό που είπαμε, ότι αυτή την καταστροφή να τη δούμε ως μια ευκαιρία, προκειμένου να ξαναχτίσουμε την αγροτική μας οικονομία, την κτηνοτροφία μας, τη μελισσοκομία μας σε νέες σύγχρονες βάσεις. Γι’ αυτό, αλλά όχι μόνο γι’ αυτό, υπάρχει και ένα πλαίσιο ασφυκτικό από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί αυτά γίνονται σε εφαρμογή του Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά ακριβώς στην αποκατάσταση από φυσικές καταστροφές. Γι’ αυτό και το πλαίσιο είναι ασφυκτικό και έχει πολύ-πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Γι’ αυτό και οι μη αδειοδοτημένες μονάδες, πράγματι, δεν είναι επιλέξιμες.

Οι πρόχειρες εγκαταστάσεις, όμως, είναι επιλέξιμες, εφόσον -όπως το είπατε, άλλωστε- μετατραπούν σε σύγχρονες εγκαταστάσεις και μπορούν να μετατραπούν, αφού η κάλυψη θα είναι 100%. Άρα, λοιπόν, κανένας δεν αποκλείεται. Όλοι είναι επιλέξιμοι, αρκεί να θέλουν να μπουν σε μια σύγχρονη μορφή κτηνοτροφίας.

Τα υπόλοιπα θα τα πω στη δευτερολογία μου.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Υφυπουργό.
Παρακαλώ πολύ, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ (ΣΤ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, αναφέρατε νούμερα περί αποζημιώσεων κ.λπ. Οι ίδιοι οι κτηνοτρόφοι δηλώνουν στη Θεσσαλία ότι είναι ξεχασμένοι. Δεν το λέμε εμείς. Εμείς μεταφέρουμε την κραυγή, την αγωνία τους και τα προβλήματα που μας θέτουν και τα φέρνουμε, αξιοποιώντας και τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, προκειμένου να πιεστεί -να το πω έτσι- και η Κυβέρνηση να πάρει μέτρα.

Και αυτά τα νούμερα που αναφέρατε για την αποζημίωση ανά ζώο, κατηγορίες κ.λπ., είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές τιμές που θα κληθούν οι κτηνοτρόφοι να πληρώσουν για να αγοράσουν ένα ζώο.

Για να αναπληρώσει, συγκεκριμένα, κτηνοτρόφος στην Καρδίτσα τετρακόσια πρόβατα που έχασε, θέλει ένα κεφάλαιο 30.000 ευρώ με 40.000 ευρώ. Πού θα τα βρει; Σας το μεταφέρω επί λέξει, όπως μας το είπε σε περιοδεία που είχαμε. Και άλλα παραδείγματα τέτοια υπάρχουν πάρα πολλά και τα ξέρετε.

Όμως, πού θα βρει αυτά τα λεφτά; Διότι αυτό χρειάζεται. Χρειάζεται ενίσχυση, κρατική αρωγή, κρατική χρηματοδότηση, για να μπορέσει να αγοράσει το ζωικό κεφάλαιο, για να μπορέσει να μπει στη διαδικασία της παραγωγής, να παράξει γάλα, κρέας και πάει λέγοντας. Και εδώ χάθηκε η μία περίοδος, όπως προείπα, γαλακτοκομική και κρεατοπαραγωγική και πάει όπως πάει το πράγμα. Διότι είπατε ότι δόθηκαν προκαταβολές. Ακόμα και οι αποζημιώσεις ή το σύνολο αυτό, τέλος πάντων, που σχεδιάζετε να δώσετε, θα κλείσει ενδεχομένως τον Ιούνιο. «Πέταξε το πουλάκι», να το πω έτσι. Θα χαθεί και η δεύτερη περίοδος και μέχρι τότε τι γίνονται τα χρέη, οι υποχρεώσεις τους; Εδώ μέχρι και ΕΝΦΙΑ τους στέλνουν, με σπίτια διαλυμένα, κατεστραμμένα! Να μην πούμε για τιμολόγια ΔΕΗ, που πάνε συνεχώς λογαριασμοί. Να μην ανοίξουμε αυτή την κουβέντα γενικότερα.

Σε ό,τι αφορά το Υπομέτρο 5.2 για την αναπλήρωση του ζωικού κεφαλαίου ή την αποκατάσταση των σταβλικών εγκαταστάσεων, λειτουργεί αποτρεπτικά, με βάση αυτά που προβλέπει και χρειάζεται οι κτηνοτρόφοι να καταθέσουν, προκειμένου να μπουν στη διαδικασία. Αυτό που ζητούν οι κτηνοτρόφοι είναι ποιο; Να έχουν τα χρήματα, τη δυνατότητα του να έχουν τα χρηματικά ποσά στη διάθεσή τους -να το πω έτσι απλά- προκειμένου να κάνουν αυτές τις επενδύσεις, είτε στους στάβλους και τις σταβλικές εγκαταστάσεις αφορά αυτό είτε την αγορά του ζωικού κεφαλαίου.
Το μέτρο με όλα αυτά που προβλέπει είναι αποτρεπτικό για το 90% και πλέον. Οι ίδιοι το λένε σε συνελεύσεις, σε περιοδείες που κάνουμε, σε συνελεύσεις των ίδιων. Είναι μεγάλο το ποσοστό. Εσείς επιμένετε, καλύπτεσθε -αν θέλετε να το πω έτσι- πίσω από την ευρωπαϊκή Οδηγία, το κονδύλι τι προβλέπει κ.λπ. Πώς θα λυθεί το πρόβλημα, γενικότερα το γραφειοκρατικό κομμάτι που είπα και στην πρωτολογία.

