“Περιληπτικά να πω τι είναι αυτή η γαλάζια συμφωνία για όσους δεν γνωρίζουν. Είναι μια πρωτοβουλία της επιτροπής για μια ολοκληρωμένη δέσμη προτάσεων, με σκοπό και στόχο να καταστήσει την ορθή διαχείριση του νερού ανεξάρτητη στρατηγική. Όχι όμως μια πολιτική της πράσινης συμφωνίας. Αφορά το σύνολο των υδάτων, αλλά εστιάζει κυρίως στα θαλάσσια. Ωστόσο, να σας πω ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ακόμα θα λέγαμε είναι στο στάδιο της πρόθεσης και δεν έχει ανοίξει συζήτηση για τον κλάδο της γεωργίας, δεν γίνεται αναφορά στις ενημερώσεις από την επιτροπή για την ΚΑΠ για μετά το 2027.
Επομένως πολύ περισσότερο δεν υφίστανται οι εφαρμοστικές λεπτομέρειες, όπως η μείωση των επιδοτήσεων σε εαρινές καλλιέργειες. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε να έχουμε διανύσει όλο τον δρόμο μέχρι την τροποποίηση στον ενωσιακό κανονισμό. Δηλαδή, δεν προκύπτει από πουθενά. Το συνδέετε μάλιστα και το αναφέρατε και σήμερα με την έκθεση ολλανδικής εταιρείας και την πρότασή της για σταδιακή μετάβαση σε άλλες καλλιέργειες, λιγότερο απαιτητικές σε νερό, θέμα για το οποίο έχουμε τοποθετηθεί σαφώς τόσο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου -μάλιστα και σε επίκαιρη ερώτηση δική σας έχω απαντήσει-, όπως και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Και έχουμε πει ότι μοναδικό σχέδιο αποτελεί έναν οδικό χάρτη, μια δέσμη προτάσεων, τις οποίες εμείς αξιολογούμε και επιλέγουμε ποιες θα εφαρμόσουμε και πώς θα τις εφαρμόσουμε. Η εγκατάλειψη καλλιεργειών σημαντικών για τη χώρα μας, όπως το βαμβάκι δεν είναι μια πρόταση που υιοθετούμε, δεδομένου ότι συναξιολογήθηκε με άλλους παράγοντες της ελληνικής οικονομίας. Αντίθετα, συνεχίζουμε σταθερά στη στήριξη μέσα από την πολιτική μας. Όπως για το βαμβάκι, η ειδική ενίσχυση βάμβακος 73 ευρώ το στρέμμα, η ειδική ενίσχυση για τη δέσμευση αερίων του άνθρακα, νέα παρέμβαση στο στρατηγικό σχέδιο της ΚΑΠ που θα ενεργοποιήσουμε το 2025, 31,7 ευρώ και η ανακοίνωση που έκανε ο Υπουργός, κ. Τσιάρας στη συνάντησή του με παραγωγούς ότι θα στηρίξουμε παραγωγές που είχαν μειωμένη παραγωγή σε σχέση με το 2024 μέσω του μέτρου του 2023. Φυσικά αν το βαμβάκι είναι εντασσόμενο σε αυτή την κατηγορία, θα συνεχίσει, θα το ενισχύσουμε. Υπάρχουν φυσικά αυτές οι προϋποθέσεις για τις ενισχύσεις και θα υπάρχουν και πάντοτε, προσαρμοσμένες στις εκάστοτε συνθήκες, ακριβώς για να μην καταργηθούν ορισμένες καλλιέργειες, αλλά να είναι δυνατή η συνέχιση της καλλιέργειας μέσω της σωστής διαχείρισης των πόρων, όπως είναι το νερό. Επομένως, σε οτιδήποτε συμβεί, όπως βλέπετε αυτή η Κυβέρνηση προσαρμόζεται, βρίσκει εργαλεία για να χρηματοδοτεί τις καλλιέργειες. Αυτό θα κάνουμε και στη Θεσσαλία”, είπε ο ΥφΑΑΤ Δ. Σταμενίτης σήμερα Δευττέρα στη βουλή, απαντώντας στην με αριθμό 529/13-2-2025 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Λάρισας της Κ.Ο. «ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ» κ. Βασιλείου Κόκκαλη προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα: «Οι επιπτώσεις από την υλοποίηση του «Blue Deal» (Γαλάζιας Συμφωνίας) της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις επιδοτήσεις των αγροτών στο πλαίσιο της ΚΑΠ μετά το 2027».
