Για τη στρατηγική ανάπτυξης της @Chiquita, τις αγορές μπανάνας, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, αλλά και το νέο υβρίδιο μπανάνας που ονομάζεται «Yelloway One», μιλάει αποκλειστικά στο Agronewsbomb o κ. Peter Stedman, Διευθυντή Βιωσιμότητας @Chiquita.

Ερ. Θα μπορούσατε να μας μιλήσετε για την στρατηγική βιωσιμότητας της Chiquita;

Απ. Η Chiquita εφαρμόζει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για την αύξηση της βιωσιμότητας της παραγωγής μπανάνας: Ονομάζεται προσέγγιση «Behind the Blue Sticker». Το πρόγραμμα μεγαλώνει και εξελίσσεται κάθε χρόνο, αλλά από το 2015, έχουμε αναφέρει με συνέπεια τους τρεις πυλώνες εστίασής μας.

Farmer’s Code. Η εργασία μας στα δικά μας αγροκτήματα και σε όλες τις δραστηριότητές μας. Οι φάρμες μας και οι χιλιάδες άνθρωποι που εργάζονται σε αυτές, βρίσκονται στην καρδιά της επιχείρησής μας. Προωθούμε την αναζωογόνηση και τον ανασχεδιασμό των αγροκτημάτων, με στόχο να βελτιώσουμε την αποδοτικότητα, να αυξήσουμε την απόδοση, να μειώσουμε τα απόβλητα και να έχουμε πιο θετικό αντίκτυπο. Ενισχύουμε τους υπαλλήλους μας καταπολεμώντας τις διακρίσεις και διασφαλίζοντας εκπροσώπηση και αξιοπρεπή διαβίωση για όλους. Αναλαμβάνουμε επίσης πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι οι υπάλληλοί μας λαμβάνουν τη σωστή εκπαίδευση και υποστήριξη και είναι υγιείς, ασφαλείς και έχουν κίνητρα στην καθημερινή τους εργασία.

Να είσαι καλός γείτονας. Η δέσμευση που αναλαμβάνουμε στις κοινότητές μας Το να είσαι καλός γείτονας σημαίνει κάτι περισσότερο από την απλή παροχή απασχόλησης. Έχουμε καθήκον και δέσμευση απέναντι στις κοινότητές μας και γνωρίζουμε ότι η επιτυχία τους μεταφράζεται σε επιτυχία μας. Προστατεύουμε, αποκαθιστούμε και προάγουμε τη βιοποικιλότητα και την αναδάσωση στις περιοχές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Επιπλέον, πιστεύουμε ότι η βοήθεια των παιδιών είναι εκεί όπου μπορούμε να έχουμε σημαντικό θετικό και μακροχρόνιο αντίκτυπο. Το να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν μια καλή πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της πρωτοβουλίας μας «Παιδιά και Εκπαίδευση» είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους το κάνουμε αυτό.

Για το μεγαλύτερο καλό. Οι ενέργειες που αναλαμβάνουμε για τη βελτίωση της βιομηχανίας και του πλανήτη μας 400 εκατομμύρια άνθρωποι σε 135 χώρες βασίζονται στη βιομηχανία μπανάνας. Τους οφείλουμε να διατηρήσουμε και να διατηρήσουμε την καλλιέργεια της μπανάνας, συμπεριλαμβανομένου του να συμβάλουμε στην προστασία του πλανήτη και στην εξάλειψη των ασθενειών της μπανάνας. Δεσμευόμαστε – σε συνεργασία με ενώσεις, επιστήμονες, ακαδημαϊκούς, μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς – να συνεχίσουμε το πρόγραμμα μείωσης του άνθρακα «30by30» και να βρούμε μια παγκόσμια λύση για το TR4.

