Συζήτηση στη βουλή για το μέτρο.

Δείτε αναλυτικά τη συζήτηση

Θα συζητηθεί η τέταρτη με αριθμό 770/26-2-2024 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Ηρακλείου της Κ.Ο. «ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ» κ. Εμμανουήλ Συντυχάκη προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα: «Για τη μείωση της επιδότησης κόστους μεταφοράς αγροτικών προϊόντων και την απόδοση των οφειλών στους αγρότες της Κρήτης».

Θα απαντήσει ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Στυλιανίδης.
Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά για την πρωτολογία σας.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, η επιδότηση του κόστους μεταφοράς αγροτικών προϊόντων για τους αγρότες της Κρήτης αποτελεί μια σημαντική οικονομική «ανάσα», καθώς εξομοιώνει σε σημαντικό βαθμό τα νησιωτικά αγροτικά προϊόντα σε σχέση με τα χερσαία. Αποτελεί «ανάσα» για τους βιοπαλαιστές αγρότες, χωρίς να σημαίνει βέβαια ότι αυτό από μόνο του καλύπτει τη χασούρα που έχουν έτσι και αλλιώς από το υψηλό κόστος παραγωγής.

Το πρώτο ζήτημα που προκύπτει είναι ότι ακόμα δεν έχει γίνει η καταβολή στους δικαιούχους αγρότες της επιδότησης για το δεύτερο εξάμηνο του 2022, του κόστους μεταφοράς προϊόντων που είχε νομοθετηθεί ως αντιστάθμισμα, όπως σας είπα στην αρχή, στο μεγάλο κόστος των ακτοπλοϊκών μεταφορών των προϊόντων τους.

Και ενώ όλοι περίμεναν την επιδότηση του δεύτερου εξαμήνου του ’22, αιφνιδιαστικά με Κοινή Υπουργική Απόφαση Οικονομικών και Ναυτιλίας μειώνεται σημαντικά για την Κρήτη το ποσοστό επιδότησης μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές στο 20% της επιλέξιμης αξίας του παραστατικού, ενώ για το ‘22 η αποζημίωση ήταν έως 60% στην καθαρή αξία του παραστατικού μεταφοράς. Ναι, αλλά η διαδικασία ελέγχου έχει ολοκληρωθεί πριν πολλούς μήνες και το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί δεν παίρνουν τα χρήματα ή πού έχουν πάει αυτά τα χρήματα. Μάλιστα, η μείωση γίνεται αναδρομικά για το 2023 και ενώ έχουν συντελεστεί από τους αγρότες δαπάνες με μείωση του συνολικού προϋπολογισμού στα 8 εκατομμύρια ευρώ, 20% του προϋπολογισμού της δράσης για νησιά άνω των 150.000 κατοίκων, δηλαδή για την Κρήτη.
Οι ζημιές στους αγρότες, κυρίως στους παραγωγούς πρώιμων κηπευτικών από τη μείωση της επιδότησης είναι πάρα πολύ μεγάλες, γιατί είναι υπέρογκο το κόστος μεταφοράς προϊόντων στις θαλάσσιες μεταφορές. Χαρακτηριστικά, η μεταφορά ενός χαρτοκιβωτίου κοστίζει περίπου 2,5 ευρώ με ΦΠΑ και βέβαια αυτό αφορά χιλιάδες χαρτοκιβώτια και όχι ένα, δύο, δέκα, εκατό. Μιλάμε ανά παραγωγό.
Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στα ήδη συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν οι βιοπαλαιστές αγρότες που διεκδικούν την ικανοποίηση δίκαιων αιτημάτων τους και μάλιστα με τις μεγάλες πανελλαδικές συντονισμένες κινητοποιήσεις τους. Η Κυβέρνηση μειώνει σημαντικά αυτό το ποσοστό επιδότησης, τη στιγμή που αυτό είναι δυσβάσταχτο εξαιτίας της ανεξέλεγκτης αύξησης των τιμών από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, που με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν σε βάρος του λαού τεράστια κερδοφορία, έχοντας ως στήριγμά τους τη διαχρονικά εφαρμοζόμενη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όλων των κυβερνήσεων.