Μεταξύ άλλων στη βουλή ειπώθηκαν τα ακόλουθα:
Κύριε Κόκκαλη, έχετε τον λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, κατ’ αρχήν πριν εισέλθω στην ουσία της ερώτησης, θέλω να αναφέρω ένα γεγονός. Ο Υπουργός γιατί δεν έρχεται να απαντήσει; Ακούσαμε και πριν το πολύ σοβαρό θέμα του συναδέλφου με τις επιδοτήσεις. Να καταλάβουμε ότι υπάρχουν και ανειλημμένες υποχρεώσεις, αλλά δεν έχει έλθει τόσο καιρό, τόσους μήνες. Σας σεβόμαστε, σας εκτιμούμε, αλλά κύριε Υπουργέ, κάποια θέματα πρέπει να αντιμετωπίζονται και από τον ίδιο τον Υπουργό. Να το θεωρήσω πάλι τυχαίο, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων; Εγκαίρως είχαμε εντοπίσει τα προβλήματα του στρατηγικού σχεδίου της ΚΑΠ του 2020,2021. Εγκαίρως είχαμε πει για τη δύσκολη εξίσωση που έχει να επιλύσει η νέα ΚΑΠ από το 2027 επί υπουργίας Αυγενάκη, καταθέτοντας τις προτάσεις μας και επισημαίνοντας τους κινδύνους. Έτσι και τώρα εγκαίρως σας ρωτάμε για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις της γαλάζιας συμφωνίας στις περιφέρειες στις οποίες αναφέρονται ως περιφέρειες που έχουν υδατικό έλλειμμα. Δηλαδή, το γεγονός ότι η περιφέρεια Θεσσαλίας, μαζί με αυτήν της Ανδαλουσίας είναι οι περιοχές οι οποίες έχουν υδατικό έλλειμμα, μήπως επηρεάσει την καταβολή των επιδοτήσεων επειδή εμφανίζονται ελλειμματικές υδατικά; Διότι, η γαλάζια συμφωνία θα συνδέσει πιθανότατα την καταβολή της επιδότησης με την κατάσταση των νερών. Εάν είναι έτσι έχετε ετοιμάσει το σχετικό φάκελο, υπάρχει μια προετοιμασία με έργα που πρέπει να γίνουν ώστε να ανατραπεί αυτή η εικόνα και αυτός ο ενδεχόμενος κίνδυνος που θα έχουν οι αγρότες, ειδικά της Θεσσαλίας;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Κόκκαλη.
Κύριε Σταμενίτη, έχετε τον λόγο.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Αγαπητέ συνάδελφε, όπως είπα και πριν στον συνάδελφό μας, ο Υπουργός σήμερα βρίσκεται στην Σύνοδο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και γι’ αυτόν τον λόγο δεν μπορεί να παρίσταται εδώ. Επίσης, να πω ότι είναι μια πραγματικότητα ότι εσείς καταθέσατε τις προτάσεις σας όταν είχαμε κάνει την συζήτησή μας στην Επιτροπή Παραγωγής Εμπορίου πριν από ένα χρόνο και δυστυχώς ήσασταν ίσως από τα λίγα κόμματα που κατέθεσαν προτάσεις σε αντίθεση με άλλα κόμματα από τα οποία δεν λάβαμε εγγράφως τίποτα.
Αναφέρετε στη γραπτή ερώτηση σας για τον αποχαρακτηρισμό της Θεσσαλίας ως περιοχή με υδατικό έλλειμμα. Θα τα απαντήσω όλα για να μη μένει κάτι αναπάντητο. Αυτό φυσικά το ερώτημα θα πρέπει να το απευθύνετε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο είναι και αρμόδιο για τον χαρακτηρισμό και γενικά για τους ελέγχους που αφορούν την ποιότητα των νερών. Νομίζω ότι είναι καλό να μην απαντούμε σε θέματα που αφορούν άλλο Υπουργείο. Τώρα πάμε στο θέμα της γαλάζιας συμφωνίας. Με την ερώτησή σας προοιωνίζετε ένα σχεδόν ζοφερό μέλλον για τους παραγωγούς, κυρίως της Θεσσαλίας αν και όπως λέτε αυτό στηρίζεται σε δημοσιεύματα, τα οποία όμως δεν αναφέρετε ποια είναι. Μιλάτε για μια γαλάζια συμφωνία, η οποία θα μπορεί να περικόψει τις επιδοτήσεις σε εαρινές καλλιέργειες μετά το 2027.
