Στο μέτρο 23 μπορεί να προστεθούν κι άλλοι πόροι, εθνικοί, σύμφωνα με τον Δ. Σταμενίτη.
“Η στήριξη με εφάπαξ μορφή να έχει χορηγηθεί ως 31 Δεκεμβρίου του 2025. Για την εισαγωγή του νέου Μέτρου πρέπει να πραγματοποιηθεί έκτακτη τροποποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Το αίτημα αυτό για την τροποποίηση θα προταθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες μας βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Δεν υπάρχει κάποια κανονιστική απαίτηση. Και πράγματι έχουν αρχίσει οι άτυπες διαβουλεύσεις μεταξύ των δικών μας υπηρεσιών και των ευρωπαϊκών υπηρεσιών για το συγκεκριμένο αίτημα, βάσει των πρώτων διαθέσιμων στοιχείων. Το ποιες καλλιέργειες θα προταθούν τελικά για ένταξη στο Μέτρο θα εξαρτηθεί από τα αντικειμενικά στοιχεία και θα προκύψει από τις άτυπες διαβουλεύσεις που σας ανέφερα. Οπότε δεν μπορώ να σας πω από τώρα ποιες θα συμπεριληφθούν γιατί δεν είναι αποφασισμένο από τώρα”, τόνισε στη βουλή στις 17 Μαρτίου ο ΥφΑΑΤ Διονύσης Σταμενίτης, απαντώντας σε ερώτηση Κόκκαλη για το μέτρο 23.
Δείτε και σχετικό βίντεο
https://www.facebook.com/watch?v=24231656663088639
“Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι οι πόροι για το μέτρο προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και μπορούν να φτάσουν ως το 10% συνεισφοράς του Ταμείου για τα έτη 2021-2022 για τη χώρα μας που προκύπτουν από πόρους μέτρων που παρουσιάζουν υποεκτέλεση. Το ποσό αυτό για την Ελλάδα ανέρχεται στα 142,8 εκατομμύρια και είναι 100% ενωσιακή χρηματοδότηση ενώ υπάρχει δυνατότητα να προστεθούν και εθνικοί πόροι για να γίνει συγχρηματοδοτούμενο, σενάριο που μελετάται εφόσον κριθεί απαραίτητο και εφικτό. Σε κάθε περίπτωση τονίζω ότι δεν επιτρέπεται η υπεραντιστάθμιση, η διπλή χρηματοδότηση με άλλο εθνικό ή ενωσιακό σημείο στήριξης”, πρόσθεσε.
Αναλυτικά η συζήτηση από τα επίσημα πρακτικά της βουλής έχει ως εξής:
Τώρα περνάμε στη συζήτηση της δέκατης τρίτης με αριθμό 644/10-3-2025 επίκαιρης ερώτησης δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Λάρισας της Κ.Ο. «ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ» κ. Βασίλειου Κόκκαλη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Ελλιπής ενημέρωση και στενά χρονικά περιθώρια αποκλείουν πληττόμενες καλλιέργειες από το Μέτρο 23».
Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Διονύσιος Σταμενίτης.
Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, στις 18 του Φλεβάρη και μετά από τη σύσκεψη με τους αγρότες -αντιπροσωπεία των μπλόκων- ενόψει των αγροτικών κινητοποιήσεων, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ανακοίνωσε κάποια μέτρα στήριξης για τους αγρότες, ένα εκ των οποίων ήταν η ενεργοποίηση του Μέτρου 23 για την αποζημίωση παραγωγών που υπέστησαν απώλειες άνω του 30%. Διαβάζω επακριβώς τι είπε το Υπουργείο: «Οι καλλιέργειες που πληρούν τα κριτήρια, θα καταγραφούν σε λίστα…». Έχουν καταγραφεί σε λίστα; «…και θα αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση για έγκριση, ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία αποζημίωσης το συντομότερο δυνατόν. Η στήριξη θα αφορά καλλιέργειες που μπορούν να τεκμηριώσουν την απώλεια μέσω ισοζυγίων». Και άλλη τελεία και άλλη ερώτηση: Έχει γίνει αυτή η διαδικασία;
Σας το είχα πει και στη συζήτηση του νομοσχεδίου. Ποια προϊόντα, δηλαδή, θα αποζημιωθούν, ποιες καλλιέργειες; Είχε αποσταλεί κάποιο ενημερωτικό έγγραφο στις ΔΑΟΚ όλης της χώρας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι αγρότες να τεκμηριώσουν την απώλεια εισοδήματος; Γιατί εσείς καλά τα λέτε εδώ «…όσοι πληρούν τις προϋποθέσεις», αλλά τους δόθηκε αυτή η δυνατότητα να προσκομίσουν τα τιμολόγια και τα σχετικά έγγραφα;
Γιατί το λέω αυτό; Διότι, ήδη δημοσιεύματα λένε ότι θα είναι εκτός πολλά προϊόντα ή μάλλον να το πάμε ανάποδα, θα είναι το βαμβάκι, θα είναι το καλαμπόκι και θα είναι κι ο ηλίανθος. Δεν θα είναι τα ακτινίδια, δεν θα είναι οι ελιές, δεν θα είναι πιθανότατα τα αμύγδαλα και δεν θα είναι και τα σταφύλια. Και εν πάση περιπτώσει, έγινε αυτή η διαδικασία με όρους δικαιοσύνης σε όλη την Ελλάδα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους παραγωγούς είτε στους μεμονωμένους, είτε στους οργανωμένους να αποδείξουν ότι έχει ζημιά; Αυτό πρέπει να γίνει πρώτα. Να προσκομίσουν στο Υπουργείο διά των ΔΑΟΚ όλα τα παραστατικά και μετά εσείς να τα στείλετε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και εκεί να αποφασιστεί ποια προϊόντα έχουν τα κριτήρια της αποζημίωσης. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Ο κύριος Υπουργός έχει τον λόγο για να πρωτολογήσει.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Αγαπητέ συνάδελφε, θα αρχίσω από το γενικό και θα καταλήξω με απάντηση, ακριβώς σε αυτό που ρωτάτε στα ερωτήματά σας. Από την αρχή της ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, οι κυβερνήσεις του κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν διάφορες κρίσεις από το 2019 μέχρι σήμερα, κρίσεις παγκόσμιες, κρίσεις σοβαρές και με σημαντικές συνέπειες στη χώρα μας, όπως ήταν η πανδημία, το ενεργειακό, η κλιματική αλλαγή. Όλα αυτά απαιτούσαν πρωτοβουλίες, παρεμβάσεις, συντονισμό και γρήγορα αντανακλαστικά. Ήταν στοιχεία που τα είχαν οι κυβερνήσεις μας, γιατί ακριβώς στο τιμόνι της χώρας μας ήταν ο συγκεκριμένος Πρωθυπουργός, ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Δεν αφήσαμε ούτε λεπτό να πάει χαμένο και αναλάβαμε πρωτοβουλίες. Κάποιες ήταν θεσμικές, όπως η θέσπιση της επιστροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο που ήταν απαίτηση των παραγωγών και έγινε μόνιμο μέτρο, προϋπολογισμού έως 160 εκατομμύρια ευρώ ετησίως -και θυμίζω ότι αυτό επί ΣΥΡΙΖΑ είχε καταργηθεί- η παρέμβασή μας για το κόστος στην ηλεκτρική ενέργεια, η αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος και του ΕΛΓΑ -εγχείρημα δύσκολο που, όμως, μετά από πολλή δουλειά φτάνει στο τέλος του- η επέκταση της εναέριας αντιχαλαζικής προστασίας, με διπλασιασμό της καλυπτόμενης έκτασης, αλλά και εκτάκτου χαρακτήρα παρεμβάσεις, όπως ενισχύσεις διάφορων προϊόντων με την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων και προϋπολογισμών εθνικών ή ενωσιακών.