Σας ρωτάμε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η Κυβέρνηση, έτσι ώστε να κατατεθούν άμεσα οι καθυστερούμενες οφειλές από το μεταφορικό ισοδύναμο για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 στους λογαριασμούς των δικαιούχων, να αποσυρθεί η απόφαση της Κυβέρνησης, η Κοινή Υπουργική Απόφαση που μειώνει το ποσοστό επιδότησης κόστους μεταφοράς προϊόντων για την Κρήτη και τέλος να μειωθούν άμεσα και δραστικά οι τιμές στις θαλάσσιες μεταφορές και στα εισιτήρια, χωρίς καμία επιδότηση προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Συντυχάκη.
Παρακαλώ πολύ, κύριε Υπουργέ, έχετε τρία λεπτά για την πρωτολογία σας.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, σήμερα ήλθαμε για να συζητήσουμε και να δώσουμε απαντήσεις για το μεταφορικό ισοδύναμο και ειδικά το μεταφορικό ισοδύναμο που αφορά την Κρήτη λόγω της ερώτησης του συναδέλφου.
Ξεκινώντας, θέλω να τονίσω ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έθεσε την Κρήτη στο επίκεντρο των μεγάλων αναπτυξιακών έργων με τον ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και σε ό,τι αφορά το Υπουργείο μας με 80 εκατομμύρια και πλέον για λιμάνια της Κρήτης. Αυτό έγινε διότι η Κρήτη πάλι λόγω της απόφασης της Κυβέρνησης Μητσοτάκη συμπεριελήφθη στον πυρήνα των δημοσίων πολιτικών και χρηματοδοτήσεων της νησιωτικής πολιτικής.
Το μεταφορικό ισοδύναμο ουσιαστικά ξεκίνησε το ‘20 πιλοτικά από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη ύστερα από μεγάλη και εκτενή διαβούλευση με στόχο τη μείωση, όπως σωστά είπατε, του μεταφορικού κόστους. Η ίδια μέθοδος συνεχίζεται και σήμερα και θα συνεχιστεί, γι’ αυτό και ξεκινήσαμε μια συζήτηση με τα επιμελητήρια της Κρήτης, είχαμε μια ειδική σύσκεψη πριν λίγες μέρες, τους ακούσαμε, θέσαμε τους προβληματισμούς μας και πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο να βρούμε κοινές λύσεις.

Με ποια κριτήρια και ποιες είναι οι προθέσεις του Υπουργείου; Πρώτον, μια αναλογικότερη κατανομή των πόρων. Δεύτερον, η τήρηση των αυστηρών δημοσιονομικών ορίων. Τρίτον, η εξασφάλιση πώς αυτοί οι πόροι θα πάνε στοχευμένα σε εκείνους που πλήττονται από υψηλά κόστη. Αυτά είναι τα τρία κριτήρια. Η προσπάθειά μας, λοιπόν, να βρούμε αυτό το κατάλληλο μείγμα των μέτρων οικονομικής πολιτικής που θα ισορροπεί σωστά είναι τεκμηριωμένη, γιατί βασίζεται στους φορείς όπως είναι το ΚΕΠΕ και το Οικονομικό Επιμελητήριο, που μας βοηθούν πάρα πολύ.
Για να έχουμε, λοιπόν, όλοι την ίδια εικόνα σε ό,τι αφορά την Κρήτη, επειδή ακούγονται πολλά, θέλω να κάνω κάποιες διευκρινίσεις. Θα ήθελα ένα μικρό περιθώριο γιατί είναι θέμα αριθμών.