Ερ. Ποιες είναι οι αγορές του ενδιαφερόντός σας και πώς εξελίσσονται τα μερίδιά σας;

Απ. Η μεγαλύτερη αγορά μας είναι η Βόρεια Αμερική, ακολουθούμενη από την ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο. Βλέπουμε ταχεία ανάπτυξη σε νέες αγορές όπως η Νότια Κορέα, η Αργεντινή και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ερ. Η κλιματική αλλαγή πώς επηρεάζει τη μπανάνα και πώς προσαρμόζονται οι αγρότες σε όλο αυτό;

Απ. Η Chiquita βασίζεται στις βροχοπτώσεις όλο το χρόνο και στην ηλιοφάνεια στις αναπτυσσόμενες περιοχές μας για να καλλιεργήσει τις μπανάνες μας. Ενώ διαφορετικές περιοχές και χώρες έχουν ελαφρώς μεταβαλλόμενα καιρικά συστήματα, βλέπουμε τώρα μια αλλαγή σε αυτά τα παραδοσιακά πρότυπα. Για παράδειγμα, στην Κόστα Ρίκα και τον Παναμά τα τελευταία χρόνια, χρειάστηκε να εφαρμόσουμε άρδευση για πρώτη φορά από τότε που ξεκινήσαμε τη γεωργία σε αυτές τις περιοχές. Συνεχίζουμε να βλέπουμε ακανόνιστες καιρικές συνθήκες σε αυτήν την περιοχή και αναμένουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί. Είναι επίσης σαφές ότι η θερμοκρασία συνεχίζει να αυξάνεται. Αν και αυτό θα επηρεάσει όλες τις αναπτυσσόμενες περιοχές μας, προβλέπουμε ότι θα έχει τον πιο σημαντικό αντίκτυπο σε χώρες που βρίσκονται μακριά από τον ισημερινό, όπως η Γουατεμάλα και η Ονδούρα. Με εκτεταμένο αποτύπωμα παραγωγής και στις δύο χώρες, γνωρίζουμε καλύτερα από τους περισσότερους ότι η κλιματική αλλαγή γίνεται υπαρξιακή απειλή. Τα ασταθή μοτίβα θερμοκρασίας και οι σειρές ακραίων καιρικών συνθηκών που προκαλούνται από την υπερθέρμανση του πλανήτη έχουν δημιουργήσει μια σοβαρή κατάσταση στο έδαφος σε χώρες όπως η Ονδούρα και η Γουατεμάλα.

Ερ. Η καλλιέργεια μπανάνας αντιμετωπίζει κι άλλα θέματα. Πως διασφαλίζετε την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων σας;

Απ. Χρησιμοποιούμε αγροχημικά μόνο όταν τα παράσιτα αποτελούν κίνδυνο για την καλλιέργεια και, στη συνέχεια, χρησιμοποιούμε μόνο προϊόντα εγκεκριμένα από τοπικούς ή εθνικούς κανονισμούς. Η Chiquita ακολουθεί επίσης πιστά τις οδηγίες των προμηθευτών που παρέχονται από πελάτες λιανικής μας από όλο τον κόσμο. Παρακολουθούμε προσεκτικά τη χρήση αγροχημικών μέσω της πιστοποίησης των αγροκτημάτων μας από την SAI FSA και την GlobalG.A.P. Χρησιμοποιούμε τις καλύτερες δυνατές τεχνικές εφαρμογής και χρονοδιαγράμματα και εναλλάσσουμε τα ενεργά συστατικά για να αποφύγουμε την αντίσταση. Από τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε, το 91% είναι χαμηλής τοξικότητας (World Health Organization (WHO) κατηγορία III και IV). Φτάσαμε σε ένα σημείο όπου η χρήση φυτοπροστασίας ανά εκτάριο έχει αυξηθεί και είναι 60% χαμηλότερη από ό,τι όταν ανέλαβε η τρέχουσα ηγεσία μας το 2015. Τα επίπεδα τοξικότητας παραμένουν στατικά, με τις χημικές ουσίες της ΠΟΥ 1α και 1β να κυμαίνονται μεταξύ 2% και 5% κατανάλωσης ανά έτος. Ο λόγος για τη μεταβλητότητα είναι ότι τα νηματώδη, ένα σημαντικό παράσιτο, δεν φθάνουν τα επίπεδα κατωφλίου για εφαρμογή νηματοκτόνων κάθε χρόνο.

