Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προχώρησε στη χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού για τη φέτα, ένα από τα πιο σημαντικά ελληνικά προϊόντα.
Η χαρτογράφηση αφορά την εξέταση της δομής της αγοράς και τις καταναλωτικές τάσεις, με δεδομένα από 11 μεγάλα σούπερ μάρκετ που καλύπτουν πάνω από το 95% του λιανικού εμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα για την περίοδο από 1 Φεβρουαρίου 2023 έως 30 Ιουνίου 2024.
Τα ευρήματα της χαρτογράφησης δείχνουν ότι η φέτα αντιπροσωπεύει το 2% των συνολικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, ενώ οι πωλήσεις φέτας το 2023 έφτασαν τα 244,1 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 13,8%. Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων επιβραδύνθηκε στο 3%. Υπάρχουν περίπου 150 προμηθευτές φέτας, με τους 13 μεγαλύτερους να καλύπτουν το 70% των πωλήσεων.
Η αγορά φέτας χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση, καθώς υπάρχουν πολλοί προμηθευτές και ισορροπημένα μερίδια. Οι καταναλωτές δείχνουν σαφή προτίμηση προς τα επώνυμα προϊόντα φέτας (82% των πωλήσεων), αλλά παρατηρείται μια στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ειδικά μετά το 2022.
Η χαρτογράφηση εξετάζει και τον ρόλο του “καλαθιού του νοικοκυριού”, ενός μηχανισμού που στοχεύει στη συγκράτηση τιμών βασικών προϊόντων. Διαπιστώνεται ότι η φέτα ιδιωτικής ετικέτας, εντός του καλαθιού, έχει χαμηλότερη τιμή (7,2-9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ) σε σύγκριση με τα επώνυμα προϊόντα που βρίσκονται εκτός καλαθιού (περίπου 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Ωστόσο, το καλάθι του νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά τις καταναλωτικές προτιμήσεις, παρά μόνο σε περιόδους εορτών.
Συμπερασματικά, η έρευνα αποκαλύπτει τη σταθερή θέση της φέτας στην ελληνική αγορά, ενώ υπογραμμίζει τη μετατόπιση των καταναλωτών προς πιο οικονομικές επιλογές ιδιωτικής ετικέτας.
Newsroom Agronewsbomb