Το καλάθι ψωμιού της Ευρώπης απειλείται.
Η Ουκρανία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ηλιέλαιου, σιταριού, ελαιοκράμβης και καλαμποκιού στον κόσμο.
Ωστόσο, τα ουκρανικά πλοία που μεταφέρουν σιτηρά δεν μπορούν να αποπλεύσουν. Με τα λιμάνια τους αποκλεισμένα από τη σύγκρουση, οι εξαγωγείς αναζητούν τώρα την Κωνστάντζα στη Ρουμανία ως εναλλακτική λύση.
Τρένα, φορτηγά και φορτηγίδες χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στη στρατηγική πόλη-λιμάνι από μικρά λιμάνια του Δούναβη όπως το Ρένι και το Ιζμαήλ στα νοτιοδυτικά της Ουκρανίας, σύμφωνα με το euronews.
Ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών λέει ότι σχεδόν 25 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών έχουν κολλήσει αυτή τη στιγμή στη χώρα. Ο FAO ισχυρίζεται ότι τα στρατεύματα της Μόσχας λεηλατούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφέρουν τα σιτηρά πίσω στη Ρωσία
Η Βουλγαρία λέει ότι είναι πρόθυμη να βοηθήσει στην εξαγωγή ουκρανικών αποθεμάτων από το λιμάνι της στη Βάρνα και επί του παρόντος αναβαθμίζει τις υποδομές της.
Στο μεταξύ, η Constanta μετακινεί το φορτίο όσο πιο γρήγορα μπορεί.
Το Lady Dimine είναι το δεύτερο σκάφος που δένει στην προβλήτα 80, με προορισμό την Πορτογαλία μόλις φορτωθεί.
Το πρώτο πλοίο, γεμάτο με 70.000 τόνους ουκρανικού καλαμποκιού, έφυγε από την Κωστάντζα στις αρχές Απριλίου και ένα τρίτο έχει προγραμματιστεί τις επόμενες ημέρες.
“Υπάρχει ένα γενικό αίσθημα συμπόνιας για την ατυχή κατάσταση στην Ουκρανία, είναι οι γείτονές μας. Όλοι νιώθουμε την ανάγκη να τους βοηθήσουμε όσο μπορούμε”, λέει ο Viorel Panait, διευθυντής της εταιρείας μεταφορών Comvex.
«Έχουμε καταγράψει φέτος, τους πρώτους μήνες, με φόντο την προκαλούμενη κατάσταση, αύξηση τόσο για τη δραστηριότητα των ορυκτών όσο και για τη δραστηριότητα των σιτηρών. Να σημειωθεί επίσης ότι μεγάλες ποσότητες μεταλλεύματος, που θα έπρεπε να έχουν που προορίζονται για τη βιομηχανία σιδήρου και χάλυβα στην Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό, εμποδίζονται να φτάσουν στην Ευρώπη. Αυτό δημιουργεί δυσκολίες στην παραγωγή», λέει.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία «μια πρόκληση και μια ευκαιρία»
Ο διευθυντής του λιμανιού Florin Goidea λέει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι μια πρόκληση αλλά και μια ευκαιρία.
“Αν και έχουν περάσει μερικοί μήνες, η κατάσταση είναι ακόμη μόλις αρχίζει. Σιγά-σιγά, δημιουργούνται διάδρομοι για να φέρουν αγαθά στο λιμάνι της Κωνστάντζας και να βοηθήσουν στις εξαγωγές, είναι πολύ σημαντικό τώρα να βοηθήσουμε τις εξαγωγές της Ουκρανίας να στηρίξουν την οικονομία της” λέει .
“Εδώ περνούν τόσο το ποτάμι όσο και το θαλάσσιο εμπόριο. Χρησιμοποιούμε επίσης αυτό το μονοπάτι, το Δούναβη-Διώρυγα της Μαύρης Θάλασσας και το Δούναβη. Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι πολύ φθηνές σε σύγκριση με το σιδηρόδρομο και τα φορτηγά. Είναι πολύ φθηνές γιατί μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων”.
Εν τω μεταξύ, οι αγρότες στην Ουκρανία αισθάνονται την πίεση, είναι περίοδος φύτευσης και φέτος οι καλλιεργητές χρειάζονται περισσότερα καύσιμα και λιπάσματα για να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους.
Αλλά αντιμετωπίζουν και πρόσθετες προκλήσεις: οι φυτευτές έχουν βρεθεί στην πρώτη γραμμή μιας ρωσικής εισβολής που έχει μολύνει εκτάσεις της χώρας με νάρκες, οβίδες και ρουκέτες που δεν έχουν πυροδοτηθεί.
Αντιμετωπίζουν έναν μοναδικό κίνδυνο να απενεργοποιήσουν μία από τις συσκευές ενώ δουλεύουν το χώμα, ένα ακόμη ανησυχητικό νέο για τη συγκομιδή του επόμενου έτους.
Οι ομάδες αποναρκοθέτησης έχουν πλημμυρίσει από εκκλήσεις για καταστροφή μη εκρηκτικών κεφαλών.
Η αστυνομία είπε ότι ο τελευταίος τραυματισμός ήταν στην περιοχή του Κιέβου όπου ένας αγρότης στο χωριό Γκογκόλιβ χτύπησε σε νάρκη στο τρακτέρ του ενώ βρισκόταν στα χωράφια την Τετάρτη.
Η Maria Kolesnyk, με την εταιρεία αναλύσεων ProAgro Group, είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι έχουν καταγραφεί περίπου 20 περιστατικά αγροτών που χτυπήθηκαν από τυχαίες εκρήξεις πολεμικών πυρομαχικών, αλλά δεν ήταν σαφές πόσες περιπτώσεις ήταν θανατηφόρες.
«Στην αγροτική κοινότητα σήμερα το πιο περιζήτητο επάγγελμα είναι οι ξιφομάχοι», είπε. «Χρειαζόμαστε απεγνωσμένα τη βοήθεια της διεθνούς κοινότητας γιατί οι Ουκρανοί επαγγελματίες εργάζονται 24/7».