Θυμίζω τις ενισχύσεις de minimis, τα ετήσια αλλά και τα ad hoc προγράμματα των κρατικών οικονομικών ενισχύσεων, μέτρα του ΠΑΑ, τα προσωρινά μέτρα στήριξης. Το ad hoc πρόγραμμα είναι πολύ καλό παράδειγμα ανάληψης πρωτοβουλίας, άμεσων αντανακλαστικών, συντονισμένης, αποτελεσματικής και γρήγορης δουλειάς Υπουργείου και υπηρεσιών και προφανώς, διάθεσης πόρων.
Για τον παγετό των καλλιεργειών σε ένα στάδιο πριν από το αρχικό στάδιο θυμίζω ότι βρέθηκαν 17,5 εκατομμύρια ευρώ, για τις πλημμύρες του 2023 στην περιοχή σας πάνω από 280 εκατομμύρια, για τα μήλα 16 εκατομμύρια ευρώ, όπως και για τα Μέτρα 21 και 22 του ΠΑΑ, έκτακτα μέτρα που ενεργοποιήσαμε για τις συνέπειες της πανδημίας και του πολέμου αντίστοιχα και για τα οποία χρειάστηκαν αντίστοιχες ενέργειες με αυτές που χρειάζονται στο μέτρο 23.
Δώσαμε στην καλλιέργεια της ελιάς 125 εκατομμύρια, στους κτηνοτρόφους 95 εκατομμύρια. Άρα έχουμε την πρόθεση και την εμπειρία και έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία.
Ερχόμαστε στο μέτρο 23, το οποίο αφορά στοχευμένη στήριξη ρευστότητας σε παραγωγούς, οι οποίοι επλήγησαν από φυσικές καταστροφές. Ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3242, που τροποποιεί τον Κανονισμό 2020/2220 μάς δίνει τη δυνατότητα ενεργοποίησης του μέτρου 23, που ψηφίστηκε μόλις τον Δεκέμβριο 2024, γεγονός που καταδεικνύει ότι αντιδράσαμε έγκαιρα. Τον Δεκέμβριο, όπως σας είπα, ψηφίστηκε και μου αναφέρατε ότι τον Φεβρουάριο ανακοινώσαμε την ενεργοποίηση του μέτρου. Συγκεκριμένα σε όλες τις απαντήσεις που θέσατε στο ερώτημά σας και τώρα και στη γραπτή ερώτησή σας, θα σας απαντήσω στη δευτερολογία. Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Παρακαλώ, κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΑγγελίαΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Να μου απαντήσετε στη δευτερολογία σας, γιατί στην πρωτολογία καμία σχέση η απάντηση. Λέγατε το κλασικό λογύδριο -δεν θέλω να σας προσβάλω- τι έχει κάνει η Κυβέρνηση από το 2019. Στο διά ταύτα, στη ΔΑΟΚ του Κιλκίς πήγε έγγραφο για την ενεργοποίηση του Μέτρου 23, να ενημερωθούν οι αγρότες; Εάν πήγε, να ζητήσω συγγνώμη. Στη ΔΑΟΚ της Λάρισας πήγε; Να το κάνω πιο λιανά, θα αποζημιωθούν τα αχλάδια; Θα αποζημιωθούν τα αμύγδαλα; Θα αποζημιωθούν οι ελιές από το Μέτρο 23; Θα αποζημιωθούν τα ακτινίδια; Σήμερα που μιλάμε, σήμερα που έχουμε την ερώτηση, ποια προϊόντα έχετε στείλει; Τα γνωρίζετε; Γνωρίζετε να πάρετε τον λόγο μετά και να πείτε «στείλαμε για ένα, δύο, τρία, τέσσερα προϊόντα, γιατί αυτά τεκμηρίωσαν και τα άλλα που δεν στείλαμε δεν υπήρχε η τεκμηρίωση»; Ακολουθήθηκε η διαδικασία; Αυτή είναι η πρόθεση και η εμπειρία; Αυτό θέλει να μάθει σήμερα ο αγροτικός κόσμος και μου λέτε στην πρωτολογία σας τι κάνατε για τις πλημμύρες.