Στην Κρήτη έχουν καταβληθεί από την αρχή της εφαρμογής του μέτρου 21 εκατομμύρια έως το πρώτο εξάμηνο του ’22, περίπου δυόμισι χρόνια. Αυτό είναι περίπου το 22,4 του συνόλου του μεταφορικού ισοδυνάμου επιχειρήσεων σε όλα τα νησιά. Παραδείγματος χάρη, η Ρόδος είναι 12,2, η Λέσβος 8,04, η Χίος 6,39, η Κως 5,27 κ.λπ.

Featured Image

Από το πρώτο εξάμηνο του ’22 –και εδώ αρχίζει ένα πρόβλημα που πρέπει να δούμε κατάματα- η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά. Υπεβλήθηκαν πολλαπλάσιες αιτήσεις και μονάχα το πρώτο εξάμηνο είχαμε κόστος, έλαβαν δηλαδή 8 εκατομμύρια και κάτι. Το δεύτερο εξάμηνο του ’22 –γι’ αυτό καθυστερούμε εδώ, θα σας εξηγήσω μετά- παρατηρούμε μια εκθετική αύξηση και η αιτούμενη χρηματοδότηση ξεπερνά τα 48 εκατομμύρια.

Αυτό αντιλαμβάνεστε ότι ξεπερνά κατά πολύ τον διατιθέμενο προϋπολογισμό. Ο διατιθέμενος προϋπολογισμός για τα νησιά για το 2022 ανερχόταν σε 35 εκατομμύρια. Δηλαδή, μόνο το δεύτερο εξάμηνο είναι 48 εκατομμύρια. Από τις πρώτες παρατηρήσεις προκύπτει ότι χρειάζεται να γίνει πλήρης και ενδελεχής έλεγχος. Βρήκαμε στοιχεία που δείχνουν ότι υπάρχει κακή χρήση του μέτρου που ξεφεύγει από την κανονικότητα και τις προβλέψεις. Υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες στην υπηρεσία μας στην ΑΑΔΕ και τον ΕΦΕΠΑΕ. Όπως είναι επόμενο, δρομολογούνται σαρωτικοί έλεγχοι όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά σε όλα τα νησιά για να δούμε πού ακριβώς βρισκόμαστε.

Είμαι σίγουρος ότι δεν θα διαφωνήσει κανείς σε αυτή την Αίθουσα ότι οφείλουμε να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί στη διάθεση των δημόσιων πόρων. Και εδώ θέλω να ευχαριστήσω πολλούς συναδέλφους από την Κρήτη με τους οποίους βρεθήκαμε οι οποίοι μάλιστα μου είπαν «Υπουργέ, πρέπει να είμαστε αμείλικτοι. Δηλαδή, να μην υποστούν το κόστος οι σοβαροί άνθρωποι οι οποίοι τήρησαν τη διαδικασία και είναι σοβαροί, για κάποιες περιπτώσεις οι οποίοι δυστυχώς φαίνεται ότι έχουν παρανομήσει». Γιατί σε τελική ανάλυση ο στόχος μας είναι να ωφελήσουμε σωστά εκείνους που το έχουν πραγματικά ανάγκη και το μεταφορικό ισοδύναμο να συνεχίσει να παίζει αυτό τον σημαντικό ρόλο.
Μία παρένθεση. Θυμάμαι ήμουν στην επιτροπή όταν περάσαμε το μεταφορικό ισοδύναμο ακριβώς για να εξυπηρετήσουμε τέτοιες περιπτώσεις. Ξεκίνησε από την Ευρώπη το μέτρο. Και πολύ σωστά ο κ. Σαντορινιός ήταν ο πρώτος που το υιοθέτησε. Λοιπόν, για να το ξεκαθαρίσουμε. Δεν υπάρχει διάθεση εξαίρεσης της Κρήτης ή οποιωνδήποτε άλλων περιοχών από τα σημαντικά οφέλη αυτού του μεταφορικού ισοδύναμου ή άλλων πρωτοβουλιών και προγραμμάτων της νησιωτικότητας. Με διάθεση, λοιπόν, για μια ορθολογική προσαρμογή του μέτρου για το 2023 και έχοντας ως δεδομένο το δεσμευτικό ανώτατο όριο των 40 εκατομμυρίων για όλα τα νησιά, είναι επιβεβλημένο να προχωρήσουμε σε αλλαγές πάνω σε τρεις άξονες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υπουργέ. Στην δευτερολογία σας τα υπόλοιπα.
Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο για 3 λεπτά για τη δευτερολογία σας.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνηση κάθε φορά που θέλει να περάσει ένα μέτρο ή να περικόψει δαπάνες που αφορούν στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες ή περιφρούρηση του λαϊκού εισοδήματος ψάχνει ενόχους. Και στην προκειμένη περίπτωση ψάχνετε ενόχους γενικά στους αγρότες. Υπάρχουν αγρότες και αγρότες. Υπάρχουν οι βιοπαλαιστές αγρότες, υπάρχουν οι εξαγωγείς, υπάρχουν εκείνοι που λυμαίνονται εκείνες τις μεγάλες σκανδαλώδεις επιδοτήσεις διαχρονικά από όλες τις Κυβερνήσεις. Εδώ όμως λέμε ότι δεν τους έχετε αποδώσει το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Και εκεί μέσα συγκαταλέγονται οι βιοπαλαιστές αγρότες που τίμια χύνουν πραγματικά ιδρώτα για να μπορούν να πάρουν μία ανάσα για την επόμενη καλλιεργητική περίοδο, μπροστά σε ένα υψηλό κόστος παραγωγής που πραγματικά τους τσακίζει. Γιατί εδώ έχεις τα καύσιμα, τα λιπάσματα, στους κτηνοτρόφους έχεις τις ζωοτροφές, ένα υψηλό κόστος παραγωγής, τη φοροληστεία, τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές στον ΕΛΓΑ, στον ΕΦΚΑ, τον τσουχτερό ΕΝΦΙΑ και πόσα άλλα χαράτσια και φόρους που έχουν γονατίσει τον βιοπαλαιστή αγρότη. Και εσείς έρχεστε με ένα σφουγγάρι και σβήνετε τα πάντα λέγοντας ότι όλοι είναι ένοχοι.
Θα μπορούσατε στα πλαίσια μιας ορθολογικής, χρηστής και άμεσης διαχείρισης, με τους μηχανισμούς που διαθέτετε, πραγματικά αν θέλετε, να ξεχωρίσετε την ήρα από το στάρι. Αλλά είναι αυτό που είπατε στην πρωτολογία σας: να γίνει αναλυτικότερη η κατανομή πόρων κυρίως σε εκείνους που πλήττονται από υψηλά κόστη. Ποια είναι αυτά τα υψηλά κόστη; Είναι πάρα πολύ γενικό. Υψηλό κόστος έχει ο εξαγωγέας, υψηλό κόστος έχει φερ’ ειπείν και ο εφοπλιστής. Υψηλό κόστος έχει και ο απλός αγρότης που έχει 2, 3, 4 στρέμματα. Γιατί κατά κύριο λόγο αφορά δυναμικές καλλιέργειες που έχουν να κάνουν με τα πρώιμα κηπευτικά. Αυτός που έχει 2, 3, 4 στρέμματα και παίρνει μία ανάσα από αυτό το μεταφορικό ισοδύναμο, δεν μπορείτε να τον πείτε απατεώνα. Δεν μπορείτε να τον πείτε κλέφτη. Δεν μπορείτε να πείτε ότι κρύβει ή ότι λυμαίνεται δημόσιο χρήμα.