Τώρα πολύ περιληπτικά να πω τι είναι αυτή η γαλάζια συμφωνία για όσους δεν γνωρίζουν. Είναι μια πρωτοβουλία της επιτροπής για μια ολοκληρωμένη δέσμη προτάσεων, με σκοπό και στόχο να καταστήσει την ορθή διαχείριση του νερού ανεξάρτητη στρατηγική. Όχι όμως μια πολιτική της πράσινης συμφωνίας. Αφορά το σύνολο των υδάτων, αλλά εστιάζει κυρίως στα θαλάσσια. Ωστόσο, να σας πω ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ακόμα θα λέγαμε είναι στο στάδιο της πρόθεσης και δεν έχει ανοίξει συζήτηση για τον κλάδο της γεωργίας, δεν γίνεται αναφορά στις ενημερώσεις από την επιτροπή για την ΚΑΠ για μετά το 2027. Επομένως πολύ περισσότερο δεν υφίστανται οι εφαρμοστικές λεπτομέρειες, όπως η μείωση των επιδοτήσεων σε εαρινές καλλιέργειες. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε να έχουμε διανύσει όλο τον δρόμο μέχρι την τροποποίηση στον ενωσιακό κανονισμό. Δηλαδή, δεν προκύπτει από πουθενά. Το συνδέετε μάλιστα και το αναφέρατε και σήμερα με την έκθεση ολλανδικής εταιρείας και την πρότασή της για σταδιακή μετάβαση σε άλλες καλλιέργειες, λιγότερο απαιτητικές σε νερό, θέμα για το οποίο έχουμε τοποθετηθεί σαφώς τόσο η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου -μάλιστα και σε επίκαιρη ερώτηση δική σας έχω απαντήσει-, όπως και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Και έχουμε πει ότι μοναδικό σχέδιο αποτελεί έναν οδικό χάρτη, μια δέσμη προτάσεων, τις οποίες εμείς αξιολογούμε και επιλέγουμε ποιες θα εφαρμόσουμε και πώς θα τις εφαρμόσουμε.
Η εγκατάλειψη καλλιεργειών σημαντικών για τη χώρα μας, όπως το βαμβάκι δεν είναι μια πρόταση που υιοθετούμε, δεδομένου ότι συναξιολογήθηκε με άλλους παράγοντες της ελληνικής οικονομίας. Αντίθετα, συνεχίζουμε σταθερά στη στήριξη μέσα από την πολιτική μας. Όπως για το βαμβάκι, η ειδική ενίσχυση βάμβακος 73 ευρώ το στρέμμα, η ειδική ενίσχυση για τη δέσμευση αερίων του άνθρακα, νέα παρέμβαση στο στρατηγικό σχέδιο της ΚΑΠ που θα ενεργοποιήσουμε το 2025, 31,7 ευρώ και η ανακοίνωση που έκανε ο Υπουργός, κ. Τσιάρας στη συνάντησή του με παραγωγούς ότι θα στηρίξουμε παραγωγές που είχαν μειωμένη παραγωγή σε σχέση με το 2024 μέσω του μέτρου του 2023. Φυσικά αν το βαμβάκι είναι εντασσόμενο σε αυτή την κατηγορία, θα συνεχίσει, θα το ενισχύσουμε. Υπάρχουν φυσικά αυτές οι προϋποθέσεις για τις ενισχύσεις και θα υπάρχουν και πάντοτε, προσαρμοσμένες στις εκάστοτε συνθήκες, ακριβώς για να μην καταργηθούν ορισμένες καλλιέργειες, αλλά να είναι δυνατή η συνέχιση της καλλιέργειας μέσω της σωστής διαχείρισης των πόρων, όπως είναι το νερό. Επομένως, σε οτιδήποτε συμβεί, όπως βλέπετε αυτή η Κυβέρνηση προσαρμόζεται, βρίσκει εργαλεία για να χρηματοδοτεί τις καλλιέργειες. Αυτό θα κάνουμε και στη Θεσσαλία. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Υφυπουργό.