Μετά, υπάρχουν ζητήματα, για παράδειγμα, με φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν λόγω όλης αυτής της ιστορίας που προηγήθηκε. Ακόμα και οι κτηνοτρόφοι με άδεια πρόχειρου καταλύματος δεν μπορούν να κάνουν παρεμβάσεις οι οποίες θα επιδοτηθούν στους στάβλους τους που έχουν υποστεί ζημιές. Για την αγορά του ζωικού κεφαλαίου είναι απαραίτητη η άδεια λειτουργίας κατά την υποβολή της αίτησης ή θα πρέπει να υπάρχει κατά την υποβολή των αιτημάτων πληρωμών.
Το τρίτο ζήτημα είναι ότι ακόμη δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα πορίσματα από τον ΕΛΓΑ και ως εκ τούτου, δεν γνωρίζουν τον ακριβή αριθμό των ζώων για τον οποίο αναγνωρίστηκε η απώλεια, η ζημιά, ώστε να υποβληθεί αίτημα ένταξης στο Υπομέτρο 5.2. Και βέβαια, παραβλέπετε το γεγονός ότι οι κτηνοτρόφοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα. Το επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά. Το ξέρετε και στην ουσία, χωρίς κάλυψη της χρηματοδότησης της αγοράς των ζώων, αδυνατούν να προπληρώσουν. Και τώρα, όντως, ναι, είναι επτά-οκτώ μήνες, θα γίνει και χρόνος και πάει λέγοντας, από ό,τι καταλαβαίνουμε.
Λοιπόν, παραμένει αυτή η τραγική κατάσταση. Αποζημιώσεις δεν έχουν πάρει οι αγρότες για χιλιάδες στρέμματα που παραμένουν και πλημμυρισμένα. Πέρα από τα μπάζα, τα σκουπίδια κ.λπ., που είναι εστίες μόλυνσης, είναι και οι υποδομές κατεστραμμένες και οι δρόμοι που δεν είναι αγροτικοί και δεν υπάρχουν.
Σε συνδυασμό, λοιπόν, με τα υπόλοιπα προβλήματα που, έτσι και αλλιώς, αντιμετωπίζουν οι αγρότες, αλλά και οι κτηνοτρόφοι σε όλη τη χώρα, με το υψηλό κόστος παραγωγής και τις χαμηλές τιμές πώλησης των προϊόντων τους, μιλάμε κυριολεκτικά για ζητήματα, αφ’ ενός μεν υγείας και κυρίως, επιβίωσης. Αυτό βάζουν. Και εδώ πρέπει να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις από την Κυβέρνηση σε αυτή την κατεύθυνση, να βοηθηθούν, να ενισχυθούν, για να μπορέσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να ξεκινήσουν να ενταχθούν -να το πω έτσι- εκ νέου στην παραγωγική διαδικασία.
Ειλικρινά, κύριε Υπουργέ, δεν γίνεται να αντέξουν. Το λένε ότι δεν αντέχουν άλλο. Δεν αντέχουν. Και βέβαια, όλη αυτή η κατάσταση τους οδηγεί, αν όχι μαθηματικά, στο ξεκλήρισμα, τον αφανισμό και την εγκατάλειψη της κτηνοτροφίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, αλλά και για τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας μας στο ζήτημα της κτηνοτροφίας.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε, κύριε Αντιπρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο. Αυτό με τον ΕΝΦΙΑ πάντως είναι σημαντικό. Πρέπει να προσεχθεί για αυτές τις περιοχές.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Κύριε Αντιπρόεδρε, πράγματι όταν ένας άνθρωπος είναι γεωργός, κτηνοτρόφος, επαγγελματίας ή επιχειρηματίας, οτιδήποτε και να είναι, και συνταξιούχος να είναι, όταν βγαίνει από μια τέτοια καταστροφή όπου έχει πλημμυρίσει το σπίτι του, έχουν αχρηστευτεί ενδεχομένως όλες οι εγκαταστάσεις του, όλο το βιός του, πράγματι περιέρχεται σε μια δύσκολη κατάσταση. Το ερώτημα είναι το Κράτος εάν έκανε και τι έκανε προκειμένου να ανταπεξέλθει σε αυτήν τη δύσκολη κατάσταση για να στηρίξει αυτούς τους ανθρώπους.