Πρόκειται για μία πολιτική που ψάχνετε ενόχους όλες οι Κυβερνήσεις διαχρονικά τα τελευταία σαράντα χρόνια, είτε η Νέα Δημοκρατία, είτε ο ΣΥΡΙΖΑ, είτε είναι το ΠΑΣΟΚ. Και δεν φτάνουν όλα αυτά. Ήδη ανακοινώθηκαν και νέες αυξήσεις στα ναύλα, στην ακτοπλοϊκή γραμμή Ελλάδας- Ιταλίας αρχικά και στη συνέχεια Πειραιά-Κρήτη λόγω του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού που εντάσσει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων -το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά- μέχρι τα καράβια των εφοπλιστών να προσαρμοστούν στην πράσινη τεχνολογία. Να το μεταφράσουμε σε πολύ απλά ελληνικά; Είναι οι επιδιώξεις των εφοπλιστών. Ποιες είναι οι επιδιώξεις των εφοπλιστών;
Θα σας πω τι λένε οι εφοπλιστές. Αξιοποίηση πόρων -αυτό που είπατε στην πρωτολογία σας- για την προώθηση των αναγκαίων πράσινων επενδύσεων σε πλοία της ακτοπλοΐας και να ενισχυθεί το μεγάλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Στις πλάτες, δηλαδή, των αγροτών, των επιβατών, των ταξιδιωτών -γιατί το μεταφορικό ισοδύναμο δεν αφορά μόνο τους Κρητικούς, αφορά εμάς τους νησιώτες- θα αυγαταίνει ο στόλος των εφοπλιστών, τα κέρδη τους, πέρα από τις δεκάδες φοροαπαλλαγές που τους έχετε κάνει διαχρονικά όλες οι Κυβερνήσεις.
Αυτός ο επίναυλος διοξειδίου του άνθρακα αφορά στα επιβατικά φορτηγά πλοία άνω των 50.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες αλλά και σε νησιά άνω των 200.000, δηλαδή, την Κρήτη. Ο επίναυλος διοξειδίου του άνθρακα φέρνει προσαυξήσεις και στα εισιτήρια των φορτηγών που μεταφέρουν τα αγροτικά προϊόντα. Εκεί το πάτε, κύριε Υπουργέ. Αυτά δεν τα λέω εγώ. Αυτά ανακοίνωσε πριν από ένα μήνα ο όμιλος Γκριμάλντι που ελέγχει το 50% και πλέον της συγκεκριμένης αγοράς. Ανακοίνωσε αυξήσεις 10%-15% στα ναύλα των φορτηγών. Το ίδιο και η Attica Group που δραστηριοποιείται στις γραμμές Ελλάδα-Ιταλία αλλά και στην ίδια την Κρήτη. Συγκεκριμένα, οι προσαυξήσεις ανά φορτηγό κυμαίνονται ανάλογα τη γραμμή από 1,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στις γραμμές Ηγουμενίτσα-Μπάρι και το αντίστροφο, μέχρι 5,7 ευρώ στη γραμμή Πάτρα-Ανκόνα. Γιατί σας τα λέω; Αυτό σημαίνει ότι ένα φορτηγό 20 μέτρων θα πληρώσει επιπλέον 34 μέχρι 114 ευρώ. Ποιος, δηλαδή, θα τα πληρώσει; Οι αγρότες. Οι νησιώτες θα τα πληρώσουν.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Κύριε συνάδελφε, παρακαλώ.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Κλείνω μ’ αυτό, κύριε Πρόεδρε.