Ερ. Πείτε μας λίγα λόγια για το νέο σας υβρίδιο μπανάνας που ονομάζεται «Yelloway One».

Απ. Το Yelloway One είναι το πρώτο βρώσιμο υβρίδιο μπανάνας που συνδυάζει αντοχή στο Fusarium Wilt of Banana (TR4) και στη νόσο Black Leaf Streak Disease (Black Sigatoka), δύο ασθένειες που κοστίζουν στη βιομηχανία μπανάνας εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αυτές οι καταστροφικές μυκητιασικές ασθένειες είναι από τις πιο σημαντικές απειλές για την παγκόσμια παραγωγή μπανάνας και ενδέχεται να επηρεάσουν τη βιωσιμότητα ολόκληρου του κλάδου. Τα πρωτότυπα φυτών, που αναπτύχθηκαν το 2023, πλησιάζουν επί του παρόντος σε στάδια ανθοφορίας και καρποφορίας σε περιβάλλοντα θερμοκηπίου στην Ολλανδία και σύντομα θα υποβληθούν σε δοκιμές πεδίου στις Φιλιππίνες και την Ινδονησία -περιοχές που επηρεάζονται σοβαρά από το TR4 και το Black Sigatoka. Αυτές οι δοκιμές θα αποτελέσουν βασικό τεστ για την επιβεβαίωση της εμπορικής βιωσιμότητας αυτής της νέας ποικιλίας.

The Yelloway Partnership: Καινοτομία μέσω της Συνεργασίας

Σε μια στρατηγική, μακροπρόθεσμη, βιώσιμη προσπάθεια συνεργασίας, οι Chiquita, KeyGene, MusaRadix και Wageningen University and Research (WUR) εγκαινίασαν το 2020 τη Yelloway Innovation Partnership, με στόχο την παραγωγή μπανανών που είναι ανθεκτικές τόσο σε παθογόνες ασθένειες όσο και σε περιβαλλοντικές απειλές, μειώνοντας ταυτόχρονα τις εκπομπές άνθρακα και διατηρώντας την οικεία εμφάνιση, αίσθηση και διάρκεια ζωής του αγαπημένου Μπανάνα Cavendish.

Η Yelloway συνδυάζει την επιστημονική έρευνα αιχμής με προηγμένες τεχνολογίες αναπαραγωγής για να δημιουργήσει υβρίδια μπανάνας ανθεκτικά τόσο στις ασθένειες όσο και στις περιβαλλοντικές πιέσεις. Στην καρδιά της καινοτομίας της Yelloway βρίσκεται μια εξελιγμένη αλλά φυσική πλατφόρμα αναπαραγωγής που επιταχύνει τη διαδικασία ανάπτυξης νέων ποικιλιών μπανάνας. Αυτή η πλατφόρμα συνδυάζει την παραδοσιακή διασταύρωση με προηγμένο προσδιορισμό αλληλουχίας DNA και γενετική ανάλυση, επιτρέποντας τον γρήγορο εντοπισμό των επιθυμητών χαρακτηριστικών. Αξιοποιώντας μια τεράστια συλλογή ειδών μπανάνας, η Yelloway παράγει δοκιμαστικά υβρίδια που πληρούν τα υψηλότερα πρότυπα βιωσιμότητας και ποιότητας.

Πρωτοποριακή πρόοδος στη γενετική της μπανάνας

Το Yelloway One είναι το αποτέλεσμα τριετούς εντατικής έρευνας και συνεργασίας, με επικεφαλής τον Δρ Fernando García-Bastidas της KeyGene. Χρησιμοποιώντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση – συνδυάζοντας τη γενετική ποικιλότητα, την τεχνογνωσία στη βιολογία των φυτών και τα τελευταίας τεχνολογίας γενετικά εργαλεία – η Yelloway έχει θέσει ένα νέο πρότυπο για την αναπαραγωγή μπανάνας.