Μπορείτε ως εκπρόσωπος της ελληνικής Κυβέρνησης, της Ελληνικής Δημοκρατίας να πείτε ότι «έχουμε στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τρία, τέσσερα προϊόντα» και ποια είναι αυτά; Μπορείτε να πείτε εάν θα αποζημιωθούν τα υπόλοιπα προϊόντα; Εάν δεν μπορείτε να το πείτε, τότε, συγγνώμη, δεν είστε σε θέση να ανταποκριθείτε -όχι εσείς- στις ανάγκες του αγροτικού κόσμου.
Γιατί ο κανονισμός, το συγκεκριμένο μέτρο λέει ότι τα αιτήματα πρέπει να είναι τεκμηριωμένα.
Η ερώτηση είναι πάλι: Δώσατε τη δυνατότητα, κύριε Υπουργέ, στους αγρότες να αποδείξουν ότι έχουν υποστεί ζημιά; Τι δώσατε αυτή τη δυνατότητα; Προφανώς και δεν τη δώσατε. Θα περιμένω με αγωνία, αν και προδικάζω την απάντηση, να μου πείτε εάν ενημερώσατε τις ΔΑΟΚ όλης της χώρας, ώστε να ενημερωθούν οι αγρότες, εάν έχετε ενημερώσει, για να τους δοθεί η δυνατότητα να διεκδικήσουν αποζημίωση. Επίσης, πόσα και ποια προϊόντα έχουν σταλεί για αποζημίωση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Η πρωτολογία μου ήταν μια καταγραφή τού τι έχει γίνει μέχρι σήμερα, το οποίο αποδεικνύει συγκεκριμένη απάντηση στο ότι θα κινηθούμε με την ίδια λογική και σε αυτό το μεγάλο μέτρο που βρήκαμε και χρησιμοποιούμε, για να καλύψουμε συγκεκριμένες ζημιές της αγροτικής παραγωγής.
Λοιπόν, πάμε. Ποια είναι τα κριτήρια επιλεξιμότητας, σύμφωνα με τον κανονισμό για το συγκεκριμένο μέτρο; Ότι η φυσική καταστροφή πρέπει να έχει λάβει χώρα από 1η Ιανουαρίου 2024 και μετά. Ο εν δυνάμει δικαιούχος πρέπει να έχει ζημιωθεί τουλάχιστον κατά 30% του σχετικού δυναμικού της παραγωγής του, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.
Πώς και από πού θα αντλήσουμε τα στοιχεία; Δεν είμαστε αποκομμένοι, κύριε, από τον αγροτικό κόσμο. Έχουμε συνεχή ενημέρωση και εικόνα για το τι συμβαίνει στις παραγωγές σε όλη τη χώρα. Οι υπηρεσίες μας παρακολουθούν τις εξελίξεις και αρμοδίως ενημερώνουν.
Αιτήματα και υπομνήματα φτάνουν συνεχώς στο Υπουργείο από παραγωγούς, φορείς και θεσμούς. Η δε επαφή μας με τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους και σε πολιτικό επίπεδο είναι συνεχής σε όλη την επικράτεια. Πέρα από αυτό, το κράτος έχει μηχανισμούς που χρησιμοποιεί σε ανάλογη περίπτωση για άντληση επίσημων στοιχείων, όπως άλλωστε απαιτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να θεωρηθεί το αίτημα τεκμηριωμένο. Τα στοιχεία, λοιπόν, των αποδόσεων θα αντληθούν από τις ΔΑΟΚ, όπως γίνεται και με τις κρατικές οικονομικές ενισχύσεις. Αυτό δεν γίνεται κάθε φορά; Αρχές του έτους δεν καταγράφονται σε όλη την Ελλάδα οι ζημιές του 2024; Το ξέρετε πάρα πολύ καλά. Διατελέσατε Υφυπουργός. Αυτό θα κάνουμε και σήμερα.