Κύριε Κόκκαλη, έχετε τον λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, μακάρι να μην επιβεβαιωθούμε, αλλά μια και είπατε για το ολλανδικό σχέδιο ότι δεν το υιοθετείτε όσον αφορά το βαμβάκι, συμβαίνει το εξής παράδοξο. Λέτε δεν υιοθετείτε το ολλανδικό σχέδιο για την αντικατάσταση του βαμβακιού, προφανώς, το υιοθετείτε σε άλλα θέματα, αλλά δεν έχετε δικό σας σχέδιο. Δεν υπάρχει. Οι Ολλανδοί προτείνουν δέντρα εκεί που ήταν η Λίμνη Κάρλα και ο πρωτοετής φοιτητής Γεωπονίας γνωρίζει ότι δεν μπορούν να αναπτυχθούν. Το ζητούμενο είναι, εμείς ως χώρα, πώς θα καλύψουμε το υδατικό έλλειμμα; Σίγουρα είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, εάν υποβάλλουμε την ερώτηση, θα πει ό,τι είναι να πει, αλλά όσον αφορά τις επιδοτήσεις και το ενδεχόμενο θα πει «Ρωτήστε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης». Αυτό τι σημαίνει; Ότι δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Η Γαλάζια Συμφωνία, κύριε Υπουργέ, έχει κάποιες αρχές. Σας διαβάζω τις κατευθυντήριες αρχές της Γαλάζιας Συμφωνίας. Η δεύτερη αρχή -κι εδώ είναι ο κίνδυνος- λέει: «Η αποκατάσταση και η προστασία των οικοσυστημάτων των υγροτόπων και της βιοποικιλότητας θα πρέπει να είναι ζωτική συνιστώσα της Γαλάζιας Συμφωνίας. Στη Θεσσαλία, λόγω της ερημοποίησης, έχει τρωθεί η βιοποικιλότητα». Προσέξτε, οι δέκα αρχές της Γαλάζιας Συμφωνίας, σε συνδυασμό με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που κάνει λόγο για συνάρτηση της ΚΑΠ με το νερό, ευλόγως, δεν υπάρχει μια ανησυχία στους αγρότες, ειδικά στη Θεσσαλία, μήπως θα συνδεθεί η κατάσταση των υδάτων με τις επιδοτήσεις; Αν είναι έτσι, κατά πόσο είμαστε προετοιμασμένοι; Αυτό, το οποίο περίμενα, κύριε Υπουργέ, ήταν ότι τα έργα για την αντιμετώπιση του υδατικού ελλείμματος έπρεπε να είχαν ξεκινήσει χθες και τα μικρά και τα μεγάλα ασχέτως για το πώς αυτά ονομάζονται «έργα». Επειδή είδα ότι χαμογελάτε να σας πω πως μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκινήσει ούτε ένα μεγάλο, ούτε ένα, τόσους μήνες. Κλείνοντας, δεν αμφισβητώ ότι ο Υπουργός είναι στις Βρυξέλλες, αλλά ξέρετε ότι κάθε εβδομάδα σχεδόν, έχω επίκαιρη ερώτηση με καίρια θέματα. Όχι ότι εσείς δεν μπορείτε να έρθετε να απαντήσετε, αλλά δεν είναι λογικό το ερώτημα «Πού είναι Υπουργός, από τον Ιούλιο μήνα»; Σε βασικά θέματα, επαναλαμβάνω. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βασίλειος Βιλιάρδος): Ευχαριστούμε τον κ. Κόκκαλη. Κύριε Υφυπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΤΑΜΕΝΙΤΗΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Νομίζω ότι συμφωνείτε απόλυτα ότι το Υπουργείο εκφράζεται και από τους Υφυπουργούς και από τον Υπουργό, οπότε δεν τίθεται ζήτημα εκπροσώπησης. Νομίζω, ότι ήμουν σαφής για το τι ισχύει και τι όχι σχετικά με τις εαρινές καλλιέργειες. Ωστόσο, είτε υπάρχει η Πράσινη Συμφωνία», είτε υπάρχει η Γαλάζια Συμφωνία, το πρόβλημα διαχείρισης του νερού υφίσταται, σε εθνικό επίπεδο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Γι’ αυτό, πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη διαχείρισή του κατ’ αρχήν τις χαιρετίζουμε και τις καλωσορίζουμε. Οι λεπτομέρειες της εφαρμογής, αν τελικά καταλήξουν σε συμφωνία, θα συζητηθούν στην ώρα τους. Αυτό, που οφείλουμε να κάνουμε εμείς, όμως, όπως το λέτε κι εσείς, είναι κατ’ αρχήν να ετοιμαζόμαστε να θωρακιστούμε απέναντι στο φαινόμενο της ανομβρίας, που φέτος το καλοκαίρι ήταν πάρα πολύ έντονο και η οποία απ’ ότι φαίνεται μοιάζει να έχει έναν μόνιμο χαρακτήρα. Πώς το κάνουμε αυτό; Με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, που φέρνουν δομικές αλλαγές στη διαχείριση του νερού άρδευσης με μακροπρόθεσμα και μόνιμα αποτελέσματα. Το κάναμε στη Θεσσαλία με τη σύσταση Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Υδάτων στη Θεσσαλία, με σκοπό τον εντοπισμό, την καταγραφή και την ιεράρχηση προβλημάτων και αναγκών, την υποβολή προτάσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την εξεύρεση πόρων χρηματοδότησης. Η κίνηση αυτή μπορεί να λειτουργήσει και ως «οδηγός», δείχνοντας τον δρόμο και σε άλλες περιφέρειες που θέλουν να υλοποιήσουν κάτι αντίστοιχο. Το κάνουμε με το Πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0», ένα πρόγραμμα που ίσως είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα αρδευτικών έργων των τελευταίων πενήντα ετών. Στην περιοχή της Θεσσαλίας έχουμε προσωρινό ανάδοχο σε δύο μεγάλα έργα μεγάλης έκτασης. Αυτά τα έργα, φυσικά, χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το Εθνικό ΠΔΕ, μέσω της διαδικασίας των ΣΔΙΤ. Και αυτά είναι έξι έργα, δύο στη Θεσσαλία και άλλα τέσσερα στην υπόλοιπη Ελλάδα, με προϋπολογισμό 192 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αναφέρατε ότι δεν έχει ξεκινήσει κάτι. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά -είχατε διατελέσει και Υφυπουργός- ότι η ωρίμανση των έργων, η έγκριση και η χρηματοδότησή τους, όπως και η κατασκευή, αυτό είναι το σύστημά μας των δημοσίων έργων, απαιτεί χρόνο. Όμως, στη διαδικασία αυτή είμαστε έτοιμοι στο να εγκατασταθεί ο εργολάβος κι αυτό είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη.
