Οι εξαγωγές ακτινιδίων από 1/9/2023 έως και 26/4/2024 ανέρχονται σε 185.381 τόνους -5,8% έναντι 196.750 τ. το αντίστοιχο διάστημα 2022/23 με τις ποσότητες προς Καναδά 7.105 τ. έναντι 6.718 τ., ΗΠΑ 15.719 τ. έναντι 13.793 τ., Ισπανία 29.415 τ. έναντι 28.333 τ. και Ιταλία 27.089 έναντι 20.132 τ. συμπεριλαμβανομένων και φορτίων για βιομηχανική χρήση (προς Ιταλία, κ.α. σε άλλους προορισμούς).
Εντύπωση προκαλεί η συνέχιση εισαγωγής ακτινιδίων και την ανασκοπούμενη εβδομάδα ήτοι να έχουν εισαχθεί 2.250 τόνοι εκ των οποίων 727 τ. προέλευσης Ιράν και 785 τ. Τουρκίας (προέλευσης Ιράν;)
Συνεχίσθηκαν και την ανασκοπούμενη εβδομάδα οι φορτώσεις ακτινιδίων με προορισμό την Βραζιλία ανερχόμενες σε 8.718 τόνους αλλά επαληθεύεται η πρόβλεψη για ελαχιστοποίηση των εξαγωγών μας μετά την είσοδο του Ιράν στην Ινδία καταγράφοντας τις σε 4.330 τόνους -εκ των οποίων οι 3.123 τόνοι από Πέλλα- έναντι 20.008 πέρσι.
Βάσει των αναφερομένων φορτίων – ποσοτήτων διακινουμένων φρούτων και λαχανικών ζητείται από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες η αύξηση και εντατικοποίηση των ελέγχων προς κάλυψη ικανοποιητικού αντιπροσωπευτικού ποσοστού σε σχέση με τις διακινούμενες ποσότητες, στις περιφέρειες παραγωγής και στα σημεία εξόδου της χώρας για τον ποιοτικό και υγειονομικό έλεγχο των διακινουμένων-εξαγομένων προϊόντων μας προς αποφυγή δυσφήμησης των προϊόντων μας και κυρίως από την μη τυποποίηση-συσκευασία σε πιστοποιημένους προς τούτο φορείς τυποποίησης που παρέχουν πλήρη ιχνηλασιμότητα όσο και της τύχης – μη ελληνοποίησης- των εισαχθέντων ακτινιδίων από το Ιράν και πορτοκαλιών από Αίγυπτο
«Εκτιμάται ότι η αποφυγή της διαδρομής Ερυθράς θάλασσας μέσω Σουέζ έχει επιβαρύνει τις εξαγωγές ακτινιδίων μας προς την Ασία, με αύξηση του κόστους μεταφοράς και του χρόνου παράδοσης με επί πλέον 10-12 ημέρες αλλά και το κόστος μεταφοράς προς άλλους υπερπόντιους προορισμούς».
Στόχος μας οφείλει να είναι η εκμετάλλευση της μείωσης της παραγωγής της Ιταλίας και Ισπανίας για διεύρυνση του πελατολογίου των προϊόντων μας με ταυτοποίηση της προέλευσης τους τυποποίηση και ποιότητα και όχι η διακίνηση πρώτης ύλης (χωρίς μετασυλλεκτική προστιθέμενη αξία) στο ιταλικό-ισπανικό εξαγωγικό εμπόριο για διατήρηση της παρουσίας του στα ράφια των λιανικών καταναλωτικών αγορών.
Γ. Πολυχρονάκης