Ένα βιώσιμο μέλλον για την παραγωγή μπανάνας

Ως μέρος της δέσμευσης της Yelloway για βιωσιμότητα, η βιοποικιλότητα παραμένει στο επίκεντρο. Ο καθηγητής Gert Kema από το Πανεπιστήμιο Wageningen τονίζει ότι η ανάπτυξη νέων, ανθεκτικών στις ασθένειες ποικιλίες είναι απαραίτητη όχι μόνο για την επιβίωση της βιομηχανίας μπανάνας αλλά και για την υποστήριξη των μικροκαλλιεργητών σε όλη την Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική.

Με την προώθηση της μεγαλύτερης βιοποικιλότητας στην καλλιέργεια μπανάνας, η Yelloway One και οι μελλοντικές ποικιλίες θα προσφέρουν βελτιωμένη ανθεκτικότητα και οικονομικές ευκαιρίες στους καλλιεργητές μπανάνας σε όλο τον κόσμο. Η καινοτομία πίσω από το Yelloway One θα ωφελήσει επίσης δημόσιες πρωτοβουλίες, καθώς η πνευματική ιδιοκτησία που αναπτύχθηκε μέσω αυτού του έργου θα διατεθεί για τη δημιουργία μη εξαγωγικών ποικιλιών με ενισχυμένη αντοχή στις ασθένειες.

Featured Image

Ερ. Έχετε ενέργειες και δράσεις για να μειώσετε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα;

Απ. Αναλαμβάνουμε δράση για να ελαχιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο των γεωργικών μας δραστηριοτήτων στη βιοποικιλότητα, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εναλλαγής προϊόντων, καλών γεωργικών πρακτικών και παρακολούθησης παρασίτων. Η επίτευξη υψηλών προδιαγραφών στις φάρμες μας Η προσέγγιση Our Behind the Blue Sticker είναι αποκλειστική της Chiquita. Για να δώσουμε στους μετόχους μας εμπιστοσύνη, διατηρούμε πολλαπλές πιστοποιήσεις και διενεργούμε πολλούς ελέγχους. Το πρόγραμμά μας περιλαμβάνει πέντε πρότυπα στις φάρμες μας:

• Διεθνές Πρότυπο Κοινωνικής Λογοδοσίας SA8000
• GlobalG.A.P. (Καλές Αγροτικές Πρακτικές)

• GlobalG.A.P. GRASP (Καλές Αγροτικές Πρακτικές – Αξιολόγηση Κινδύνων στην Κοινωνική Πρακτική)
• Αξιολόγηση βιωσιμότητας αγροκτημάτων Πρωτοβουλίας Αειφόρου Γεωργίας (SAI FSA)
• Πρότυπο αειφόρου γεωργίας της Rainforest Alliance

Καμία ενιαία πιστοποίηση δεν μπορεί να καλύψει ολόκληρη την προσέγγισή μας.

Η χρήση λιπασμάτων συμβάλλει περισσότερο στις άμεσες εκπομπές άνθρακα από τις φάρμες μας. Διερευνούμε διεξοδικά τις ευκαιρίες για μείωση των εκπομπών στο αγρόκτημα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων από το έδαφος, και σχεδιάζουμε τη διεξαγωγή δοκιμών και αναλύσεων πεδίου για να ενημερώσουμε την εξέλιξη των επιχειρησιακών αλλαγών. Το 2022, η παγκόσμια πολιτική κατάσταση μείωσε προσωρινά την προσβασιμότητα των λιπασμάτων, με αποτέλεσμα ο ρυθμός λίπανσής μας να μειωθεί δραματικά, κάτι που αντικατοπτρίζεται στις εκπομπές του εδάφους μας από εκείνο το έτος. Ωστόσο, οι αποδόσεις μειώθηκαν κατά 8% στους 12 μήνες που ακολούθησαν αυτήν την υπολίπανση, γεγονός που συνέβαλε επίσης σε 6% υψηλότερο ποσοστό αποβλήτων στο χωράφι και σε αντίκτυπο στα έσοδα άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Αυτή η εμπειρία έδειξε ότι μια μείωση κατά 40% στα ποσοστά λιπασμάτων δεν μείωσε τις αποδόσεις κατά ισοδύναμο ποσό, κάτι που είναι μια ευκαιρία που σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να εξερευνούμε με ειδικούς από το Πανεπιστήμιο & Έρευνα Wageningen. Ελπίζουμε να αναπτύξουμε στρατηγικές για τη βελτίωση της πρόσληψης λιπασμάτων στο έδαφος, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές με τρόπο που να είναι οικονομικά βιώσιμος.

