Τα τελευταία στοιχεία για τα αποθέματα πατάτας για κατανάλωση στα χέρια των αγροτών, που συγκεντρώθηκαν από την επιτροπή UNPT για τη γαλλική διεπαγγελματική πατάτα, δείχνουν συνολική μείωση 31% στα τέλη Ιανουαρίου 2023, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος στην ίδια φάση.

Αναλυτικά, τα αποθέματα που προορίζονταν για τη συμβατική αγορά φρέσκων μειώθηκαν 39%, αυτά που προορίζονταν για το φρέσκο ​​και πωλούνται «δωρεάν» αυξήθηκαν 6%, αλλά υποχώρησαν 32% σε σχέση με το 2021 και 26% σε σχέση με το 2020. Μειώθηκαν οι αποθηκευμένες πατάτες για τη βιομηχανική αγορά: -43% για προμήθειες με σύμβαση και -30% για «δωρεάν» πωλούμενες προμήθειες.

Αυτή η μείωση της διαθεσιμότητας των παραγωγών (ισχύει και για τα αποθέματα των εμπόρων) συνδέεται με τον συνδυασμό δύο παραγόντων: μείωση των εσοδειών το 2022 (-12% στη Γαλλία) και εντονότερη δραστηριότητα στις ευρωπαϊκές αγορές. τόσο για τα φρέσκα όσο και για τη βιομηχανία.

ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ

Featured Image

Στη Γαλλία, το εμπόριο παραμένει ισχυρό στη συμβατική αγορά νωπών προϊόντων (σε αντίθεση με τις πωλήσεις βιολογικών προϊόντων, οι οποίες συνεχίζουν να μειώνονται). Στα σούπερ μάρκετ, η πατάτα συνεχίζει να είναι δημοφιλής στους καταναλωτές, καθώς το προϊόν έχει πολυάριθμα πλεονεκτήματα (μαγειρική, απλότητα, ευχαρίστηση, προσβασιμότητα) που ανταποκρίνονται στις καθημερινές ανάγκες. Η ελκυστικότητά του στα ράφια εξαρτάται επίσης από τη διαχείριση από τις εγκαταστάσεις, με τακτική εναλλαγή στην εικόνα των εξαιρετικά φρέσκων προϊόντων, και τη βελτίωση των προσφορών, ιδίως για να τονιστεί ο πλούτος των σειρών (γαστρονομική κατάτμηση, βιώσιμες πρακτικές , και τα λοιπά.).

ΕΞΑΓΩΓΗ

Στην εξαγωγική αγορά, η ζήτηση (κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση) συνεχίζει να είναι ισχυρή στις αγορές (φρέσκες και βιομηχανικές), σε σχέση με τη μείωση της διαθεσιμότητας στις διάφορες χώρες. Αυτή η κατάσταση της αγοράς (μείωση της προσφοράς και αύξηση της ανάγκης για εισαγόμενα προϊόντα) ασκεί αυτόματα πίεση στις τιμές των πρώτων υλών, ιδίως εκείνων που είναι προσαρμοσμένες στις ποιοτικές απαιτήσεις των αγοραστών.

Κατάσταση της κατάστασης στην ΕΕ (εβδομάδα 10 – πηγή: CNIPT από World Potato Markets)

  • Γερμανία: η χώρα εισέρχεται σε φάση εισαγωγής/εξαγωγής. Οι εισαγωγές μεσογειακής πρώιμης πατάτας αρχίζουν να φτάνουν στην αγορά, κυρίως από την Αίγυπτο και την Κύπρο, ενώ η ζήτηση για πατάτες παλαιάς καλλιέργειας από τους ανατολικούς γείτονές της αυξάνεται.
  • Ηνωμένο Βασίλειο: Η χώρα βιώνει μια από τις καλύτερες εξαγωγικές της περιόδους μετά το Brexit. Οι εξαγωγές Ιανουαρίου σε αποθήκες αυξήθηκαν σχεδόν κατά 66% σε σχέση με πέρυσι, με 13.556 τόνους, και οι πωλήσεις από τον Ιούλιο έως τον Ιανουάριο αυξήθηκαν κατά 6,6%, με 110.311 τόνους. Οι εξαγωγές προς την Ισπανία αυξήθηκαν κατά 12,5% από τον Ιούλιο στο συσσωρευμένο (με 43.925 τόνους εξαγωγής). Οι πωλήσεις στην Ιρλανδία αυξήθηκαν κατά 10% κατά τη διάρκεια της εκστρατείας, έως και 35.445 τόνους. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν και αυτή τη σεζόν. Τους τελευταίους 7 μήνες (μέχρι το τέλος Ιανουαρίου) έχουν σταλεί στο Ηνωμένο Βασίλειο 29.350 τόνοι, 30% περισσότεροι από την προηγούμενη εκστρατεία.
  • Ουκρανία: Οι εισαγωγές πατατόσπορου ήταν μόλις 1.401 τόνοι το 2022, 75% λιγότερες από το 2021 και το χαμηλότερο ετήσιο σύνολο από το 2015. Η Ολλανδία και η Γερμανία προμήθευσαν περίπου 600 τόνους η καθεμία στην Ουκρανία. Οι Ουκρανοί πατατοπαραγωγοί ζητούν περισσότερους σπόρους πατάτας για αυτή την εποχή. Η Πολωνική Ομοσπονδία Πατάτας έχει κάνει έκκληση για δωρεά, η οποία μπορεί να διευκολύνει την παράδοση.