Αυτό το κόστος θα το επιβαρυνθούν οι αγρότες. Οι αυξήσεις στα πιο εμπορικά δρομολόγια, όπως αυτό της Κρήτης, θα συμπαρασύρει και νέες ανατιμήσεις σε όλη την ακτοπλοΐα στην χώρα μας. Άρα, λοιπόν, ας αφήσουμε τους ενόχους κατά μέρος. Να δώσετε λύσεις σε ένα πραγματικά υπαρκτό πρόβλημα. Εμείς σας καλούμε να καταβάλλετε άμεσα χωρίς καμία καθυστέρηση -και αφήστε τις δικαιολογίες- τις καθυστερούμενες οφειλές από το μεταφορικό ισοδύναμο στους λογαριασμούς των δικαιούχων, να αποσύρετε την ΚΥΑ που μειώνει το ποσοστό επιδότησης κόστους. Γιατί μειώνετε το ποσοστό. Εσείς δεν κάνετε ορθολογική διαχείριση. Μειώνετε το κόστος. Λέτε ότι έχει υπερβεί αλλά εσείς στην πραγματικότητα το μειώνετε.
Να μειωθούν φυσικά και οι τιμές στις θαλάσσιες μεταφορές και στα εισιτήρια. Να σταματήσουν αυτές οι προνομιακές επιδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Να διευρυνθούν οι εκπτώσεις των εισιτηρίων σε ευπαθείς ομάδες, παροχή δωρεάν μετακινήσεων για φοιτητές, στρατιώτες, άτομα με ειδικές ανάγκες, χρονίως πάσχοντες. Γι’ αυτά δώστε μας απαντήσεις που αφορούν τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε τον κ. Συντυχάκη.
Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για 3 λεπτά για τη δευτερολογία σας.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ, Πρόεδρε.
Κύριε Συντυχάκη, νομίζω ότι παρεξηγήσατε κάποια απ’ αυτά που είπα. Ίσα-ίσα αυτό το μέτρο το οποίο εφαρμόστηκε στην Κρήτη από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη ακριβώς στόχευε για να βοηθηθούν κυρίως οι αγρότες μας και μάλιστα οι αγρότες χαμηλών εισοδημάτων. Και αυτό επιδιώκουμε. Η διατύπωσή μου ήταν συγκεκριμένη. Μας ενδιαφέρει το μεταφορικό ισοδύναμο να δουλέψει γι’ αυτούς που το έχουν περισσότερη ανάγκη.
Επειδή θέλω να είμαι πολύ συγκεκριμένος θα σας πω ποια είναι τα συγκεκριμένα έξι σημεία που θέλουμε εμείς να ορίσουμε. Αλλά μακριά από μένα οποιαδήποτε αντίληψη ότι δεν θα υπάρξει δημοσιονομική πειθαρχία.
Αυτή η χώρα πέρασε δύσκολα διότι δεν υπήρχε σύνεση σε ό,τι αφορά τα δημοσιονομικά. Δεν μπορεί να επανέλθει αυτό. Πρέπει να ξέρουμε πόσα λεφτά νοικοκυρεμένα θα πρέπει να διαθέτουμε για την κάθε επιδότηση, για την κάθε επαγγελματική κατηγορία. Την ίδια στιγμή πρέπει να κρατήσουμε την αναλογικότητα. Η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως. Αυτά τα δύο είναι οι άξονες και οι κατευθύνσεις.
Τα έξι βασικά σημεία είναι τα εξής:
Αναλογική κατανομή του διατιθέμενου προϋπολογισμού ανά κατηγορίες νησιών, γνωρίζοντας φυσικά ότι η ανακατανομή είναι εφικτή απολογιστικά και δύναται να μεταφερθούν αδιάθετοι πόροι ανάμεσα στις νησιωτικές περιοχές, αν υπάρξει τέτοιο ενδεχόμενο. Για την Κρήτη αυτό σημαίνει ότι ορίζεται διαθέσιμος προϋπολογισμός που είναι το 25% του συνόλου των νησιωτικών περιοχών. Είναι σωστή η αναλογία. Αυτά τα κουβεντιάσαμε με τα επιμελητήρια και υιοθετήθηκε η άποψη ότι το 25% είναι δεδομένο.
Δεύτερον, συμφωνήσαμε ότι θα έχουμε ετήσια αναπροσαρμογή του δείκτη του χερσαίου μεταφορικού κόστους ακολουθώντας τον δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως είναι δίκαιο και ορθό.
