Από τον στρατηγικό σύμβουλο Juan Vilar (olivonews).
Οι καταναλωτές είναι λιγότερο διατεθειμένοι να χρησιμοποιούν ελαιόλαδο και κατά συνέπεια μειώνουν τις αγορές τους.
Αυτά είναι τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη μελέτη που παρουσίασε το Πανεπιστήμιο της Jaén μέσω του Παρατηρητηρίου Καταναλωτών.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των μηνών Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, έλαβε υπόψη όλους τους τύπους ελαίων και λιπών που καταναλώνονται στην Ισπανία σε σούπερ μάρκετ και υπεραγορές. Αναλύθηκαν 63 υπεραγορές και σχεδόν 250 σούπερ μάρκετ, για έναν αριθμό οικογενειών πελατών άνω του ενός εκατομμυρίου. Το Hyper και το super μαζί αντιπροσωπεύουν μερίδιο αγοράς για την κατηγορία των ελαίων και των λιπαρών ουσιών ίσο με το 68% της ζήτησης. Γενικότερα, το δείγμα είχε υψηλό βαθμό αντιπροσωπευτικότητας , αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 5% του συνολικού όγκου πωλήσεων ελαιολάδου που πωλούνται στη χώρα, σε σούπερ μάρκετ και υπεραγορές, και το ίδιο ποσοστό αν μιλάμε για την επιφάνεια πωλήσεων.
Η μελέτη έδειξε ότι τους πρώτους 9 μήνες του έτους σημειώθηκε μέση μείωση της ζήτησης για ραφιναρισμένα ελαιόλαδα κατά 10,2% : η μείωση αυτή ήταν μεγαλύτερη σε δοχεία μεγαλύτερου όγκου, όπως το PET 5 λίτρων, το οποίο μειώθηκε κατά 24,68% το πυρηνέλαιο, από την άλλη πλευρά, είδε τη ζήτησή της να αυξάνεται πάνω από 86% για την εξεταζόμενη περίοδο. Οι τιμές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 40% , με υψηλότερα επίπεδα για δοχεία μεγαλύτερου όγκου.
Αν αναφερθούμε στο ηλιέλαιο, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 21,20%, ενώ η τιμή αυξήθηκε κατά 31,12%.
Στον κλάδο του παρθένου ελαιολάδου η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2,14%. Η ζήτηση για μη εξαιρετικά παρθένα προϊόντα αυξήθηκε , σημειώνοντας άνοδο 68,46%. Τα εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα, από την άλλη, σημείωσαν πτώση άνω του 10,6%. Η μέση σωρευτική αύξηση της τιμής είναι 31,12%.
Ως εκ τούτου, σημειώθηκε μια μεταμόρφωση στις προτιμήσεις των καταναλωτών για τα ελαιόλαδα, με κατεύθυνση προς τα παρθένα, αντί για τα εξαιρετικά παρθένα, αλλά και προς τα πυρηνέλαια, ειδικά σε μικρές μορφές. Εν ολίγοις, η αγορά είναι τμηματοποιημένη, μετρώντας τη χρήση της, αγοράζοντας περισσότερα διαδικτυακά. Αν και η πίστη στο ελαιόλαδο είναι σταθερή, αρχίζει να υποχωρεί σε ζήτηση προς όφελος άλλων ελαιόλαδων, όπως στην περίπτωση του πυρηνελαίου (αλλά και του ηλιελαίου).
Αν αναλύσουμε την εσωτερική κατανάλωση (οικογένειες, ξενοδοχειακός κλάδος και βιομηχανία τροφίμων) μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου σημειώθηκε πτώση της κατανάλωσης σχεδόν 200 χιλ. τόνων, ίση με 43,90% μικρότερη από το προηγούμενο έτος.