Το Agronewsbomb αποκαλύπτει σήμερα πώς η χώρα μας κινδυνεύει να απεμπολήσει το πλεονέκτημά της και στις ανερχόμενες οικονομίες των Βαλκανίων.

Γιαουρτάκια που παραπέμπουν ευθέως σε Ελληνικά σύμβολα (Ελληνική σημαία, χρώματα, όνομα κ.λπ.) κυκλοφορούν στις αγορές λιανικής αλλά και στην εστίαση χωρών της Βαλκανικής, όπως το Μαυροβούνιο, η Σερβία, τα Σκόπια, η Βοσνία Ερζεγοβίνη κ.λπ. όπως αποκαλύπτει σήμερα το Agronewsbomb και φαίνεται και στην σχετική φωτογραφία.

Η πρακτική αυτή, η προσπάθεια δηλαδή οικειοποίησης από χώρες εκτός Ελλάδας της δυναμικής του Ελληνικού γιαουρτιού είναι αρκετά διαδεδομένη και σε πιο δυνατές αγορές της ΕΕ, όπου έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών.

Την ίδια ώρα βέβαια στην Ελλάδα ο Έλληνας αγελαδοτρόφος είναι εκτεθειμένος και μέσα στις συμπληγάδες του κώδικα τροφίμων δεν μπορεί να συντηρήσει την εκμετάλλευση του, δέχεται συνεχώς πιέσεις στις τιμές, με το κράτος και το ΥπΑΑΤ, να παραμένουν απλοί θεατές.

Υπενθυμίζεται πως σε κλαδική μελέτη, που συνέταξε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Μόναχο, προτείνει για την υπέρβαση αυτών των αντιξοοτήτων την επένδυση των Ελλήνων παραγωγών στο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα. Δηλαδή την προστιθέμενη αξία της φήμης, της ποιότητας και της αυθεντικής και μοναδικής συνταγής και γεύσης του ελληνικού γιαουρτιού αλλά και όπου απαιτείται την προσφυγή σε ευρωπαϊκά και εθνικά δικαιοδοτικά όργανα.

Με ετήσια παραγωγή γιαουρτιού 226.000 τόνων η Ελλάδα κατατάσσεται 10η μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη Γερμανία να είναι η πρώτη παράγοντας το 23,47% των συνολικών προϊόντων γάλακτος, που έχουν υποστεί ζύμωση εντός της ΕΕ. Το 2020 η Γερμανία εισήγαγε προϊόντα αυτής της κατηγορίας, αξίας 126,31 εκατ. ευρώ. Η πρώτη χώρα προέλευσης ήταν το Βέλγιο (40,90 εκατ. ευρώ με μερίδιο 32,88% επί των συνολικών εισαγωγών), ενώ ακολουθούν η Αυστρία (26,97 εκατ. ευρώ), Λουξεμβούργο (18,19 εκατ. ευρώ) και Ελλάδα στην 4η θέση (7,95 εκατ. ευρώ). Το 96% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού προς τη Γερμανία αφορούν κυρίως σε γιαούρτια μη αρωματισμένα και χωρίς προσθήκη φρούτων ή κακάου, ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών.

Η αγορά του ελληνικού στραγγιστού γιαουρτιού γνώρισε σημαντική ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια και διαδραμάτισε, ως κινητήρια δύναμη, καταλυτικό ρόλο στη μεγέθυνση της αγοράς του φυσικού γιαουρτιού στη Γερμανία, που κυριαρχείται από ομίλους με δεσπόζουσα διεθνή θέση.

Εξαιτίας των συνθηκών έντονου ανταγωνισμού στη γερμανική αγορά γιαουρτιού, κυρίως λόγω της πώλησης προϊόντων γιαουρτιού «ελληνικού τύπου» εγχώριας γερμανικής παραγωγής, που σχεδόν όλες οι γερμανικές γαλακτοβιομηχανίες διαθέτουν στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους, με σημαντικά φθηνότερες πρώτες ύλες, η σχετική τιμή (ευρώ/kg) των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων γιαουρτιού στη Γερμανία ακολουθεί την τελευταία δεκαετία φθίνουσα πορεία.

Featured Image

Με σύμβολα που παραπέμπουν στην Ελλάδα

Όλα τα παραγόμενα εκτός Ελλάδας γιαούρτια «ελληνικού τύπου» φέρουν σύμβολα, εικαστικές παραστάσεις, λεκτικούς συνειρμούς και φωτογραφίες, που παραπέμπουν ευθέως στην Ελλάδα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αξιοποιείται η φήμη και η μοναδικότητα της γεύσης και της ποιότητας του ελληνικού γιαουρτιού, δημιουργούνται συνθήκες άνισου και αθέμιτου ανταγωνισμού με τα εισαγόμενα ελληνικά προϊόντα, ενώ παράλληλα προκαλείται δυνητική σύγχυση και παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού ως προς την πραγματική προέλευση και ταυτότητα των προϊόντων.

Μόνο το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Μονάχου έχει καταγράψει μέχρι σήμερα 16 brands «ελληνικού τύπου» γιαουρτιού σε πληθώρα διαφορετικών τύπων και γεύσεων, όπως φυσική, φρούτων, με μέλι, μειωμένα λιπαρά, χωρίς λακτόζη κ.λπ., τα οποία διατίθενται προς πώληση σε καταστήματα λιανικής πώλησης και μεγάλες αλυσίδες τροφίμων στη γερμανική πόλη. Σε αυτές τις συνθήκες οι Γερμανοί καταναλωτές συνηθίζουν στις γευστικές αποχρώσεις και στην υφή των γερμανικών αυτών γιαουρτιών, που υπολείπονται των ποιοτικών χαρακτηριστικών του γνήσιου ελληνικού γιαουρτιού και προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές από τα ελληνικά προϊόντα.

Τα γιαούρτια των Βαλκανίων

Όπως διαβάζουμε στο διαδίκτυο, η Σέρβικη εταιρεία που διακινεί τα συγκεκριμένα γιαούρτια είναι μια περιφερειακή εταιρεία που δραστηριοποιείται στα εδάφη της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης και της ΠΓΔΜ. Αγοράζει γάλα από αρκετές χιλιάδες αγρότες-συνεργάτες στη Σερβία, οι οποίοι πληρούν από κοινού τα ευρωπαϊκά πρότυπα και κριτήρια όσον αφορά την ποιότητα.

Στην Ελλάδα άραγε οι αρμόδιες Αρχές δεν έχουν πληροφορηθεί τι ακριβώς συντελείται σε αγορές γειτονικές των βόρειων συνόρων μας; Ποια είναι η θέση των συναρμόδιων υπουργείων; Ο κτηνοτροφικός πάνω από όλα κόσμος δεν πρέπει να λάβει κάποιες απαντήσεις για όλα αυτά;

Newsroom Agronewsbomb

Featured Image