Ερ. Πώς διασφαλίζετε τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σας;

Απ. Η Chiquita δεσμεύεται για τη δίκαιη και ισότιμη μεταχείριση όλων των εργαζομένων μας και στοχεύουμε να παρέχουμε σε όλους μια πλατφόρμα για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Η θέση της Chiquita για τους μισθούς διαβίωσης είναι ότι μπορούν να μετρηθούν μόνο μακροπρόθεσμα, όχι χρόνο με το χρόνο, και να αναγνωριστούν ως βιώσιμα μόνο εάν αποτελούν ελεύθερα και δίκαια διαπραγματεύσεις μέσω μιας διαδικασίας συλλογικών διαπραγματεύσεων. Μέσω αυτής της διαδικασίας κοινωνικού διαλόγου πραγματοποιούνται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις. Υπάρχουν επτά συλλογικές συμβάσεις εργασίας (CBA), μία από τις οποίες είναι η μακροβιότερη CBA στην Κόστα Ρίκα. Οι CBA περιγράφουν λεπτομερώς την επανάριθμη και τους όρους και τις προϋποθέσεις απασχόλησης των εργαζομένων. Είναι πολύ σημαντικό για την Chiquita να γίνει η διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο μερών με δίκαιο και διαφανή τρόπο.

Η Chiquita υποστηρίζει και ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να συμμετέχουν σε οργανισμούς που μιλούν για τις ανάγκες και τις ανησυχίες τους. Συνολικά, οι υπάλληλοί μας εκπροσωπούνται από 31 διαφορετικούς οργανισμούς. Μετράμε την εκπροσώπησή τους με το ποσοστό πυκνότητας των συνδικάτων6, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO). Εξαιρουμένων των άλλων μορφών εκπροσώπησης των εργαζομένων, το τρέχον μέσο ποσοστό συνδικαλιστικής πυκνότητας ήταν 59% για το 2023. Το ποσοστό αυτό ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών.

Το 2022 και το 2023, όλοι οι μισθοί των εργαζομένων της Chiquita συνεχίζουν να είναι υψηλότεροι από το εθνικό σημείο αναφοράς που δημοσιεύτηκε από την GLWC. Βασικό για εμάς είναι επίσης ότι όλες οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας είναι ενημερωμένες.

Ερ. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Απ. Ας ελπίσουμε ότι είναι σαφές από την έκθεση ότι παράλληλα με την υλοποίηση του βασικού μας προγράμματος σε αγροκτήματα και κοινότητες, θα δώσουμε προτεραιότητα στα πιο σημαντικά ζητήματα, τα απόβλητα τροφίμων, τη μείωση του άνθρακα και το TR4.

Ερ. Πώς αντιμετωπίζετε θέματα που άπτονται της ασφάλειας των προϊόντων;

Απ. Διατηρούμε τα υψηλότερα πρότυπα στο αγρόκτημα και στην αλυσίδα εφοδιασμού μας, διασφαλίζοντας ότι τηρούμε όλους τους κανονισμούς για την ασφάλεια των τροφίμων τόσο για τη χώρα προέλευσης όσο και για την αγορά. Όλες οι φάρμες μας και όλοι οι καλλιεργητές διατηρούν Πιστοποίηση Global Gap, η οποία είναι αναγνωρισμένη από το GFSI.

Ερ. Υπάρχουν νέες τεχνολογίες που εφαρμόζετε;

Απ. Η πρωτοβουλία που ξεκινήσαμε με το Yelloway θα συνεχίσει να είναι πηγή καινοτομίας για τα επόμενα χρόνια, φανταζόμαστε ότι το Yelloway δεν θα σταματήσει με το Black Sigatoka και το TR4, αλλά μάλλον θα το χρησιμοποιήσει ως βάση πάνω στο οποίο θα αναπτυχθούν πιο καινοτόμες ποικιλίες.