Αναρωτιέμαι λοιπόν εάν ποτέ ξανά στη νεότερη ιστορία της χώρας υπήρξε από την πλευρά του Ελληνικού Κράτους τέτοια στήριξη σε παρόμοιες περιπτώσεις. Και το λέω αυτό –και μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό- τονίζοντας ότι για πρώτη φορά οι άνθρωποι αυτοί αποζημιώνονται από τρεις διαφορετικές πηγές χωρίς η αποζημίωση από τη μια να δημιουργεί ζητήματα συμβατότητας για την αποζημίωση από την άλλη. Δηλαδή αποζημιώνονται για την ίδια ζημία από τον ΕΛΓΑ -σας είπα ότι πήραν τις προκαταβολές και θα πάρουν ολόκληρο το ποσό-, αποζημιώνονται από την Κρατική Αρωγή και έρχεται το Κράτος, με μέτρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το εργαλείο 52, πέρα από αυτά τα οποία πήραν, να τους πει: «Ό,τι κάνεις από δω και πέρα ή αποκατάσταση ή κάτι άλλο οτιδήποτε και καινούργιο ακόμη και μεγαλύτερο, με επέκταση κ.λπ. θα έχει κάλυψη 100%. Θα τα πάρεις όλα. Θα σου το κάνει το Κράτος.»

Δεν νομίζω ότι έχουμε ξαναδεί παρόμοιο μέτρο τουλάχιστον κατά τη μεταπολίτευση. Μου είπατε: «Και πού θα τα βρουν τα λεφτά;» Εύλογο ερώτημα. Γι’ αυτό ακριβώς το Υπουργείο ήρθε σε επαφή με την Τράπεζα Πειραιώς κατ’ αρχήν, αυτό θα γίνει με τον ΕΛΓΑ το επόμενο διάστημα και με τις υπόλοιπες τράπεζες, έτσι ώστε να διευκολύνει -και υπήρξε μια συμφωνία- στην περίπτωση αυτή όλους τους δικαιούχους με δανειοδότηση με πολύ ευνοϊκούς όρους, ώστε να πάρουν τα χρήματα, να υλοποιήσουν το πρόγραμμα έναντι εκχώρησης απαιτήσεως προς την Τράπεζα, ώστε τα χρήματα που ήταν να πάρουν από το μέτρο να τα πάρει η Τράπεζα.

Άρα, και το θέμα της χρηματοδότησης το έχουμε λυμένο. Τώρα, αν στην πράξη δημιουργηθούν κάποια ζητήματα, είναι λογικό κάθε φορά να υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες, κάποιες ιδιαίτερες περιπτώσεις όταν πάμε να εφαρμόσουμε κάτι. Θα υπάρχουν. Από το Υπουργείο όμως πάντοτε δείχνουμε διάθεση να τις επιλύουμε επιτόπου. Όταν μας τις επισημαίνουν, πέφτουμε πάνω στο πρόβλημα και τις επιλύουμε.

Οι όροι της πρόσκλησης δυστυχώς δεν μπορούν να ξεπεραστούν, δεν μπορούμε να τις υπερβούμε, γιατί επαναλαμβάνω βάσει του Κανονισμού 1305/2013 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφορά την αποκατάσταση. Είναι πολύ συγκεκριμένο το αντικείμενο. Δηλαδή αφορά την αποκατάσταση ζημιών από φυσικές καταστροφές και οι όροι που μπαίνουν είναι πάρα πολύ συγκεκριμένοι. Πρέπει να τηρηθούν δηλαδή τα κοινοτικά πρότυπα σε σχέση με την κτηνοτροφία, σε σχέση με οτιδήποτε πάει να ανασυσταθεί.

Σχετικά με τα πρόχειρα καταλύματα, απλά σας διαβάζω ότι στο κεφάλαιο Α΄, παράγραφος 4 λέει: «Η αποκατάσταση των πρόχειρων καταλυμάτων δεν είναι επιλέξιμη στην παρούσα δράση. Η αντικατάστασή τους όμως είναι επιλέξιμη υπό την προϋπόθεση της μετατροπής τους είτε σε συμβατικές κατασκευές, είτε σε εγκαταστάσεις θερμοκηπιακού τύπου». Άρα, και γι’ αυτές τις πρόχειρες εγκαταστάσεις έχει υπάρξει πρόνοια.

Σε ό,τι αφορά τον ΕΝΦΙΑ να σας πω πως δεν μπορώ να καταλάβω τον λόγο για τον οποίο υπήρξαν τέτοιου είδους προβλήματα, διότι εμείς έχουμε νομοθετικά λύσει το ζήτημα και η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ είναι ένα από τα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει. Εάν στην πράξη κάποια υπηρεσία ή κάποιο σύστημα δεν έχει ενημερωθεί, θα το δούμε και πρέπει να δώσουμε λύση. Έχετε δίκιο σ’ αυτό, θα πρέπει να δώσουμε λύση.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υφυπουργέ.

Featured Image