Έχουμε δράσεις στο πλαίσιο της ΚΑΠ για έργα υποδομής εγγείων βελτιώσεων. Η Δράση 4.3.1 του ΠΑΑ και η δράση 2, παρέμβαση Π373 1.1 του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ έχει προϋπολογισμό 350 εκατομμύρια. Επίσης, ενίσχυση των επενδύσεων για εκσυγχρονισμό και κατασκευή θερμοκηπίων με προϋπολογισμό δημόσιας δαπάνης και ιδιωτικής δαπάνης ως 600 εκατομμύρια. Έχει ήδη προδημοσιευτεί η πρόσκληση, γιατί η θερμοκηπιακή καλλιέργεια είναι μια καλλιέργεια που έχει μεγαλύτερες αποδόσεις, χρειάζεται λιγότερο νερό και αντέχει στα φαινόμενα της κλιματικής κρίσης. Η Ευφυής Γεωργία είναι ένα Πρόγραμμα που τρέχει και αναπτύσσεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με την εγκατάσταση σύγχρονων τεχνολογιών γεωργίας ακριβείας, θα εξορθολογίσει και επομένως θα περιορίσει τις ανάγκες σε νερό και σε άλλες εισροές. Ο προϋπολογισμός είναι 33,7 εκατομμύρια και φιλοδοξούμε να μετατρέψει όλη τη φιλοσοφία της καλλιεργητικής πρακτικής.
Επομένως, για να είμαστε συγκεκριμένοι, δεν είμαστε σε θεωρητικές προσεγγίσεις. Έχουμε ένα οργανωμένο σχέδιο το οποίο υλοποιούμε από το 2019, βήμα-βήμα αυτό προχωρά και θα είναι μια μεγάλη παρακαταθήκη για την Ελλάδα και την ελληνική αγροτική πολιτική. Και σε αυτά στηριζόμαστε σε δύο μεγάλα χρηματοδοτικά εργαλεία που αυτό δεν πρέπει να το αμφισβητήσετε. Το ένα είναι το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ που ο Πρωθυπουργός διασφάλισε αμείωτα τα 19,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Και το δεύτερο είναι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που χρηματοδοτούμε με τα 192 εκατομμύρια, αλλά και ταυτόχρονα χρηματοδοτούμε με περίπου 800 εκατομμύρια τον μετασχηματισμό της αγροτικής εκμετάλλευσης. Επομένως, οι δεσμεύσεις της χώρας μας παραμένουν οι ίδιες που έχουν συμφωνηθεί για τη βιώσιμη στρατηγική το 2020-2023. Δεν γίνεται –επαναλαμβάνω- κανένας λόγος για μείωση επιδοτήσεων. Προφανώς, σας επαναλαμβάνω και κλείνω με αυτό, έχουμε ένα συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο για την αντιμετώπιση του μεγαλύτερου προβλήματος, για μένα, που είναι το νερό, ώστε να μπορέσουμε να καταστήσουμε βιώσιμη και ανθεκτική την αγροτική εκμετάλλευση, αφού έχουμε εξασφαλίσει σ’ έναν μεγάλο βαθμό τη χρηματοδότηση όλων αυτών των παρεμβάσεων είτε για δημόσια έργα, είτε για ιδιωτικά. Σας ευχαριστώ.
Newsroom Agronewsbomb