Ερ. Σε σχέση με τα μη ανακυκλώσιμα υλικά ποιες ενέργειες κάνετε;

Απ. Πρέπει πάντα να ισορροπούμε προσεκτικά μεταξύ του αποτυπώματος άνθρακα της συσκευασίας, της πιθανότητας ρύπανσης σε περίπτωση εσφαλμένης απόρριψης και της ακεραιότητας του προϊόντος. Η συσκευασία του προϊόντος που χρησιμοποιούμε έχει σχεδιαστεί σκόπιμα για να ελαχιστοποιεί τις ζημιές και συνεπώς τη σπατάλη τροφίμων στην αλυσίδα εφοδιασμού μας. Καθένα από τα υλικά, με βάση το χαρτί ή το πλαστικό έχει έναν βασικό ρόλο σε αυτό. Τούτου λεχθέντος, επιδιώκουμε να μεγιστοποιήσουμε τα ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά με βάση το χαρτί όπου είναι δυνατόν. Για παράδειγμα, βρισκόμαστε στη διαδικασία αντικατάστασης των πλαστικών γωνιακών σανίδων που χρησιμοποιούνται σε κάθε παλέτα για χαρτί.

Ερ. Υπάρχουν προγράμματα που υλοποιείτε για την υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών;

Απ. Ο δεύτερος πυλώνας της στρατηγικής μας πίσω από τα μπλε αυτοκόλλητα είναι το Being and Good Neighbor. Αυτό το σκεφτόμαστε παγκοσμίως, όχι μόνο στις χώρες προέλευσης.
Έχουμε προγράμματα σε όλες τις κοινότητες όπου εδρεύουμε, για παράδειγμα στο Sarapiqui στην Κόστα Ρίκα από τότε που ξεκινήσαμε το έργο Nogal το 2004, η Chiquita έχει εργαστεί για να εμπνεύσει και να εμπλέξει τις τοπικές κοινότητες συντονίζοντας προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Μέχρι στιγμής, περισσότεροι από 30.000 μαθητές και αγρότες έχουν λάβει μέρος σε αυτά τα προγράμματα, βελτιώνοντας τις γνώσεις τους σχετικά με τη βιοποικιλότητα, τη διαχείριση απορριμμάτων, τις υπηρεσίες οικοσυστήματος και τη διατήρηση. Εκτός από αυτούς τους πόρους, η Chiquita βοήθησε στην κατασκευή μιας σχολικής καφετέριας, ενός υπαίθριου γυμναστηρίου και μιας βιβλιοθήκης με κοινοτική πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Ερ. Ποιο είναι το όραμά σας ως εταιρεία για τα επόμενα χρόνια και ποιες εξελίξεις βλέπετε να έρχονται;

Απ. Το όραμά μας είναι σαφείς φυτείες με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, υψηλής απόδοσης, βιοποικιλότητας, όπου οι άνθρωποι και ο πλανήτης γίνονται σεβαστά, παρέχοντας τα καλύτερα φρούτα παγκοσμίως μέσω των πιο αποτελεσματικών δυνατών αλυσίδων εφοδιασμού χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ως ηγέτες πιστεύουμε ότι αυτό είναι το σωστό όραμα για ολόκληρο τον κλάδο. Ο κόσμος θα συνεχίσει να μας θέτει προκλήσεις, ειδικά καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται πιο έντονες. Βλέπουμε αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων μαζί με την κοινωνική αναταραχή που προκαλούν. Βλέπουμε επίσης διχασμό στις αγορές. Η ασιατική αγορά είναι πλέον ανεπαρκής λόγω του εκτεταμένου αντίκτυπου του TR4. Υπάρχει πρόσθετη ζήτηση για φρούτα της Λατινικής Αμερικής που προέρχονται από αυτήν την αγορά, χωρίς πολλές από τις απαιτήσεις βιωσιμότητας που συνοδεύουν την πρόσβαση στην αγορά στη Βόρεια Αμερική και ειδικότερα στην ΕΕ.

Newsroom Agronewsbomb

Featured Image