Τη φόρμουλα που ήδη χρησιμοποιεί ο ΑΔΜΗΕ για το «ψαλίδι» στην παραγωγή ΑΠΕ, όταν αυτό απαιτείται για την ευστάθεια του συστήματος, περιγράφει η εισήγηση του Διαχειριστή για το προσωρινό πλαίσιο περικοπών, η οποία τέθηκε χθες σε διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ.
Έτσι, με βάση τη μεθοδολογία που περιγράφεται, οι περικοπές «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής γίνονται οριζόντια και αναλογικά, με τον Διαχειριστή να εκδίδει απευθείας εντολές περιορισμού έγχυσης σε μεμονωμένες μονάδες στο ΕΣΜΗΕ, σε ομάδες μονάδων, καθώς και σε ιδιωτικά δίκτυα Μέσης Τάσης μέσω των οποίων «πράσινοι» σταθμοί συνδέονται σε υποσταθμούς Μέσης προς Υψηλή Τάση.
Η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ περιγράφει ουσιαστικά το μεταβατικό πλαίσιο περικοπών, που χρησιμοποιείται ήδη, και το οποίο θα αποτελέσει «γέφυρα» μέχρι την εκπόνηση ενός μόνιμου πλαισίου, όπου θα υπάρχουν μία σειρά κριτήρια ιεράρχησης των μονάδων στις οποίες θα εφαρμόζεται κάθε φορά «ψαλίδι». Ως συνέπεια, όπως επίσης γίνεται ήδη, στο κείμενο προβλέπεται πως ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να εκδίδει εντολές και προς τον ΔΕΔΔΗΕ, ώστε εκείνος να προχωρήσει σε περιορισμούς έγχυσης σε έργα που συνδέονται στο δίκτυο διανομής.
Η διαδικασία έκδοσης των εντολών προς τον ΔΕΔΔΗΕ καθορίζεται από το MoU που έχουν υπογράψει οι δύο Διαχειριστές. Επίσης, το «ψαλίδι» στο ΕΔΔΗΕ, συνυπολογίζεται στον καθορισμό της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής που πρέπει να περικοπεί από το ΕΣΜΗΕ.
Επομένως, το «καθαρό» ισοζύγιο που απομένει για περιορισμό της εγχεόμενης ισχύος στο σύστημα μεταφοράς (και το οποίο καθορίζεται σε πραγματικό χρόνο) προσδιορίζεται με τέτοιον τρόπο ώστε η μέγιστη παραγωγή ΑΠΕ στο ΕΣΜΗΕ να εξασφαλίζει τη διατήρηση σε ισορροπία τις εγχύσεις και τις απομαστεύσεις ηλεκτρικής ενέργειας στο σύστημα μεταφοράς, τηρουμένων των αναγκών για εφεδρείες που διασφαλίζουν τη διατήρηση της συχνότητας και των προγραμματισμένων ανταλλαγών ενέργειας στις διασυνοριακές γραμμές, την πρόληψη εμφάνισης καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης και την επαναφορά του συστήματος σε κατάσταση κανονικής λειτουργίας, σε περίπτωση παραβίασης των κανονικών συνθηκών λειτουργίας.
Το «καθαρό» αυτό ισοζύγιο επιμερίζεται και στις τρεις παραπάνω κατηγορίες «πράσινων» έργων που συνδέονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας (EMS) του ΑΔΜΗΕ και διαθέτουν εξοπλισμό διαχείρισης της ισχύος τους. Όπως έχει γράψει το energypress, και αναφέρεται στην εισήγηση, ο επιμερισμός αυτός γίνεται στη βάση της εκάστοτε ισχύος παραγωγής των έργων, και όχι ανάλογα της εγκατεστημένης τους ισχύος.
Στο κείμενο της διαβούλευσης αναφέρεται επίσης ρητά πως οι παραγωγοί των μονάδων απε ή των ομάδων μονάδων ΑΠΕ ή των ιδιωτικών δικτύων Μ.Τ. που λαμβάνουν εντολή περιορισμού έγχυσης από τον ΑΔΜΗΕ ή τον ΔΕΔΔΗΕ, δεν δικαιούνται αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται λόγω εντολών.
Παράλληλα, στην εισήγηση υπάρχουν πρόνοιες για αλλαγές του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (ΚΑΕ), ώστε οι περικοπές να είναι οικονομικά ουδέτερες για τις ΑΠΕ που υφίστανται «ψαλίδι». Μάλιστα, για αυτό τον σκοπό, δημιουργείται ένας νέος Λογαριασμός Προσαυξήσεων (ΛΠ-4).
Στο κείμενο της διαβούλευσης περιγράφεται επίσης και η διαδικασία ελέγχου των μονάδων, για το κατά πόσο τηρούν ή όχι τις περικοπές, όπως επίσης και το οικονομικό «πέναλτι» που θα υφίστανται σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Η μεθοδολογία για το «πέναλτι» βασίζεται στη μοναδιαία Χρέωση μη Συμμόρφωσης με Εντολή Περιορισμού Έγχυσης η οποία θα καθοριστεί με απόφαση ΡΑAΕY, κατόπιν σχετικής εισήγησης του ΑΔΜΗΕ. Επίσης, τα «πέναλτι» που θα επιβληθούν έως τον Δεκέμβριο, θα υπολογιστούν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024.
Πηγή: energypress.gr