Αναφορικά με τα φυσικά φαινόμενα υπάρχουν αρμόδιοι φορείς, που είναι ο ΕΛΓΑ και οι περιφέρειες. Τα δε χρονικά ορόσημα του κανονισμού είναι τα εξής: οι αιτήσεις στήριξης να έχουν εγκριθεί έως 30 Ιουνίου του 2025. Η στήριξη με εφάπαξ μορφή να έχει χορηγηθεί ως 31 Δεκεμβρίου του 2025. Για την εισαγωγή του νέου Μέτρου πρέπει να πραγματοποιηθεί έκτακτη τροποποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Το αίτημα αυτό για την τροποποίηση θα προταθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες μας βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος. Δεν υπάρχει κάποια κανονιστική απαίτηση. Και πράγματι έχουν αρχίσει οι άτυπες διαβουλεύσεις μεταξύ των δικών μας υπηρεσιών και των ευρωπαϊκών υπηρεσιών για το συγκεκριμένο αίτημα, βάσει των πρώτων διαθέσιμων στοιχείων. Το ποιες καλλιέργειες θα προταθούν τελικά για ένταξη στο Μέτρο θα εξαρτηθεί από τα αντικειμενικά στοιχεία και θα προκύψει από τις άτυπες διαβουλεύσεις που σας ανέφερα. Οπότε δεν μπορώ να σας πω από τώρα ποιες θα συμπεριληφθούν γιατί δεν είναι αποφασισμένο από τώρα.
Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι οι πόροι για το μέτρο προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και μπορούν να φτάσουν ως το 10% συνεισφοράς του Ταμείου για τα έτη 2021-2022 για τη χώρα μας που προκύπτουν από πόρους μέτρων που παρουσιάζουν υποεκτέλεση. Το ποσό αυτό για την Ελλάδα ανέρχεται στα 142,8 εκατομμύρια και είναι 100% ενωσιακή χρηματοδότηση ενώ υπάρχει δυνατότητα να προστεθούν και εθνικοί πόροι για να γίνει συγχρηματοδοτούμενο, σενάριο που μελετάται εφόσον κριθεί απαραίτητο και εφικτό. Σε κάθε περίπτωση τονίζω ότι δεν επιτρέπεται η υπεραντιστάθμιση, η διπλή χρηματοδότηση με άλλο εθνικό ή ενωσιακό σημείο στήριξης.
Επομένως, κύριε συνάδελφε, δεν καταλαβαίνω προς τι οι ανησυχίες. Υπάρχουν μηχανισμοί για όλα τα στάδια διαδικασίας. Όχι τώρα. Το Υπουργείο, ο ΕΛΓΑ τα εφαρμόζει κάθε χρόνο ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησης και το ποσό χρηματοδότησης. Αυτά έχουν εφαρμοστεί και ξανά στο παρελθόν για τη συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων και τις ενέργειες προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Να είστε σίγουρος όμως, όπως και οι παραγωγοί, ότι τα 142 εκατομμύρια θα αξιοποιηθούν με τον καλύτερο και με τον πιο αμερόληπτο τρόπο για να ενισχυθούν οι παραγωγοί. Οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι αποδεδειγμένα πάντοτε δίπλα στον αγρότη και δεν αφήνουν τίποτα ανεκμετάλλευτο, κανέναν πόρο προς όφελος των παραγωγών και των κτηνοτρόφων. Και αυτό κάναμε από το 2019 μέχρι σήμερα. Σας τα ανέφερα στην πρωτολογία μου. Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Γεωργαντάς): Σας ευχαριστώ και τους δύο.
Newsroom Agronewsbomb