Τρίτον, το ποσοστό αποζημίωσης που αφορά το αντιστάθμισμα που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις, θα εξισωθεί για την Κρήτη με όσα ισχύουν για επιλεγμένα μεγάλα νησιά με υψηλό δείκτη μεταφορικού φόρτου.
Τέταρτον, σε συνδυασμό με το νέο σύστημα ελέγχου, κλείνουμε τον δρόμο στην κακή χρήση του μέτρου εντάσσοντας αιτήσεις επιχειρήσεων που αφορούν την κύρια και επιλεγμένες δευτερεύουσες δραστηριότητες. Δεν συμβαίνει αυτό που λέτε. Αυτό κατά την άποψή μου θωρακίζει ακόμα περισσότερο τους σωστούς επιχειρηματίες και τους αγρότες μας.
Πέμπτον, επιβεβαιώσαμε ότι τα θετικά αποτελέσματα του μεταφορικού ισοδύναμου επιτεύχθηκαν μόνο όταν υπήρξε στοχευμένο. Από τη στιγμή δηλαδή που χάνει την κλαδική του στόχευση και ειδικά για την Κρήτη, αυτό σημαίνει ότι ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίησή του δεν θα έχουν την εμφατική μεταχείριση από το μεταφορικό ισοδύναμο.
Και το έκτο, που το παρουσιάσαμε και στα επιμελητήρια, είναι η πρότασή μας που αποτελεί πολιτική δέσμευση μέσω του ενοποιημένου σχεδίου κυβερνητικής πολιτικής. Πρόκειται για μία συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Με αυτό θα στηρίξουμε τη νησιωτική επιχείρηση για να εξασφαλίσει κεφάλαιο κίνησης, αλλά και χορήγηση μικρών δανείων. Δεν υπάρχει περίπτωση η Κρήτη ή οποιαδήποτε άλλη νησιωτική περιοχή να μπει σε δεύτερη μοίρα. Η αναλογικότητα και ο στόχος να φτάσει το μεταφορικό ισοδύναμο να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του αγρότη είναι δεδομένη. Περιμένουμε τον έλεγχο, γιατί δεν ξέρουμε πού θα δώσουμε τα λεφτά, όπως είναι τώρα. Γι’ αυτό είναι στον ΕΦΕΠΑΕ και αλλού ακριβώς για να δοθούν τα λεφτά σωστά εκεί που πρέπει.
Θα έχουμε συνεχή επαφή. Θα είμαστε στην Κρήτη και στις επόμενες μέρες για να ξανακουβεντιάσουμε με τα επιμελητήρια και να καταλήξουμε σε μια δίκαιη, σωστή απόφαση, που θα κρατήσει το μεταφορικό ισοδύναμο για να βοηθά τα νησιά μας και, όσο έχουμε δυνατότητα δημοσιονομική, θα αυξάνουμε βέβαια το μεταφορικό ισοδύναμο. Είναι θέμα ανάπτυξης της χώρας. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι το βασικό είναι να υπάρχει οικονομική ανάπτυξη, για να μπορεί να μοιράζεται το χρήμα που δημιουργείται από όλους.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα που είπατε για τα εισιτήρια, αντιλαμβάνεστε ότι αυτή είναι η ευρωπαϊκή πολιτική. Δεν μπορεί η Ελλάδα να ζητήσει να καθορίζει τις τιμές των εισιτηρίων. Και επιτρέψτε μου να σας πω ότι η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε γιατί έκανε αυτό που λέτε εσείς, ενώ το άλλο φαίνεται ότι κρατιέται και μπορεί και αποδίδει στους αγρότες, αποδίδει στον μικρομεσαίο.
Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υπουργέ.
Είναι ενδιαφέρον πάντως ότι έχουμε χρήματα και δεν ξέρουμε πού να τα δώσουμε.

Featured Image